کد خبر: ۱۴۴۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - 20 October 2018
بانکداری ایرانی ـ چند بانک و شرکت های ایرانی ظرف روز های اخیر با تحریم‌های ظالمانه وغیر موجه امریکا مواجه شده و این نگرانی بوجود آمد که از این پس مشکلات صنعت بانکداری دو چندان می شود.
بانکداری ایرانی  ـ  چند بانک و شرکت های ایرانی ظرف روز های اخیر با تحریم‌های ظالمانه وغیر موجه امریکا مواجه شده  و این نگرانی بوجود آمد که از این پس مشکلات صنعت بانکداری دو چندان می شود.

به گزارشبانکداری ایرانی  ، در عمل  اما،  نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه در بازارهای سرمایه نیز سهم بانک‌هایی مانند ملت ، پارسیان و سینا  با اقبال مواجه شدند .


دلیل این اقبال  امر در چیست؟

در درجه اول برای پاسخ به این سوال کلیدی باید گفت که دو بانک از چهار بانکی که در لیست تحریم های جدید خزانه‌داری امریکا وجود دارند با انتشار اطلاعیه‌ای توضیح دادند که این دو بانک پارسیان و سینا  مبادلات دلاری نداشته و با یورو دادوستد می کنند لذا به این تحریم ها پوزخند زدند. 

شرکت بانک سينا - نماد: وسينا
موضوع: شفاف سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشر شده

به استناد ماده 2 مکرر 3 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع مي‌رساند پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تحريم هاي جديد خزانه داري آمريکا عليه بانک به استحضار می رساند اينگونه تحريم ها موضوع و رخداد جديدي نيست ، ضمن اينکه براساس سياست هاي ارزي ابلاغ شده مدت مديدي است که فعاليت هاي بين المللي اين بانک براساس دلار صورت نمي گيرد ،بنابراين اعلام تحريم هاي مذکور تاثيري بر فعاليت هاي اين بانک ندارد.
بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده 13 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان افشا می شود.


شرکت بانک پارسيان - نماد: وپارس
موضوع: شفاف سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشر شده

به استناد ماده 2 مکرر 3 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع مي‌رساند پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تحريم هاي جديد عليه بانک به استحضار می رساند بر اساس سياست هاي پيش نگرانه بانک پارسيان همسو با بانک مرکزي ج.ا.ا. فعاليت هاي بين المللي اين بانک با ارز دلار و کشور آمريکا سالهاست متوقف گرديده است و بر اساس بازارهاي هدف صادر کنندگان و واردکنندگان که عمدتا در اروپا و آسيا متمرکز است و با استفاده از ساير ارزها صورت مي پذيرد.بنابراين با توجه به تفاهمات دولت جمهوري اسلامي ايران با اين کشور ها و پروتکل هاي تنظيمي در خصوص مبادلات مالي با اين ارزها تحريم مذکور تاثيري در فعاليت هاي اين بانک ندارد.

بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده 13 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان افشا می شود.

اقدامات بی اثر کننده تحریم ها  
از طرف دیگر باید گفت که درست است که  این اطلاعیه ها نشان داده که این تحریم ها در حال حاضر هیچ تاثیری برای بانکها ندارد اما سوال بعدی که مطرح است اینکه در آینده چه اتفاقی رخ می دهد در هر صورت امریکا تحریمی وضع کرده که می تواند بر فعل و انفعالات  این 4 بانک در آینده تاثیر بگذارد در پاسخ به این سوال نیز باید گفت که اتحادیه اروپا از اردیبهشت ماه 97 که امریکا از برجام خارج شد تا کنون سعی کرده است تا اقدام خنثی‌کننده‌ای برای این اقدام امریکا و تحریم های احتمالی جدید انجام دهد.  یکی از این اقدامات، تصمیم اتحادیه اروپا بر تداوم مبادلات مالی بانک سرمایه گذاری اروپا با ایران بود . اقدام بعدی که یکی از بزرگترین دغدغه بانکهای ایرانی را رفع کرد ولی کمتر  به آن توجه شد مساله گشایش خط ارزی سوئیفت جدید بین ایران و اتحادیه اروپا بود. 
در شهریور  امسال رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان اعلام کرد که خط ارزی سوئیفت جدید بین ایران و اتحادیه اروپا ایجاد می‌شود. 

ایسنا  درآن تاریخ گزارش داد که این امیدواری وجود دارد که  پس از گشایش این خط ارزی شاهد پررنگ شدن صادرات غیرنفتی در کشور باشیم . 

بنابراین اصرار اتحادیه اروپا مبنی بر تداوم مبادلات مالی و تجاری با ایران و یافتن راه‌های  جدید می تواند تصمیمات امریکا مبنی بر اخلال در نظم مالی ایران را بی اثر کرده و می کند. 

به همین دلیل با وجود این که مقامات امریکا سفرهای گسترده و زیادی را به اقصا نقات جهان انجام داده‌اند تا ایران را تحت فشار مالی بگذارند ولی هنوز موفق به انجام آن نشده اند هرچند شاید این اقدامات و تحریم ها نگرانی‌های بانکی ایجاد کرده باشد و حتی شاید تاثیر منفی بر روند مالی ایران با جهان ایجاد کرده باشد اما اقبال سرمایه گذاران به این چهار بانک گویی آن است که این اثرات بلند مدت نبوده و چنانچه در آینده این بانکها با مشکلات بزرگی روبرو می شدند قطعا سرمایه گذاران که آینده نگرهای بزرگی هستند از  این چهار بانک روی‌گردان می شدند. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: