کد خبر: ۱۴۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - 11 November 2018
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: با تکمیل راه آهن مراغه - ارومیه، این مسیر آماده شده و بزودی با حضور رئیس جمهور، به بهره برداری رسمی خواهد رسید.
خیرالله خادمی در نشست خبری افزود:­ راه آهن ارومیه از طریق مراغه- مهاباد- نقده به طول 183 کیلومتر قرار بود چهارشنبه هفته جاری­­ با حضور رئیس جمهور بهره برداری شود که بدلیل شرایط آب و هوایی به تاخیر افتاد.

وی اضافه کرد: ​­این مسیر به عنوان یکی از کامل ترین مسیرها از نظر زیر ساخت و روسازی و نصب خطوط و ایستگاه‌ها و سامانه ارتباطی آماده شده است و با این خط ریلی، مردم استان‌های آذربایجان غربی و شمال کردستان به ریل و مرکز کشور دسترسی پیدا می کنند.

خادمی گفت:​­ با احداث این خط ریلی، شرایط برای احداث کارخانه ها و صنایع سنگین و کشاورزی در این استان‌ها فراهم می شود و همچنین ریل از طریق دو مرز تمرچین و سه رو، به نزدیکی مرزهای غربی می رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل افزود:­ بزودی مرز تمرچین از طریق اشنویه با احداث خط 60 کیلومتری به مرز متصل خواهد شد.

خادمی ادامه داد: ​­85 کیلومتر از خط 183 کیلومتری مراغه - ارومیه حدفاصل نقده تا مهاباد قبلا متصل شده بود و برای احداث حدفاصل مهاباد تا ارومیه به طول 98 کیلومتر 400 میلیارد تومان هزینه شده است و ارزش پروژه به قیمت روز، هزار میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد:­­ قطارهای مسافری با سرعت 160 کیلومتر و قطارهای باری با سرعت 120 کیلومتر در این محور سیر خواهند داشت.

به گفته خادمی، این مسیر سالانه قابلیت حمل 1.5 میلیون تن بار و یک میلیون مسافر را دارد و تراورس مصرفی این مسیر از نوع B70 بتونی و ریل مصرفی از نوع UIC60 است و سالانه 5 میلیون لیتر سوخت معادل 50 میلیارد ریال صرفه جویی خواهد داشت و موجب رونق اقتصادی منطقه و کاهش آلاینده های جوی و ایجاد اشتغال برای 182 نفر بصورت مستقیم خواهد شد.
برچسب ها: ارومیه ، راه آهن ، خط ریلی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: