کد خبر: ۱۴۶۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - 12 November 2018
بانکداری ایرانی -بانک ملت ، طی هفت ماهه منتهی به 30مهر 97 ، در بین دوازده بانک بورسی دارای بیشترین سهم تسهیلات‌دهی و همچنین سپرده‌گیری را داشته است .
 بانکداری ایرانی -در ماه های اخیر بانک‌ها با ثبت عملکردی متفاوت نسبت به دوره های قبل، چشم‌انداز بهتری را به نمایش گذاشتند. بانک‌ها از چندین منبع با مشکلات سه سال اخیر مبارزه کرده و دریچه‌هایی برای برون‌رفت از بحران‌ها گشوده‌اند.

فعالیت اصلی بانک‌ها حول محور تسهیلات و سپرده‌گیری است و بقیه فعالیت‌های بانک‌ها پیرامون این دو اقدام خلاصه می‌شود.

دخل و خرج بانک‌ها و نسبت درآمد به هزینه پرداخت سود نشان از وضعیت از بانک‌ها دارد و در بین بانک‌های بزرگ بورسی که قبل دولتی بوده و طی فرآیندی خصوصی شده‌اند بانک ملت بهترین شرایط را داراست. چرا که بانک  ملت بالاترین درآمد را از محل تسهیلات اعطایی داشته و در مقابل بیشترین سود را نیز پرداخت کرده که نشان از جذب بیشترین منابع را در بین بانک‌های بورسی دارد و بانک‌های تجارت و صادرات و دیگر بانکهای خصوصی در رتبه های بعدی و پس از بانک ملت قرار گرفتند.

رتبه نخست در درآمدزایی از محل تسهیلات

به گزارش  بانکداری ایرانی ، بانک ملت ، طی هفت ماهه منتهی به 30مهر 97 ، در بین دوازده بانک بورسی دارای بیشترین سهم تسهیلات‌دهی  و همچنین سپرده‌گیری را داشته است . 

علاوه بر این بانک ملت،  در این دو حوزه با رشدی بالاتر از 30 درصد نسبت به سال قبل عملکرد قابل توجهی را ثبت کرده است. 

بر اساس این گزارش، در هفت ماهه نخست سال جاری، در مجموع دوازده بانک ملت، تجارت، خاورمیانه، صادرات، پاسارگاد، سینا، اقتصاد نوین، پست بانک، انصار، کارآفرین، پارسیان و حکمت ایرانیان بیش از 450 هزار و 643  میلیارد ریال از محل سپرده های اعطا شده درآمد کسب کرده اند که  درآمد از این محل، نسبت به سال گذشته با رقم 360 هزار و 479 میلیارد ریال رشدی افزون بر 25 درصد رشد داشته است. 

بر اساس این گزارش، در بین این دوازده بانک بورسی قید شده، بالاترین درآمد کسب شده به بانک ملت با رقم 86 هزار و 266 میلیارد ریال تعلق داشته  و بعد از بانک ملت، به بانک صادرات با رقم 55 هزار و 823 میلیارد ریال اختصاص داشته و بانک پارسیان  در سومین جایگاه 49 هزار و  472 میلیارد ریال قرار داشته و در جایگاه چهارم نیز بانک پاسارگاد با رقم 48 هزار و 540 میلیارد ریال و در نهایت در  پنجمین مرتبه بانک تجارت با رقم 39 هزار و 655 میلیارد ریال قرار دارد. 

بالاترین جمع‌آوری سپرده در بین بانک‌ها

بنابه گزارش‌های مالی 12 بانک بورسی ، هزینه های بانک‌ها در هفت ماهه نخست سال 97 رشد بالای 30 درصدی داشت. جمع سودهای پرداختی این 12 بانک بورسی افزون بر 459 هزار و 565 میلیارد ریال بوده که بالاترین رقم متعلق  به بانک ملت 93 هزار و 564 میلیاردریال بود . این رقم از  سود پرداخت شده نشان از آن دارد که بیشترین سپرده را بانک ملت در هفت ماهه نخست سال جاری جمع‌آوری کردند.

بعد از بانک ملت، در رتبه بعدی بانک تجارت با سود پرداختی 92 هزار و 516 میلیارد ریال ، بانک صادرات با عدد 83 هزار و 56 میلیارد ریال و بانک پارسیان با رقم 57 هزار و 841 میلیارد ریال قرار دارد.

کیفیت سوددهی بانک و تاثیر بر قیمت سهام بانک ملت 

بنابراین گزارش، بانک ملت با کیفیت ترین سود و بهترین عملکرد را در بین 12 بانک بورسی داشته و بر همین اساس ظرف سه ماه قیمت سهام این بانک از حدود 900  ریال به مبلغ 2700 ریال رسیده و سه برابر  افزایش یافته است  و در طول این دوره  پر بیننده ترین نماد بورسی قلمداد شده است. 

بالاترین رتبه در بین بانکهای خصوصی شده بورسی

در پایان، برای برسی بهتر این فضای بانکی، باید به یکی از نسبت هایی که  برای شناخت عملیات بانک‌ها و میزان توفیق آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد، توجه کرد و ان مساله نسبت درآمد به سود پرداختی یا به اصطلاح دیگر میزان درآمد کسب شده به هزینه انجام شده بانک‌هاست . 
در بازار سرمایه چند بانک وجود دارند که در گذشته دولتی بوده و بعد از اجرای قانون خصوصی سازی، واگذار شده و سهام آن به مردم واگذار شده است بانک ملت ، بانک صادرات و تجارت از جمله این بانک‌ها هستند.

 بر اساس این ارزیابی 12 بانگ بورسی در بین بانک‌های خصوصی سازی شده، بانک ملت با نسبت 0.92 درصد بهترین عملکرد را دارد بعد از آن بانک صادرات با نسبت 0.67 و بانک تجارت با نسبت 0.42 قرار دارد و هرچه از عدد یک کمتر باشد نشان از عدم کیفیت درآمد و سود بانک است. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: