کد خبر: ۱۴۲۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - 22 September 2018
بانکداری ایرانی ـ صنعت بیمه با وجود سابقه چنددهه‌ای در ایران، هنوز با مشکلات زیادی مواجه است و این مشکلات ریز و درشت سبب شده تا این صنعت رشد و توسعه‌ای همتراز با دیگر کشورهای در حال توسعه کسب نکند.
بانکداری ایرانی ـ صنعت بیمه با وجود سابقه چنددهه‌ای در ایران، هنوز با مشکلات زیادی مواجه است و این مشکلات ریز و درشت سبب شده تا این صنعت رشد و توسعه‌ای همتراز با دیگر کشورهای در حال توسعه کسب نکند و با وجود اینکه ضریب نفوذ بیمه در کشورهای دیگر بالاتر از  درصد است در ایران اخیر از 2،2  درصد عبور کرده‌است.

بر همین اساس ، اخیرا رییس کل بیمه مرکزی طی نشستی که  با مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد یک شرکت خصوصی بیمه گر داشت خبر از ان داد که طبق برنامه ششم توسعه بخش هایی از مسئولیت های حاکمیتی را به بدنه خصوصی صنعت بیمه واگذار کنند.

در واقع ، از برنامه پنجم توسعه که از 15 دی ماه 1389 در مجلس مصوب و ابلاغ شد هدف قانونگذاران واگذاری مسئولیت حاکمیتی بخش‌های مختلف دولت بود، اما با توجه به پایان برنامه بودجه که با تمدید در پایان سال 95 ، هنوز شاهد اتفاق چنین رخدادی نبودیم علت این امر شاید ادر این مجال نگنجد اما مساله که در این حوزه مهم تلقی می شود اینکه آیا صنعت بیمه به این بلوغ رسیده است که بتوان این وظایف را به بدنه صنعت بیمه سپرد. 

برای پاسخ به این مساله باید گفت که صنعت بیمه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. هنوز حاکمیت شرکتی به نحو کامل و قابل قبولی در این صنعت اجرایی نشده است. 

همچنین ، هنوز بعد از چندین ماه پس از  راه اندازی سامانه سنهاب هنوز مغایرت چنان در این صنعت بالاست که به دلیل این مغایرت ، آمار ماهانه شرکت‌ها منتشر نمی شود . 

از طرف دیگر در دیگر بخش های این صنعت نیز مشکلات بزرگی وجود دارد به عنوان نمونه شرکت های بیمه نسبت به نهادهای بالادستی مانند سندیکا نیز تمکین نمی کنند و در آخرین تحول ، برخی از شرکتهای بیمه گرهای اتکایی از عضویت در سندیکای بیمه انصراف دادند که نشان از مشکلات موجود در این فضا دارد. 

در مجموع برای اینکه صنعت بیمه بتواند مسئولیت های حاکمیتی نهادهای ناظر را به بدنه میانی این صنعت واگذار کنند باید این صنعت را به بلوغ کامل برسانند  و نخستین مرحله از این بلوغ ، اجرای حاکمیت شرکتی است. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: