کد خبر: ۱۴۴۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - 15 October 2018
در هفته‌های اخیر شاهد بی‌واکنشی سکه به طلای جهانی بودیم. در نقطه مقابل، نرخ ارز، سکه را به دنبال خود کشیده است.

در بازار های داخلی هر سکه طرح جدید با افت 190 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 150 هزار تومان معامله شد. با وجود جهش طلای جهانی به سقف دو و نیم ماه اخیر، بهای سکه برای چهارمین بار متوالی تنزل یافت. 

 با این حال، تناسبی بین صعود و نزول دلار و سکه در چند روز اخیر برقرار نیست. دیروز، در حالی که ارزش دلار حدود 8 /2 درصد افت کرد، بهای سکه با حرکت تندتر در مسیر نزولی 4 /4 درصد کاهش یافت. همان‌طور که سکه در مسیر صعودی با سرعت بیشتری می‌تاخت، در موج نزولی چهار روز گذشته نیز، از افت دلار سبقت گرفت و حدود دو برابر تنزل کرد. تداوم روند کاهشی دلار، افت بیشتر حباب سکه را موجب می‌شود.

دیروز هر اونس طلای جهانی در هفته قبل با رشد 2/ 1 درصدی به قیمت 1218 دلار رسید. رکوردشکنی نرخ بازده اوراق خزانه بلندمدت آمریکا، افزایش بدهی دلاری اقتصادهای نوظهور در کنار تداوم جنگ تجاری بین چین و آمریکا و انتقادات تند ترامپ از استمرار سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو موجب سقوط بازارهای سهام در چهارشنبه هفته قبل شد. 

در پی آن، جریان سرمایه به سمت طلا حرکت کرد. با این حال، آمار فراتر از انتظار تراز تجاری چین در روز جمعه از نگرانی‌ها کاست. با وجود دورنمای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در دسامبر و انتظار بهبود سهام و شاخص دلار، انتظارات برای طلا صعودی است. ۷۹ درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در  نظرسنجی «کیتکو» قیمت طلا را برای هفته پیش‌رو صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. 

طبق نظرسنجی همین سایت، ۶۷ درصد از سرمایه‌گذاران نیز انتظار دارند که ارزش طلا در این هفته رشد کند.

بر اساس این گزارش هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با افت ۴۰۰ تومانی به نرخ ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. برای چهارمین روز متوالی نرخ دلار در بازار آزاد مسیر نزولی را طی کرد و ۷ درصد از ارزش خود را از دست داد و در کمتر از یک هفته مجددا به کانال ۱۳ هزار تومانی بازگشت. 

به نظر می‌رسد گسترش اختیارات بانک‌ها و صرافی در عرضه اسکناس ارز در کنار کنترل‌های امنیتی برای محدود کردن فعالیت‌های سفته‌بازانه نقش محسوسی در فروکش التهابات در بازار آزاد داشته است. با این حال، تداوم روند نزولی نرخ‌های ارز در گرو اخبار مساعد سیاسی از جمله تایید نهایی لوایح مرتبط به نهاد ویژه اقدام مالی و عملکرد اروپا در جهت تسهیل روابط مالی ایران با شرکای تجاری است. در نقطه مقابل، کاهش درآمدهای نفتی و محدودیت‌های بیشتر بر صدور نفت می‌تواند نرخ ارز را تحریک کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: