کد خبر: ۱۴۶۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - 05 November 2018
بازگشت دوباره تحریم های بانکی و سخت‌ شدن مبادله مالی برای ایران بار دیگر سوال در ذهن ها ایجاد می کند که سو استفاده از سوئیفت فقط برای فشار به ایران است یا کشورهای دیگر هم از این کانال تحت فشار قرار گرفته اند.
بانکداری ایرانی - بازگشت دوباره تحریم های بانکی و سخت‌ شدن مبادلات مالی برای ایران بار دیگر سوال در ذهن ها ایجاد می کند که سو استفاده از سوئیفت فقط برای فشار به ایران است یا کشورهای دیگر هم از این پیام رسان مالی  تحت فشار قرار گرفته اند.

به گزارش بانکداری ایرانی با نگاهی به تحولات اقتصادی دنیا و اخبار و رویداد های اقتصاد جهانی  کاملا مشهود است که بسیاری کشور های دنیا در تلاش اند تا خود را از قید بند تبادلات ارز دلار و استفاده از پیام رسان سوئیفت  رها کنند .

چین ، روسیه، المان و کشور های اروپایی هر با طراحی کانالی های سعی دارند مبادلات مالی و بانکی خود را از کانال مستقل از سوئیفت انجام دهند .

34 کشور اروپایی شامل 28 کشور عضو اتحادیه اروپا و نیز ایسلند، موناکو، سوئیس، لیختن‌اشتاین، نروژ و سن‌ماریو سازوکار مختص خود را برای نقل و انتقالات بانکی داخل اروپا راه‌اندازی کرده‌اند که SEPA یا «ناحیه پرداخت‌های یکپارچه اروپا» نام دارد و مانند نقل و انتقالات بین بانکی داخل کشورها عمل می‌کند.

 در آلمان «استاندارد ارتباط اینترنتی بانکداری الکترونیک» یا EBICS سازوکاری  که به‌صورت قانون درآمده و لازم‌الاجرا است. این سازوکار در واقع یک روش ارتباطی بر مبنای اینترنت و یک استاندارد امنیتی است که در ابتدا صرفاً برای انتقال از راه دور داده‌ها استفاده می‌شد و مواردی مانند پرداخت‌های شرکت‌ها و تراکنش‌های بین سازمان‌ها و بانک‌ها را پوشش می‌داد و به مرور توسعه یافت. در حال حاضر EBICS استانداردهای هماهنگی را تعریف کرده که ارتباط بین بانکی در کشورهای مختلف را تسهیل می‌کند. این پروتکل در کشورهای دیگری مانند فرانسه و سوئیس نیز تصویب شده است.

 روسیه در سال 2014 و به دنبال تهدیدهای غرب مبنی‌بر قطع ارتباط روسیه با سوئیفت توسط بانک مرکزی این کشور طراحی کرد. چین نیز از «سیستم پرداخت‌ بین‌المللی چین» یا CIPS برای تراکنش‌های بین بانکی خارجی که مبادلات خارجی با پول ملی این کشور یعنی یوآن را پوشش می‌دهد.

به نظر می رسد سو استفاد از سوئیفت  بسیاری از دولت بر ان داشته تا این کانال مالی کنار گذراند؛ این موضوع به اندازه ای  جدی شده که برخی از کار شناسان امریکای به دولت خود هشدار دادند، استفاده ابزاری از سوئیفت برای فشار کشور باعث تضیف دلار در سطح بین  المللی خواهد شد .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: