کد خبر: ۱۴۳۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - 02 October 2018
بانکداری ایرانی ـ در چند روز اخیر قیمت دلار به شدت افزایش یافت و در کمتر از دو هفته از ۱۴ هزار تومان به بیش از ۱۹ هزار تومان رسید. در حالی که قیمت دلار در روز‌های گذشته در آستانه ۲۰ هزار تومان نیز قرار گرفته بود، دیروز شاهد نزول ناگهانی نرخ دلار بودیم.
بانکداری ایرانی  ـ در چند روز اخیر قیمت دلار به شدت افزایش یافت و در کمتر از دو هفته از ۱۴ هزار تومان به بیش از ۱۹ هزار تومان رسید. در حالی که قیمت دلار در روز‌های گذشته در آستانه ۲۰ هزار تومان نیز قرار گرفته بود، دیروز شاهد نزول ناگهانی نرخ دلار بودیم. 

به گزارش بانکداری ایرانی  ؛ روند کاهشی قیمت دلار باعث شد تا دارندگان ارز‌های خانگی اقدام به فروش اسکناس‌های دلار خود کنند.به طوریکه هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با سقوط ۱۰۰۰ تومانی به قیمت ۱۶ هزار تومان رسید. عمده التهاب بازار ارز در هفته گذشته در غیبت بازارساز و با محدودیت‌های عرضه خرد و کمبود اسکناس به وجود آمد. 

اما چنان که انتظار می‌رفت با حضور موثر بازارساز ارزی و تقویت جریان ورودی عرضه اسکناس در هفته جاری نرخ‌ها وارد مدار اصلاح شد؛ به‌طوری که هجوم فروشندگان برای عرضه ارزهای خود طی روز گذشته نرخ‌ها را به‌نحو چشمگیری کاهش داد.

 بانک مرکزی روز گذشته با ابلاغ بخشنامه‌ای از فروش ارز خدماتی با سازوکار جدید در ۱۱ بانک عامل خبر داد. در این بخشنامه موارد تامین و فرآیند تخصیص ارز به صورت اسکناس مشخص شد. با گشایش‌ جریان عرضه اسکناس خرد انتظار می‌رود ضمن فروکش تب‌وتاب متقاضیان غیرتجاری، نرخ‌ها به سطوح تعادلی خود بازگردند.

اصلاح سنگین سکه با دلار

بازار طلا و سکه که در هفته اخیر رکورد شکسته بود، این هفته با کاهش آغاز شد و طی دو روز اخیر کاهشی بود که این روند دیروز شدت بیشتری گرفت.هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با ریزش 250 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 750 هزار تومان معامله شد. با احتساب ریزش 5 درصدی بهای سکه در روز گذشته، میزان اصلاح قیمت در این بازار متناسب با سقوط دلار طی 4 روز اخیر به رقم قابل‌ملاحظه 13 درصد نزدیک شد. تقویت جریان‌های ورودی عرضه ارز، مخصوصا اسکناس ارزی و حضور موثر بازارساز طی روز گذشته موج سنگینی از فروش در بازارهای دلار و سکه را رقم زد.
پیش از این، یکی از محرک‌های رکوردشکنی ارز و طلا، رشد شدید تقاضای احتیاطی برای محافظت از پس‌اندازهای ریالی بود که مطابق انتظار با پاسخگویی به این بخش از تقاضا قیمت‌ها متعادل‌تر شدند. از طرفی، اگر چه سکه‌بازان این روزها به نوسانات بهای طلای جهانی توجه چندانی ندارند اما هر اونس طلای جهانی نیز روز گذشته از مجرای تقویت شاخص دلار افت کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: