کد خبر: ۱۴۸۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - 02 December 2018
بانکداری ایرانی ـ مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: یک افسانه‌ای به نام IFRS در ایران وجود دارد تنها فقط وقت فعالان این حوزه را گرفت و کم کم عقب نشینی شد زیرا نتوانسته بودیم به خوبی در این زمینه اقدام کنیم.
 بانکداری ایرانی ـ مدیر عامل بانک صادرات ایران گفت: یک افسانه‌ای به نام IFRS در ایران وجود دارد  تنها فقط وقت فعالان این حوزه را گرفت و کم کم عقب نشینی شد زیرا نتوانسته بودیم به خوبی در این زمینه اقدام کنیم.

حجت‌اله صیدی در پنل تخصصی چهارمین همایش مالی اسلامی در دانشگاه الزهرا(س) درباره بایدها و نبایدهای عملیات بانکی بدون ربا برای برقراری ثبات اقتصادی، اظهار داشت: در کشور ما چالش هایی در بخش اقتصاد دارد و ثبات اقتصادی گاهی دچار تهدیدهای جدی می شود که به دلیل نقش مهم بانک ها در اقتصاد برخی به دنبال ریشه بی ثباتی در بانک ها هستند و از سویی بانک ها نیز معتقدند این مشکلات از قوانین جاری بانک ها نشات می‌گیرد که اگر این شرایط بهتر اداره شود، ثبات اقتصادی را به ارمغان خواهد آورد.

وی با اشاره به اینکه هنگامی که از ثبات اقتصادی صحبت می‌شود به دو دسته ثبات مالی و ثبات پولی تقسیم می‌شود، گفت: ثبات پولی را می‌توان در یک جمله عدم نوسان غیرمنطقی ارزش پول و یک دامنه نوسان غیر منطقی تعریف کرد که نه تنها مشکل آفرین نیست بلکه الزامی است اما نکته تهدید کننده، نوسان غیرمنطقی و تهدیدکننده است که در بازار پول با آن مواجه هستیم.

مدیرعامل بانک صادرات ایران ادامه داد: اما ثبات مالی عدم اختلال در عملکرد بخش مالی برای انجام وظیفه واسطه‌گری است. هنگامی که با عدم ثبات پولی مواجکه هستیم سرمایه گذاران احتیاط می‌کنند و هم تصمیم‌ها به نحو درستی اتخاذ نمی‌شود بلکه رفتارها منطقی و با ثبات نیستند.

وی ادامه داد: هنگامی که در بخش مالی ثبات داریم منابع به صورت دقیق و صحیح تقسیم‌بندی می‌شود و اگر این دو موضوع برقرار باشد ثبات اقتصادی برقرار خواهد بود. چهار رکن بانک های مرکزی به عنوان ناشر پول و سیاستگذار، بانک های تجاری و تخصصی که مهمترین نهادهای اجرایی در نظام پولی و اعتبار دهنده اصلی در اقتصاد هستند و سایر نهادها و تامین کنندگان مالی و بنگاه‌های مالی عوامل ایجاد ثبات اقتصادی در کشور هستند.

صیدی درباره گزارشگری مالی بانک‌ها، گفت: بانک یک صنعت خاص است و نمی توان مثل یک شرکت تولیدی و خدماتی عمل کرد البته با استاندارهای خاص سعی شده تا این مشکلات نیز حل و فصل شود و این ما را با یک ابهام بزرگ مواجه می کند که آیا تصویر شفافی از بانک در هر جای دنیا وجود دارد یا خیر؟

مدیرعامل بانک صادرات ایران، افزود: یک افسانه‌ای به نام IFRS در ایران وجود دارد  تنها فقط وقت فعالان این حوزه را گرفت و کم کم عقب نشینی شد زیرا نتوانسته بودیم به خوبی در این زمینه اقدام کنیم.

وی افزود: در این زمینه هم باید اقدامات کارشناسی انجام شود که با همکاری پژوهشکده پولی و بانکی و سازمان حسابرسی در کشور در حال بررسی و مذاکره هستیم. اگر به یک مدلی رسیدیم باید ببینیم که آیا این مدل ظرفیت اجرای عملیات بانکداری بدون ربا را دارد یا خیر.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: