کد خبر: ۱۴۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - 31 October 2018
بانکداری ایرانی - با گذشت یکسال از اجرای تصمیم شواری پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی به 15 درصد و پایان مهلت یک ساله سپرده 20 درصدی و همچنین اتمام مهلت یک ماهه رییس کل بانک مرکزی به این سپرده ها، نظام بانکی کشور منتظر تصمیم نهایی در این مورد است.
  بانکداری ایرانی - با گذشت یکسال از اجرای تصمیم شواری پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی به 15 درصد و پایان مهلت یک ساله سپرده 20 درصدی و همچنین اتمام مهلت یک ماهه رییس کل بانک مرکزی به این سپرده ها، نظام بانکی کشور منتظر تصمیم نهایی در این مورد است. 

به گزارش بانکداری ایرانی موضوع نرخ سوده سپرده های بانکی در سال های اخیر یکی از موضوعات بحث برانگیز نظام بانکی بوده  و هست. کاهش نرخ سود بانکی موافقان و مخالفانی دارد. عمده دلیل موافقان رونق تولید از طریق جذب سپرده های بانکی در بخش های تولیدی  و کاهش نرخ سود وام های بانکی که در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد.

در طرف مقابل مخالفان کاهش نرخ سودهای بانکی متعقدند با نبود شرایط اقتصادی مناسب، کاهش نرخ سودهای بانکی باعث خروج سرمایه از بانک ها و جذب در بازارهای غیر مولد شده و باعث ایجاد تورم و رونق دلالی خواهد شد.

در شرایط خاصی که اقتصاد ایران در آن قرار دارد موضوع نرخ سود بسیار تاثیرگذار است. شاید به همین خاطر است که رییس کل بانک مرکزی پس از پایان مهلت یک ساله سپرده های بانکی با نرخ 20 درصدی در 11 شهویور ماه، به بانک ها اجازه داد تا این سپرده ها را با همان نرخ 20 درصد یک ماه دیگر تمدید کنند.

در عین حال بسیاری از بانک ها و موسسات مالی مهلت یکماهه بانک مرکزی را غنیمت شمرده و برای جلوگیری از خروج سپرده بانکی و جذب منابع جدید اقدام به تمدید سپرده های قبلی و دریافت سپرده های جدید با نرخ های 20 تا 23 درصد کردند. البته در این میان برخی بانک ها و موسسات مالی نرخ مصوب شواری پول اعتبار را رعایت کرده و وارد این رقابت مخرب نشدند تا از منفی شدن تراز مالی خو جلوگیری کنند. 

در این خصوص دبیر کل کانون بانک های خصوصی و موسسه های اعتباری گفت: بانک ها اکنون بر اساس قراردادهای منعقده با مشتریان، بر مبنای نرخ های پیشین؛ سود به حساب مشتریان واریز می کنند در حالی که مشخص نیست برنامه بانک مرکزی در خصوص نرخ سود چیست؟

به گفته محمدرضا جمشیدی، نهاد تصمیم گیر درباره نرخ سود در نظام بانکی «شورای پول و اعتبار» است که هنوز در این زمینه ورود نکرده است.

وی یادآور شد: نظرات مختلفی درباره تعیین نرخ سود در نظام بانکی وجود دارد؛ مخالفان افزایش نرخ سود اغلب نمایندگان مجلس هستند و در مقابل برخی کارشناسان نیز می گویند که برای کاستن از التهاب در بازار سکه و ارز، افزایش نرخ سود اجتناب ناپذیر است. 
برچسب ها: سود بانکی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: