کد خبر: ۱۴۳۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۲ - ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - 29 September 2018
بانکداری ایرانی ـتسعیر ارز در شرایط بحرانی و رشد بی رویه قیمت انواع ارز برای شرکت ها مطرح شده و همواره تعیین نرخ تسعیر ارز برای صنایع مختلف دردسرآفرین بوده است.
بانکداری ایرانی  ـتسعیر ارز در شرایط بحرانی و رشد بی رویه  قیمت انواع ارز برای شرکت ها مطرح شده و همواره تعیین نرخ تسعیر ارز برای صنایع مختلف دردسرآفرین بوده است. 

اینکه چه نرخی را برای انواع ارز در نظر گرفته و در صورتهای مالی عنوان شود همواره چالش برانگیز بوده و هنوز نهادهای ناظر نتوانستند یک رویه ثابت تعیین کنند تا سلیقه‌ای برخورد نشود دلیل آن هم خود به تصمیم گیری متناقض در اقتصادی کلان کشور است. 

یکی از صنایعی که در این خصوص ، از نرخ تسعیر ارز بهره هایی می برد صنعت بیمه است. 
بانک مرکزی به شرکت‌های بیمه توصیه کرده است که نرخ دلار را 4200 تومان در نظر بگیرند در واقع طبق تعهدات ارزی شرکت‌های بیمه با ارز رسمی توسط بیمه مرکزی تامین شود و بر همین اساس، به شرکت های بیمه توصیه شده نرخ تسعیر دلار را در صورت های مالی خود بر اساس 4200 تومان محاسبه کنند.

اما این رویه را شرکت ها راعایت نکرده و همواره حسابرسان با این مساله برخورد کردند . چرا که در صنعت بیمه محاسبه تسعیر ارز با پیچیدگی خاصی روبرور است چرا که باید ذخیره را هم  درنظر گرفت.  به عنوان نمونه حسابرس یکی از شرکت های بزرگ بیمه در یادداشتهای خود بر صورتهای مالی شرکت نوشته است:

"ذخيره حق بيمه عايد نشده ارزي تسعير نشده است. ليکن بدليل فقدان اطلاعات کافي تعيين مبلغ آن در شرايط حاضر براي اين سازمان امکانپذير نیست"

این رخداد  برای همه شرکت ها قابل تکرار است لذا باید بیمه مرکزی در این مساله ورود کرده و دستورالعمل بانک مرکزی را رعایت کند. 

اخیرا یکی از مدیران ارشد صنعت بیمه گفته است که  به دلیل اینکه برای تامین ارز و پرداخت تعهدات به بانک مرکزی و بیمه مرکزی وابسته نیستیم پس نرخ تسعیر را خودمان تعیین می کنیم. شاید در نگاه نخست این استدلال صحیح به نظر برسد اما در  وقعیت این است که باید تمام  قضایای پیرامون ارز باید شفاف و دقیق به سمع و نظر سهامداران برسد تا رویه سودسازی موهوم شکل بگیرد چرا که ممن است که حسابرس برخی از این رویه ها را نپذیرد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: