کد خبر: ۱۴۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - 04 December 2018
ظهور تکنولوژی‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی سبب شده تا در ارکان زندگی تغییراتی را شاهد باشیم. این تغییرات بر نوع کسب درآمد نیز تأثیر گذاشته و کسب و کارهای جدیدی را ایجاد کرده است؛ کسب‌ و کارهایی که سود بیشتری در پی دارد و رنج کمتری نیز می‌طلبد.
 بانکداری ایرانی -  ظهور تکنولوژی‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی سبب شده تا در ارکان زندگی تغییراتی را شاهد باشیم. این تغییرات بر نوع کسب درآمد نیز تأثیر گذاشته و کسب و کارهای جدیدی را ایجاد کرده است؛ کسب‌ و کارهایی که سود بیشتری در پی دارد و رنج کمتری نیز می‌طلبد.

از هر هشت نفر در دنیا یک نفر عضو اینستاگرام است؛ شبکه‌ای که با هدف به اشتراک گذاشتن عکس معروف شد، اما به‌تدریج قابلیت‌های دیگری نیز به آن افزودند تا نیاز مخاطبان را پاسخگو باشد.

از مهم‌ترین دلایل اقبال به اینستاگرام در دنیا و رشد سریع مخاطبان آن، می‌توان به تفننی بودن این شبکه در مقایسه با همتایان دیگرش مانند فیس‌بوک و توییتر اشاره کرد. همچنین آسانی کار و کاربرپسند بودن آن برای دسترسی ساده به امکانات را باید از دیگر مزیت‌هایی دانست که تقریباً تمام اقشار جامعه را جذب خود کرده، تا آنجا که حتی سیاستمداران و دولتمردان نیز در اینستاگرام حضور داشته و از این طریق با مردم ارتباط می‌گیرند.

**درآمدزایی از شبکه‌ای هشت‌ساله

همین قابلیت‌ها سبب شده تا عده‌ای به فکر کسب درآمد از اینستاگرام باشند. این شبکه اجتماعی که امسال هشت‌ساله شده، فرصتی را در اختیار کاربران قرار داده تا در مواردی به‌واسطه دیده‌ شدن محتوای تولید‌ی‌ خود، درآمدهایی تا 10 میلیون تومان برای یک پست داشته باشند.

درواقع برند‌ها و شرکت‌های مختلف به این باور رسیده‌اند که به‌جای تبلیغات از کانال‌های رسمی مانند صداوسیما یا مطبوعات می‌توان از شبکه‌های جدید اجتماعی بهره برد و دستاوردهای بیشتری نیز داشت.

هرچند که بیشتر تبلیغاتی که توسط اینفلوئنسرها یا همان شاخ‌های اینستاگرام دست‌به‌دست می‌شود مربوط به کالاها یا خدماتی است که مورد توجه مخاطبان جوان قرار می‌گیرد، اما به‌تدریج سایر کالاها نیز راه خود را به سمت این شبکه باز می‌کنند، زیرا منفعت تبلیغ در آن را بیش از سایر مجاری تبلیغاتی می‌دانند.

**ایجاد احساس نیاز برای فروش کالا

مهم‌ترین دلیل بازخورد مثبت تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه اینستاگرام را باید در قالب ارائه پیام جست‌وجو کرد. در اینجا پیام در همان قالبی منتقل می‌شود که مخاطب پذیرای آن است و با توجه به نظریه کاشت، تکرار مدام سبب می‌شود تا به‌تدریج نیاز به کالای تبلیغ شده در ذهن مخاطب ریشه‌دار شود.

مواردی که یاد شد، صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان را هر روز به اینفلوئنسرهای اینستاگرام نزدیک می‌کند. زیرا با تکیه‌بر قدرت اقناع این افراد است که می‌توانند امید به سود اقتصادی بالاتر داشته باشند. همچنین زمینه را برای رشد کسب‌وکاری فراهم کنند که تنها به‌واسطه بالا بودن تعداد فالوئرها می‌تواند در مواردی حتی بیش از حقوق متعارف یک ماه را با یک کلیک ساده و در کمتر از چند دقیقه به‌دست آورد.

**ظهور تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

به گفته حسین خطیبی، روانشناس، در همه دنیا این‌گونه است که این افراد عمدتاً در شبکه‌های اجتماعی برای نخستین بار مطرح شدند.

وی در گفت‌وگو با ایرناپلاس، ادامه داد: برخی از این افراد هنر و ویژگی خاصی را ارائه می‌کنند که برای مخاطب جذاب است و بر همین اساس، پیام تبلیغاتی آن‌ها نیز مورد اقبال مخاطب قرار می‌گیرد.

خطیبی افزود: برخی دیگر از این افراد سبک زندگی خاصی را ترویج می‌کنند. بنابراین مخاطب گمان می‌کند برای نزدیک شدن به آن سبک زندگی باید از کالاهایی استفاده کند که مورد تأیید این افراد است.

**روایت سریالی از زندگی روزمره

به گفته خطیبی برخی از آن‌ها، زندگی عادی خود را روایت می‌کنند که می‌تواند مانند یک سریال برای مخاطب جذاب باشد، زیرا فعالیت‌های مختلف در ساعات مختلف روز را به مخاطب نشان می‌دهد.

این روانشناس با اشاره به برخی جذابیت‌های زندگی اینفلوئنسرهای اینستاگرام گفت: این جذابیت‌ها می‌تواند مواردی مانند حضور در رستوران‌ها یا گالری‌های معروف باشد که مخاطب را با فعالیت یک صنف خاص آشنا می‌کند.

وی ادامه داد: اینفلوئنسرها فعالیتی را انجام می‌دهند که برای مخاطبی که در طول روز فعالیت زیادی ندارد یا در جامعه جزو گروه‌های بزرگی نیست، می‌تواند جذاب باشد.

خطیبی افزود: بیشتر مخاطبان اینستاگرام با هدف تفریح، کنجکاوی یا جذب نوع خاصی از سبک زندگی موضوعات را در این پیام‌رسان دنبال می‌کنند.

**کسب روزی از سرگرمی مردم

با این حال اغلب این افراد نمی‌دانند صفحاتی که برای سرگرم شدن دنبال می‌شود توانایی آن را دارد که درآمد بالایی را برای صاحبان آن به دنبال داشته باشد.

درواقع هر چقدر بر تعداد مخاطبان و دنبال‌کنندگان یک صفحه در اینستاگرام افزوده می‌شود نرخ تعرفه بالاتری برای پست‌های تبلیغاتی طلب می‌کنند.

به‌طور مثال، اینفلوئنسرهایی که دنبال‌کنندگانی بیش از یک‌ونیم میلیون نفر را دارند در اغلب موارد بیش از هشت میلیون تومان برای انتشار پست‌های تبلیغاتی در صفحه خود طلب می‌کنند. همچنین افرادی که بین یک تا یک‌ونیم میلیون مخاطب داشته باشند پنج تا 6 میلیون تومان برای هر پست تبلیغاتی دریافت می‌کنند.

افرادی با دنبال‌کنندگان زیر یک میلیون نفر نیز ارقام کمتر و بین 2 تا چهار میلیون تومان برای انتشار تبلیغات درخواست می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد رابطه معناداری بین قیمت پست تبلیغاتی و تعداد دنبال‌کننده‌ها در اینستاگرام وجود دارد؛ به این معنا که با کاهش دنبال‌کننده‌ها از مبلغ تبلیغات نیز کاسته می‌شود.

**درآمدهای میلیونی و تقویت حس بی‌عدالتی

نکته مهم در این کسب و کارهای نوظهور این است که در اغلب موارد، مبلغ دریافتی برای انتشار پست‌های تبلیغاتی تا چند برابر حقوق مصوب وزارت کار است.

وضعیت بیشتر مشاغل نیز بر همین روال است. میانگین دریافتی خبرنگاران در هر ماه حدود 2 میلیون تومان است. یعنی در بهترین حالت، درآمد آن‌ها کمتر از کسانی است که تنها به‌واسطه سرگرمی مردم کسب درآمد می‌کنند. آیا این موضوع نمی‌تواند به احساس نارضایتی و بی‌عدالتی در بین افراد جامعه درباره درآمد خود دامن بزند؟

ایرنا -گزارش از حوری قاسمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: