کد خبر: ۱۴۸۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - 02 December 2018
بانکداری ایرانی - مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت با بیان اینکه بخشنامه «الزامات رمزهای پویا» ابلاغی از سوی بانک مرکزی بر ایمن سازی پرداخت های اینترنتی تاکید دارد، گفت: امروزه همه بانک ها از جمله بانک ملت به ابزارهای نوین پرداخت به ویژه بانکداری تحت تلفن همراه مجهز شده اند و می توانند رمزهای پویا را اجرایی کنند.
 بانکداری ایرانی -   بانک مرکزی ابتدای شهریورماه امسال «الزامات رمزهای پویا در تراکنش های مبتنی بر کارت های بانکی» را به شبکه بانکی کشور ابلاغ و در بازه زمانی برای اجرای آن در نظر گرفت.

به گزارش بانکداری ایرانی؛ براساس این بخشنامه، از ابتدای آذرماه امسال مسئولیت جبران خسارت مال باختگان ناشی از هک شدن کارت یا کلاهبرداری اینترنتی به بانک یا موسسه اعتباری منتقل شده است اما در عین حال بانک ها می توانند همزمان خدمات خود را با استفاده از رمز دوم پویا و ایستا به مشتریان ارایه کنند.

مرتضی تبریزی مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت در مورد  دستور العمل بانک مرکزی درمورد رمزهای پویا  گفت : در سال های گذشته بانک ها با معضل سایت های جعلی مشابه تارنمای خود مواجه بودند که کلاهبرداران با هدف «فیشینگ» طراحی کرده و با این کار شماره کاربری و رمز عبور فرد را سرقت می کردند.

وی افزود: افزایش فیشینگ برخی بانک ها را بر آن داشت تا مشکل را از طریق دستگاه های او.تی.پی یا تولیدکننده رمزهای پویا حل کنند؛ این کار بویژه برای حواله های اینترنتی با مبالغ بزرگ بسیار کاربردی بود.

این کارشناس بانکداری الکترونیک با اعلام اینکه بخشنامه بانک مرکزی بر ایمن سازی پرداخت های اینترنتی تاکید دارد، گفت: با توجه به اینکه امروزه همه بانک ها به ابزارهای نوین پرداخت بویژه بانکداری تحت تلفن همراه مجهز شده اند، می توانند رمزهای پویا را اجرایی کنند.

تبریزی تاکید کرد: نیازی نیست رمز دوم و یکبار مصرف حتما با دستگاه او.تی.پی برای مشتری تولید شود زیرا این کار برای بانک و مشتری هزینه دارد؛ می توان از طریق اپلیکیشن موبایل بانک برای فرد پیامک کرد.

وی با بیان اینکه در بانک ملت روزانه بیش از 15 میلییون تراکنش بانکی انجام می شود، اظهار داشت: توسعه تجارت الکترونیک در کشور که سبب شده حتی از طریق پیام رسان های داخلی و خارجی افراد به معامله کالا و خدمات بپردازند، توسعه زیرساخت های امن برای پرداخت های ایمن را اجتناب ناپذیر کرده است.

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت تاکید کرد: در اجرای رمزهای پویا باید به گونه ای عمل کرد که هم کار برای کاربران عادی سخت نشود و هم روش امن باشد.

تبریزی یادآور شد: تایید پرداخت و استفاده از رمزهای یکبار مصرف از روش های مرسوم بانک ها در اغلب کشورهای جهان است و حتی برخی بانک ها برای تایید انتقال پول به صاحب حساب رایانامه ارسال می کنند تا در صورت تایید مشتری، انجام شود.

بانک مرکزی تا ابتدای خردادماه سال آینده به بانک ها و موسسه های اعتباری مهلت داده که رمزهای پویا را جایگزین رمزهای ثابت کنونی در کارت های بانکی مشتریان کنند تا به این ترتیب کلاهبرداری های اینترنتی از حساب افراد به صفر میل کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: