کد خبر: ۱۴۴۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - 15 October 2018
بانکداری ایرانی ـ در بین بانک های ایران، تعدادی از بانک‌ها نه تنها زیان انباشته آنها بیش از 50 درصد سرمایه آن بانک است بلکه در برخی از آنها ده‌ها برابر سرمایه زیان وجود دارد اما بانک مرکزی همچنان دست به اقدامی نمی‌زند.
بانکداری ایرانی ـ  شرکت‌ها،  طبق ماده 141  قانون تجارت ایران نباید زیان انباشته‌ای بیش از 50 درصد از سرمایه خود داشته باشند. در صورت مشاهده چنین وضعیتی باید طبق همین قانون، اعلام ورشکستگی کند .

 به گزارش بانکداری ایرانی؛ در بین بانک های ایران، تعدادی از بانک‌ها نه تنها زیان انباشته آنها بیش از 50 درصد سرمایه آن بانک است بلکه در برخی از آنها ده‌ها برابر سرمایه زیان وجود دارد اما بانک مرکزی همچنان دست به اقدامی نمی‌زند. 

بانک سرمایه که نماد آن در یکی از بازارهای فرعی فرابورس فعال است ، اخیرا  ارائه گزارش های دوره ای خود را سروسامان داده و در سال 97 رویه دیگری را آغاز کرده است. 
بانک سرمایه با داشتن 4 میلیارد سهم در بازار سرمایه از آبان 95 به دلیل عدم ارائه اطلاعات متوقف شده و همچنان خبری از بازگشایی نماد آن نیست. 

 

اطلاعیه شرکت فرابروس ایران در مورخه 03/08/1395

وقف نماد معاملاتي بانک سرمايه در نماد سمايه1

كارگزاران محترم عضو فرابورس، به اطلاع می رساند؛ نماد معاملاتی بانک سرمایه (سمایه1)، با توجه به عدم ارائه اطلاعات، متوقف گردید./مدیریت عملیات بازار و اعضای فرابورس ایران


كارگزاران محترم عضو فرابورس، به اطلاع می رساند؛ نماد معاملاتی بانک سرمایه (سمایه1)، با توجه به عدم ارائه اطلاعات، متوقف گردید./مدیریت عملیات بازار و اعضای فرابورس ایران
مشکل اصلی بانک سرمایه در صورت‌های مالی بانک ، از سال‌های گذشته آغاز شده ولی عمق این مشکلات روزبه روز بیشتر شده و حل نشده است. 

در پایان سال مالی 94 بانک سرمایه اعلام کرد که مبلغ 7هزار و 661 میلیارد ریال زیان انباشته دارد. در همین زمان سرمایه بانک 4هزار میلیارد ریال اعلام شد لذا طبق اصل 140 قانون تجارت این بانک در وضعیت قرمز ورشکستگی قرار داشت اما در صنعت بانکداری ایران این اتفاق به دلیل زیان انباشته رخ نمی دهد . 

 
در پایان سال مالی 95  زیان انباشته شرکت با رشدی حدود  8 برابری که بن ابه گزارش تراز نامه بانک 657 درصدی  به رقم 58 هزار میلیارد ریال رسید. 

این رویه افزایش زیان انباشته ادامه داشت تا اینکه در 30 آذر 96 اعلام شد که مجددا با رشدی 57 درصدی زیان انباشته بانک سرمایه به رقم 90 هزار 706میلیارد  ریال رسیده است.  
 

این رقم در واقع گویای آن است که  زیان انباشته بانک سرمایه 22،6 برابر سرمایه این بانک بوده و در صورت تداوم این روند می‌تواند فاجعه‌ای رخ دهد و باید بانک مرکزی تدبیری برای این بانک بیاندیشد.

قابل ذکر است که طبق آخرین گزارش ماهانه بانک که متعلق به اردیبهشت 97 است نشان می دهد این بانک در پایان 31 اردیبهشت 97 معادل 102 هزار میلیارد ریال مانده تسهیلات و 174 هزار میلیارد ریال مانده سپرده جمع‌آوری شده دارد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: