کد خبر: ۱۴۵۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - 31 October 2018
دنیای اقتصاد : فرابورس ایران روز دوشنبه پس از ۳ روز افت متوالی، در مسیر مثبت گام برداشت و با رشد حدود ۲۷ واحدی (معادل ۳/ ۱ درصد) در سطح ۳/ ۲۰۴۰ واحدی قرار گرفت. به این ترتیب با احتساب این رشد، بازدهی آیفکس از ابتدای سال تاکنون به حدود ۸۶ درصد رسید. رصد معاملات روز دوشنبه فرابورس ایران نشان‌دهنده بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص این بازار از سوی نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی مارون و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی در مجموع به میزان ۷/ ۲۱ واحد است.

در مقابل اما نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس مانع از رشد بیشتر آیفکس شد. همان‌طور که اشاره شد یکی از نمادهای اثرگذار بر رشد آیفکس طی معاملات روز دوشنبه، نماد معاملاتی شرکت ذوب آهن اصفهان بود. «ذوب» که روز یکشنبه به دلیل افت بیش از ۲۰ درصدی طی ۵ روز معاملاتی متوالی، با توقف نماد معاملاتی مواجه شده بود، پس از ارائه شفاف‌سازی، روز دوشنبه به گردونه معاملات فرابورس بازگشت و با افزایش قیمت ۵/ ۷ درصدی مورد دادوستد قرار گرفت. «ذوب» در گزارش شفاف‌سازی خود اعلام کرد تغییر بااهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد این شرکت رخ نداده و نوسان قیمت سهام آن نیز تنها متاثر از وضعیت عرضه و تقاضا و جو حاکم بر بازار است.  با این حال عصر روز دوشنبه، گزارش عملکرد مهرماه این شرکت فرابورسی نیز منتشر شد که نشان داد در این ماه، تولید محصولات شمش و تیرآهن «ذوب» نسبت به شهریورماه، به ترتیب ۲۱ و ۴۴ درصد کاهش داشته است و در مقابل تولید میلگرد با رشد ۲۷ درصدی همراه شده است.

 با مقایسه مقدار فروش مهر ذوب‌آهن نسبت به شهریورماه نیز شاهد افت ۴۸ و ۲۸ درصدی در شمش و تیرآهن هستیم اما میلگرد ۳۸ درصد رشد در مقدار فروش داشته است. در مجموع عملکرد ۷ ماهه نیز ذوب آهن یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۸۸۳ تن فروش به مبلغ کل ۳ هزار و ۳۳۲ میلیارد تومان ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۶ درصد افت در مقدار و ۷۰ درصد رشد در مبلغ را داشته است. پتروشیمی مارون از دیگر نمادهای اثرگذار بر رشد آیفکس طی معاملات روز دوشنبه است. «مارون» روز یکشنبه گزارش عملکرد ماهانه خود را روانه کدال کرد. در گزارش مهرماه این شرکت، حدود ۹ هزار و ۶۵ میلیارد ریال فروش رقم خورده است. عمده فروش این شرکت مربوط به ۳ محصول پلی‌اتیلن سنگین، اتیلن و منو اتیلن گلایکول بوده است. در این میان پلی‌اتیلن سنگین با رشد ۵۰ درصدی نسبت به میانگین ۶ ماهه فروخته شده و اتیلن نیز رشد ۷۰ درصدی را تجربه کرده است

 از بازار فلزات چه خبر؟
روز دوشنبه با بازگشایی بازارهای جهانی شاهد نوسان قیمت فلزات در محدوده منفی قیمت بودیم. به این ترتیب در این روز به دنبال رشد شاخص دلار و انتشار گزارشی ناامیدکننده از بخش صنعت چین، بازار فلزات تحت فشار قرار گرفت. صبح روز دوشنبه، اداره آمار ملی چین اعلام کرد که میزان سودآوری شرکت‌های صنعتی این کشور در ماه سپتامبر نرخ رشد سالانه‌ای برابر با ۴/ ۱ درصد را تجربه کرده است. این کندترین نرخ رشد سودآوری از ماه مارس تاکنون به حساب می‌آید. 

انتشار این خبر نگرانی‌هایی را در زمینه چشم‌انداز رشد اقتصادی چین در میان فعالان اقتصادی پدید آورد و همین امر نیز معاملات فلزات را تحت فشار قرار داد. بر این اساس در ساعات معاملاتی فرابورس ایران، هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با افتی ۲/ ۰ درصدی در سطح ۱۹۹۶ دلار قرار گرفته و روی با کاهشی یک درصدی به ۲۶۳۲ دلار رسیده است. سرب با افتی ۲/ ۰ درصدی در سطح ۱۹۹۱ دلار قرار گرفت. در این میان مس به میزان ۵/ ۰ درصد ارزان شد و در قیمت ۶۱۵۲ دلار مورد معامله قرار گرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: