کد خبر: ۱۴۳۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - 22 September 2018
شاخص قیمت کالاهای صادراتی (ریالی، ۱۰۰=۱۳۹۰) در فصل بهار ۱۳۹۷ برابر با ۲۲۶,۲ است که نسبت به فصل زمستان سال۱۳۹۶، ۱۸.۱ درصد افزایش داشته است.­
با توجه به اینکه قیمت کالاهای صادراتی یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله است، تغییرات آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالاهای صادراتی از همه ­­کدهای تعرفه صادراتی کشور در سال ۱۳۹۰(سال پایه) استفاده می‌­شود. 

روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران (ارزش بصورت ریالی و دلاری، کشور مبدأ و مقصد، نحوه حمل و نقل و نرخ ارز) صورت گرفته است. 

طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS)­ است؛ نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای­ همه ۲۰ گروه‌ اصلی طبقه‌بندی­HS­ قابل انتشار است.

گفتنی است که برای محاسبه شاخص­ فصل بهار ۱۳۹۷ از داده­های مقدماتی (غیر قابل استناد) گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است، لذا نتایج اعلام شده بصورت مقدماتی می­‌باشد و استفاده از آنها باید با ملاحظه انجام شود.

شایان ذکر است که پس از اینکه گمرک جمهوری اسلامی داده های قطعی فصل بهار ۱۳۹۷ را در استخراج و ارائه کرد، شاخص صادرات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام واقعی شاخص مربوط به این دوره مجدداً بصورت قطعی منتشر خواهد شد.

۱.شاخص قیمت کالاهای صادراتی (ریالی، ۱۰۰=۱۳۹۰) در فصل بهار­ ۱۳۹۷ برابر با ۲۲۶,۲­ است که نسبت به فصل زمستان سال۱۳۹۶، ­ ۱۸.۱ درصد افزایش داشته است. تغییرات فصلی شاخص قیمت کالاهای صادراتی نسبت به فصل مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه) ۲۸.۵ درصد و تغییر مجموع چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم) ­ برابر با ۱۲.۲ درصد بوده است.

۲.شاخص قیمت کالاهای صادراتی (دلاری، ۱۰۰=۱۳۹۰)­ در فصل بهار­ ۱۳۹۷ برابر با ۱۲۴,۴ است که نسبت به فصل زمستان سال۱۳۹۶، ­ ۱۰.۱ درصد افزایش داشته است. تغییرات فصلی شاخص قیمت کالاهای صادراتی نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۲.۹ درصد و تغییر مجموع چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل(نرخ تورم) ­ برابر با ۶ درصد بوده است. اطلاعات بیشتر از طریق فایل پیوست قابل دستیابی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: