کد خبر: ۱۴۷۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - 29 November 2018
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تنها دو درصد ظرفیت سواحل ما در اقتصاد کشور فعال شده است، گفت: به دنبال ایجاد وزارت دریا و بنادر در ایران هستیم.
­محمدرضا رضایی کوچی امروز در مراسم اختتامیه سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی افزود: ایران کشوری مهم، بزرگ و دارای نیروی انسانی قوی و دانش به روز است و از دو سال گذشته که همایش قبلی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی برگزار شد، تا امروز ما در این حوزه پیشرفت‌های بزرگی داشته‌ایم.­

وی­ افزود:‌ ما در مجلس شورای اسلامی در قوانین بودجه سالانه و طبق احکام بالادستی به سازمان بنادر و دریانوردی و ­وزارت راه و شهرسازی اجازه دادیم، با شرکت‌های مختلف دنیا قرارداد مشارکتی بنویسند و برای توسعه بنادر و سواحل با اختیار تام، قرارداد منعقد کنند.

رضایی کوچی افزود: مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در اجلاس شورای سازمان جهانی دریانوردی در لندن از حقانیت ایران در قبال تحریم‌های آمریکا دفاع کرد و ما هم از کشورهایی که در مقابل تحریم‌های آمریکا مقاومت کرده و با ما همکاری کردند، قدردانی می‌کنیم. ­

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: ایران در مسیر ۵ کریدور بین‌المللی قرار دارد که بخش عمده آن از طریق دریا می‌گذرد و دسترسی ما به ۱۵ کشور همسایه با جمعیت ۴۰۰ میلیون نفر شرایط ویژه‌ و فرصت مطلوبی را برای کشور ما فراهم کرده است.­

رضایی کوچی بیان کرد: ۹۰ درصد حمل و نقل ایران از طریق دریا است، ۴۵ درصد اقتصاد ایران به دریا متصل است و ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل در ایران داریم که متأسفانه نتوانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کنیم.­

وی تأکید کرد: فقط ۲ در صد ظرفیت سواحل ما در کنار اقتصاد کشور فعال شده است. ­

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه ما با وجود آنکه کشوری دریایی هستیم اما شهرهای خود را در کنار دریا نساخته بودیم، اما به وزارت راه و شهرسازی اعلام کردیم باید توسعه شهرسازی را بر مبنای دریا دنبال کند و شهرهای جدید،‌ به سمت دریا توسعه یابند.­

این نماینده مجلس ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی معتقدیم به لحاظ ظرفیت فراوان در دریا باید مدیریت واحد دریایی در ایران ایجاد شود که متأسفانه این موضوع فعلا وجود ندارد.­

وی اظهار داشت: همه سواحل ما دراختیار سازمان‌های مختلفی است و سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان حاکمیت بخش دریایی کشور نمی‌تواند در همه سواحل، خود تصمیم‌گیر باشد و این باید اصلاح شود.­

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ظرفیت های ایران در زمینه صنایع دریایی و بندری، به دنبال ایجاد وزارت دریا و بنادر در ایران هستیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها از ظرفیت بنادر خود بهره می‌برند، گفت: دانش مهندسی ما در حوزه سازه‌های دریایی بسیار قوی است و اخیرا با وزارت امور خارجه هماهنگ شده است تا دیپلماسی اقتصادی کشور را فعال‌تر کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ سی میلیارد دلار ظرفیت صادرات فنی - مهندسی در کشور داریم.

رضایی کوچی افزود: بسیاری از کشورهای همسایه که ارتباط نزدیکی با ما دارند و ما آنجا هزینه کرده‌ایم، فرصت حضور شرکت‌های ایرانی را در کشور خود فراهم نکرده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد:‌ باید زمینه حضور شرکت‌های داخلی توانمند در کشورهای دنیا فراهم شود؛ وزارت امورخارجه اخیرا معاونت اقتصادی ایجاد کرده است که وظیفه آن ­پیگیری و فعالیت این شرکت‌ها خارج از مرزهای ایران است.­

وی گفت: از کشورهای دنیا و شرکت‌های خارجی نیز دعوت می‌کنیم در توسعه بنادر با ایران مشارکت کنند، فرصت سرمایه‌گذاری در ایران فراهم است، مجلس هم حمایت می‌کند و این فرصت قانونی، مشوقی برای حضور شرکت‌ها و کشورهای خارجی است.­

 

قرارداد الحاق ایران به انجمن مهندسی محیط آبی امضا شد

قرارداد الحاق جمهوری اسلامی ایران به انجمن بین المللی پژوهش و مهندسی محیط آبی (IAAHR) در پایان سیزدهمین کنفرانس بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی (آیکوپماس 2018) به امضا رسید.

این قرارداد عصر امروز به امضای ­محمد رضا اله یار مدیرکل دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی و دبیرکل این انجمن بین‌المللی به امضا رسید و کار الحاق ایران به این انجمن بین المللی با اخذ مجوزهای لازم از دو طرف رسما آغاز شد.

محمد راستاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی درباره این قرارداد گفت:­ ایران پیش از این عضو کنوانسیون های دریایی نظیر پیانک (PIANK) بود و امروز کار الحاق ایران به این انجمن نیز آغاز شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره محکومیت تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران در اجلاس صد و بیست و یکم سازمان بین‌المللی دریانوردی سازمان ملل متحد (IMO) که چند روز قبل در سند پایانی این اجلاس درج شد گفت:­ گرچه این موضوع جنبه اجرایی و حقوقی ندارد اما می تواند به عنوان یک سند رسمی حقوقی مورد استفاده ایران در سایر مراجع حقوقی بین المللی قرار گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: