کد خبر: ۱۴۵۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - 28 October 2018
بانکداری ایرانی - اصلاح نظام بانکی اولویت نخست دولت و وزارت اقتصاد در صورت تصدی این وزارتخانه است،این موضوع بویژه آنکه وزیر اقتصاد رییس مجمع 10 بانک بزرگ است، اهمیت ویژه دارد.
بانکداری ایرانی -وزیر جدید اقتصاد ضمن اعلام اولویت نخست دولت و این وزارتخانه و اشاره به حجم بالای نقدینگی گفت: باید به مردمی که دغدغه حفظ ارزش دارایی دارند راهکار ارایه داده و آنها را به سمت بازارسرمایه هدایت کنیم.

به گزارش بانکداری ایرانی ، فرهاد دژپسند در جریان جلسه عصر دیروز رای اعتماد مجلس گفت: ایجاد هسته های اندیشه ورزی و متشکل از دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاهیان یکی از برنامه های جدی است.،

وی با بیان اینکه در جنگ اقتصادی کنونی نیز باید با تعامل و همکاری سرمایه اجتماعی از این شرایط عبور کنیم، درباره سوابق فعالیت توضیح داد: در سال های 74 و 75 مسئول طراحی اقتصاد بدون نفت بودم که در یک تعامل چندجانبه طراحی شد. در آن زمان توانستم برنامه تحقق عدالت اجتماعی را در یک قالب تعاملی تدوین کنم. امروز در شرایطی که اقشار آسیب پذیر تحت فشارند، می توان از این آموزه ها استفاده کرد.در زمان اصلاح قانون تجارت، چندجانبه گرایی را عمق بخشیدیم. بخش خصوصی، دانشگاه و مجلس نیز همکاری کردند.

اولویت نخست : اصلاح بانک ها

این وزیر تاکید کرد: برای جلوگیری از ابرتورم باید اقدامات خاص انجام دهیم و برای رشد اقتصادی به فکر تامین مالی از داخل و خارج باشیم.اصلاح نظام بانکی اولویت نخست دولت و وزارت اقتصاد در صورت تصدی این وزارتخانه است،این موضوع بویژه آنکه وزیر اقتصاد رییس مجمع 10 بانک بزرگ است، اهمیت ویژه دارد.

دژپسند با اعلام اینکه باید قدرت تسهیلات دهی بانک ها به بنگاه ها و فعالان اقتصادی را تقویت کرد، ادامه داد: بانک ها سرمایه های بزرگی هستند اما از برخی مسایل در رنجند و زمین گیر شده اند که می توان به مطالبات معوق اشاره کرد.فعالان اقتصادی همانطور که انتظار دارند تسهیلات بانکی روان در اختیار آنها قرار گیرد باید به کمک دولت و بانک ها بیایند تا مشکل معوقات بانکی را حل کنیم تا منابع در چرخه اعطای تسهیلات قرار گیرد.

وی بر واگذاری اموال مازاد بانک ها تاکید کرد و گفت: بنگاهداری امکان اعطای تسهیلات بانک ها را کاهش می دهد.در این راستا، از بانک ها بخصوص بانک های دولتی برای واگذاری دارایی های منجمد در یک برنامه زمانی مشخص درخواست همکاری می شود در کنار آن اگر از بانک ها حراست کافی نشود، ممکن است همین نقش حداقلی را از دست بدهند از این رو باید دولت نیز بدهی را به بانک ها تسویه کند.البته شرایط خزانه را می دانیم از این رو باید با هم اندیشی بانک ها مشکل بازپرداخت بدهی دولت به بانک ها را حل کنیم.

وی با طرح این پرسش که چرا هنوز سهام 20 درصد بانک های بزرگ در اختیار دولت است، گفت: چرا از محل سهم دولت، بدهی دولت به بانک ها را تسویه نمی کنیم؟از سال 1292 تاکنون فضای کسب و کار بهبود داشته اما کافی نیست و اگر می خواهیم هدف برنامه ششم محقق شود باید اراده جدی تر داشته باشیم.

برنامه هدایت نقدینگی به بورس و شرکت های مدنظر وزیر جدید

وزیر پیشنهادی اقتصاد حجم بالای نقدینگی را مشکل بعدی دانست و گفت: باید تدابیری بیندیشیم که این نقدینگی را به اهرمی برای رونق اقتصاد تبدیل کنیم.برای مردمی که امروز دغدغه حفظ ارزش دارایی را دارند و حاضر نیستند در هرجایی سرمایه گذاری کنند، باید راهکار ارایه دهیم و آنها را به سمت بازار سرمایه هدایت کنیم.برای نمونه می توان آنها را سمت شرکت های بزرگی که تولید صادراتی دارند مانند ایدرو، ایمیدرو و پتروشیمی ها هدایت کرد به گونه ای که این شرکت ها میدان دار اصلی شده و سهم 20 درصدی داشته باشند اما 60 درصد منابع مورد نیاز از طریق پذیره نویسی از کف جامعه جمع شود.

دژپسند خطاب به نمایندگان گفت: آیا می دانید سرمایه گرانقدری به نام دارایی ها و امال مازاد دولتی داریم که ارزش دفتری آن 7 هزار هزار میلیارد تومان است اگر فقط 20 درصد آن قابلیت نقدشوندگی داشته باشد می توان از آن به عنوان اهرمی برای تحریک بخشی از اقتصاد استفاده کرد.البته برای جهش رشد اقتصادی نباید از منالع مالی خارجی اعم از فاینانس یا سرمایه گذاری خارجی غافل شویم.وزارت اقتصاد به عنوان متولی جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی دارای ایده و برنامه هایی است که توانستیم حدود 15 میلیارد دلار جذب داشته باشیم اما به همان نسبت نهایی نشد، باید با همکاری دستگاه دیپلماسی این موضوع آسیب شناسی شود.

وی خواستار همکاری استان ها در جذب سرمایه گذاران خارجی شد و تاکید کرد: لازمه این کار اعطای اختیار بیشتر به استان هاست.همچنین خواستار بهبود فضای کسب و کار از طریق اصلاح نظام مالیاتی، گمرکی و بانکی شد، در شرایط کنونی نمی توانیم به مودیان منظم و درستکار که مالیات می پردازند فشار بیاوریم بلکه باید سازوکارهایی طراحی و پیاده کنیم که پایه های جدید مالیاتی شناسایی شود و راه فرار مالیاتی را ببندیم.

این وزیر خواستار بررسی فوری لایحه صندوق های مکانیزه فروش برای وصول مناسب مالیات و نیز تعیین تکلیف لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شد.همچنین بر تدوین لایحه امنیت سرمایه گذاری با همکاری سایر قوا تاکید کرد، برای بهبود امور تولید، گمرک نیز باید تسهیل کننده امور باشد که این کار جز با تجهیز گمرک و الکترونیکی شدن امور به دست نمی آید.

دژپسند یکی دیگر از رویکردها را مقابله با فساد دانست و گفت: اگر نتوانیم با فساد مقابله کنیم، باید نگران باشیم زیرا این موریانه ریشه ها می خشکاند.

نظام بانکی، مالیاتی و گمرکی زمانی می توانند موتور رشد را سرعت بخشند که بخش خصوصی فعالی داشته باشیم.بخش خصوصی باید دارای قدرت، توانمندی، کارایی و هوشمندی باشد و دولت نباید به بخش خصوصی یار دوازدهم نگاه کند بلکه آن را شریک اصلی بداند.اگربه تولیدکنندگان ارج بنهیم زمینه جذب سرمایه خارجی را فراهم کرده ایم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: