کد خبر: ۱۴۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - 12 November 2018
تحریم هایی که آمریکا این همه برای آن در بوق و کرنا کرد وعده داده بود سخت ترین نظام تحریمی را بر ایران در 13 آبان اعمال کند، تاکنون به اعتقاد کارشناسان طرفی از آن نبسته و تازه ترین شکل مخالفت با این تحریم ها در کشور همسایه عراق بوده است.
 بانکداری ایرانی - تحریم هایی که آمریکا این همه برای آن در بوق و کرنا کرد وعده داده بود سخت ترین نظام تحریمی را بر ایران در 13 آبان اعمال کند، تاکنون به اعتقاد کارشناسان طرفی از آن نبسته و تازه ترین شکل مخالفت با این تحریم ها در کشور همسایه عراق بوده است.

به گزارش ایرنا، عراق همزمان با دور دوم تحریم های یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران - براساس تازه ترین آمار اداره گمرک ایران – حتی از کشور چین پیشی گرفته و با رشد 21 درصدی در 7 ماهه سالجاری به شریک اول تجاری ایران تبدیل شده است.
اظهارات چند روز قبل نخست وزیر عراق در خصوص همراهی نکردن با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران نیز به طور واضحی موضع بغداد را در این خصوص آشکار کرده است.
«عادل عبدالمهدی» تاکید کرد: «موضع عراق در قضیه تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی همانند، اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ژاپن است و به جزئی از نظام تحریمی آمریکا علیه ایران تبدیل نمی شود.»
واشنگتن ناچار شده است که عراق را در کنار 7 کشور طرف تجاری مهم و خریدار نفت ایران از نظام تحریم ها معاف کند.
همزمان اتحادیه اروپا با طراحی نظام سویفتی جدید به دنبال تداوم روابط با جمهوری اسلامی ایران است.
در این میدان زورگویی، فقط آمریکا مانده و تحریم هایش و چند کشور حاشیه ای خلیج فارس و رژیم صهیونیستی که همچنان واشنگتن را به تشدید مواضع بیشتر علیه تهران تحریک می کنند.
چهل و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی بغداد که از روز شنبه گشایش یافته و حضور قریب 60 شرکت ایرانی در تخصص ها و تولیدات مختلف، به باور کارشناسان، گویای این واقعیت است که ایران اسلامی فراتر از نظام تحریمی آمریکایی ها است.
چندتن از اقتصاددانان عراقی و تعدادی از شرکت های ایرانی فعال در عراق در گفتگوی اختصاصی با ایرنا در حاشیه این نمایشگاه بر بی اثر بودن نظام تحریم های آمریکا بر روابط دو کشور همسایه - ایران و عراق - تاکید کردند. 

**رییس شورای اقتصاد عراق: ایران عمق راهبردی عراق است
رییس شورای اقتصاد عراق که از مهمترین نهادی غیر دولتی در حوزه توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری در عراق و گسترش روابط تجاری بینابینی با کشورهای همجوار است تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران عمق راهبردی عراق است.
'ابراهیم البغدادی' با اشاره به دیدار سفیر آمریکا از این شورا در یک ماه قبل، گفت که به صراحت به آمریکایی ها گفتیم که تحریم های واشنگتن بیش از اینکه به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند به اقتصاد و تجارت عراق ضرر و زیان وارد می کند.
وی که ریاست مجموعه ای بزرگ از شرکت ها و کارخانه ها در حوزه های نفت و گاز، برق، پالایشگاه ها، صنایع سیمان، آهن، دارویی و غذایی، بیمارستانی و چند بانک عامل و شرکت سرمایه گذار و شرکت بیمه به علاوه برندهای بین المللی را دارد خاطرنشان ساخت که بخش خصوصی عراق دارای لوبی های قوی است و اجازه نمی دهد این تحریم ها جلوی تجارت میان عراق با ایران را بگیرد.
البغدادی اضافه کرد که شرکت های تابع این مجموعه اقتصادی در حال حاضر با همه کشورهای همجوار عراق تجارت بینا بینی دارند و در این میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بیشترین سهم را از این تجارت دارا هستند.
وی خاطرنشان ساخت: به سفیر آمریکا گوشزد کرده است که همان طوری که آمریکا با کشورهای همجوار خود مانند مکزیک و کانادا تجارت بینا بینی دارد، عراق نیز نباید از این حق طبیعی محروم شود.
به گفته وی، تحریم های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، به شدت اقتصاد و تجارت عراق را هم در بخش خصوصی و هم دولتی تحت تاثیر می گذارد. 
البغدادی تاکید کرد که با تمام توان تلاش می کنیم و در همه ابعاد فشار می آوریم و در حال حاضر با دولت عراق در این خصوص گفتگو کرده ایم و دولت «عادل عبدالمهدی» درک بالایی از این مسئله دارد و همزمان با همه سفارتخانه های موجود در بغداد تماس می گیریم.
وی ادامه داد که شورای اقتصاد عراق در نمایشگاه بین المللی بغداد، چند همایش برگزار کرده که دو همایش روز شنبه در ارتباط با همکاری تجاری بین عراق و فرانسه و همایش دوم در خصوص همکاری تجاری با اردن بود و در هر دو آنها بر ضرورت محترم شمردن ویژگی عراق در ارتباط با همسایگانش تاکید کردیم.
رییس شورای اقتصاد عراق افزود که عراق خواهان روابط با آمریکا و در عین حال با همه کشورهای عربی و اسلامی و خصوصا کشورهای همسایه از جمله ایران است و هر کشوری داعیه حمایت و کمک به عراق را دارد باید این ویژگی عراق را در تعامل با همسایگانش محترم بشمارد. 
وی تاکید کرد که عراق عمق راهبردی ایران است که بارزترین دلیل بر این امر جنگ با گروه تروریستی داعش است که جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که به عراق در این خصوص کمک کرد و هرگز امکان ندارد این موضع شرافتمندانه ایران را فراموش کنیم.
وی خاطرنشان ساخت علاوه بر این، دو کشور همسایه، دوست و برادر هستند و روابط تاریخی و اسلامی سرنوشت آنها را به هم گره زده و روابط خویشاوندی بین آنها ایجاد شده و انتظار می رود روابط بین ایران و عراق در همه زمینه ها روز به روز گسترش یابد.

** رئیس اتاق بازرگانی مشترک: تحریم ها بر ایران بی اثر است
رییس عراقی اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در بغداد گفت که تحریم های یکجانبه آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران در سایه مخالفت جامعه جهانی بی اثر شده است.
«فاضل الحمدانی» خاطرنشان ساخت که جمهوری اسلامی ایران دارای اقتصادی قوی است و با توجه به موضع صریح اتحادیه اروپا در مخالفت با این تحریم های یکجانبه آمریکا انتظار نمی رود که این تحریم ها تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران داشته باشند.
وی اضافه کرد که تحریم های آمریکا بیش از اینکه بخواهد بر ایران اثر گذار باشد برای عراق زیان بار خواهد بود و برای همین تجار و شرکت های عراقی راهکارهای مناسب برای تداوم همکاری با شرکت های ایرانی - از جمله استفاده از ارزهای بومی - را پیدا کرده اند.
وی گفت که آمریکا تصور می کرد که در سایه دور دوم تحریم ها، ایران را در منگنه می گذارد اما موضع صریح جامعه جهانی از جمله اتحادیه اروپا، روسیه، چین، کشورهای دوست ایران این تحریم ها را به محاق برده است.
الحمدانی تاکید کرد: افزایش بی سابقه تبادلات تجاری بین دو کشور عراق و ایران در هفت ماهه سال جاری نشان می دهد که نه تنها تحریم ها اثری نداشته بلکه تبادلات تجاری را بین دو کشور افزایش چشمگیری داده است.

**مدیر دانشکده نفت بصره: عراق در زمینه نفت و گاز روابط وسیعی با ایران دارد
مدیر دانشکده نفت بصره نیز با اشاره به طولانی ترین مرزهای عراق با جمهوری اسلامی و تنوع و ریشه دار بودن مناسبات بین دو کشور گفت که ایران و عراق در زمینه نفت و گاز روابط بسیار وسیعی دارند که نباید از تحریم ها متاثر شوند.
«علی رحیم فیاض» اضافه کرد که عراق از تحریم های اقتصادی خاطرات تلخی دارد زیرا اینگونه تحریم ها به مردم آسیب می رساند و ملت ایران برای عراق بسیار عزیز است و دوست ندارد این ملت در معرض فشار و رنج قرار گیرد.
وی اضافه کرد که گرچه تحریم های آمریکا در پاره ای موارد ممکن است اثراتی داشته باشد اما یکسری استثناها نیز در نظر گرفته شده که از جمله در بحث صنایع نفت، مواد غذایی و حوزه های صنعتی دیگر است که عراق نیازمند جمهوری اسلامی ایران است.
وی خاطرنشان ساخت که عراق در زمینه تجارب و فناوری و صنعت نفت و گاز همچنان به تجارب ارزنده ایران نیاز دارد و نمی تواند از آنها چشم پوشی کند و به تبع ایران نیز نیازمند عراق در حوزه های مختلف است.
به گفته وی، بغداد همچنان به گاز ایران برای فعالیت نیروگاه های تولید برق خود نیاز دارد و در زمینه صادرات نفت عراق از طریق اراضی جمهوری اسلامی ایران و یا تبادلات تجاری و فرآورده های نفتی به ایران نیازمند است و تحریم ها می تواند یک مانع جدی باشد.
علی رحیم فیاض خاطرنشان ساخت که عراق هیچ علاقه ای به این مجازات های یکجانبه آمریکا علیه ایران ندارد و نمی خواهد که چنین تحریم هایی وجود داشته باشد زیرا تبعات منفی آن بر هر دو کشور ایران و عراق منعکس می شود.

**شرکت مزمز: تحریم های آمریکا بر روند تجارت ما با عراق بی اثر بوده است
تولیدات شرکت تولید مواد غذایی مزمز از جمله محصولات ایرانی هستند که روز به روز در بازار عراق توسعه پیدا می کنند و به گفته مدیر فروش این شرکت هم اکنون این شرکت در همه استان های عراق دارای نمایندگی است و در بصره و بغداد شعبه دایر کرده و دارای شبکه توزیع است.
«محمود حسینی» اضافه کرد که تاکنون تحریم های آمریکایی ها هیچ گونه خللی در کار این شرکت با بازار عراق ایجاد نکرده بلکه این شرکت همچنان در حال توسعه بازار خود در این کشور همسایه است.
وی گفت: هم اکنون تعاملات این شرکت با مشتریان خود با ارزهای بومی است و کاملا از دلار آمریکا صرف نظر نکرده و برای همین تحریم های مورد ادعای آمریکا در کار این شرکت توقفی ایجاد نکرده است.
حسینی تنها مشکل شرکتش را با دولت عراق دانست که اخیرا برای حمایت از تولیدات داخلی، تعرفه ها را بر برخی محصولات صادراتی مهم این شرکت به عراق است، افزایش داده است.

**فرش الماس کویر: مشتریان عراقی همچنان طالب فرش ایرانی هستند
مدیر فروش شرکت فرش «الماس کویر» که برای اولین بار است در نمایشگاه بین المللی بغداد شرکت می کند تاکید کرد که عراقی ها همچنان از مشتریان پرو پاقرص فرش ایرانی هستند.
«احسان زند وکیلی» گفت که به دلیل اینکه تعاملات ما با تجار عراقی با دینار است، تحریم های آمریکایی هیچ اثر بر روند کار ما نداشته است.
وی تنها مشکل اساسی در تجارت فرش ایرانی را مواد اولیه دانست و گفت که به دلیل اینکه مواد اولیه تولید فرش از خارج ایران تامین می شود، در زمینه آن با مشکل مواجه شدیم و ناچار قیمت فروش در داخل کشور افزایش پیدا کرد.
زند وکیلی خاطرنشان ساخت که برای عراقی ها تغییر قیمت چندان محسوس نبوده و برای همین همچنان عراقی ها یکی از مشتریان خوب فرش ایرانی هستند گر چه ترک ها و مصری ها در بازار عراق مهمترین رقبای ما هستند.
وی اضافه کرد که کیفیت فرش ترک و مصری به پای فرش ایرانی نمی رسد اما از حیث قیمت آنها در مقایسه با فرش ایرانی بسیار ارزان تر هستند.
برگزاری نمایشگاه بین المللی بغداد با حضور دهها شرکت عراقی و خارجی درحالی برگزار می شود که گفتگوهای صریح و صمیمانه با فعالان اقتصادی شرکت کننده در این نمایشگاه نشان می دهد به رغم همه تبلیغاتی که آمریکایی ها درباره تحریم ها به راه انداخته اند ذائقه و میل جامعه جهانی رغبتی به همراهی با آمریکایی ها ندارد و عراق بهترین شاهد بر این ماجرا است.
براساس آخرین آمار رایزنی بازرگانی ایران در عراق در هفت ماهه سالجاری قریب 6 میلیارد دلار کالای غیرنفتی از ایران به عراق صادرشده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 55 درصد به لحاظ ارزش و 65 درصد به لحاظ وزنی رشد داشته است.
کارشناسان دو کشور ایران و عراق معتقدند که درهم تنیدگی و پیچیدگی مناسبات بین دو کشور به حدی ریشه دار و عمیق شده است که آمریکا را از درک ابعاد آن عاجز کرده و همین امر باعث شده است که تحریم ها کمترین اثرگذاری را بر روابط تجاری و اقتصادی دو کشور بگذارد.
برچسب ها: تحریم ، گمرک ایران ، عراق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: