کد خبر: ۱۴۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - 18 September 2018
وزیر صنعت گفت: با توجه به اینکه بانک ها می توانند با فروش ارز نیمایی منابع ریالی مناسبی را جذب کنند باید به همین میزان حد اعتباری واحدهای تولیدی را برای تامین سرمایه در گردش انها بالا ببرند که در این زمینه به دنبال مصوبه شورای پول و اعتبار هستیم.
به گزارش خبرنگار خبر گزاری صدا و سیما ، محمد شریعتمداری امروز در حاشیه مجمع عمومی ایدرو در جمع خبرنگاران گفت: در خصوص تسهیل در موضوع سرمایه در گردش تولید، بانک های عامل افزایش خط اعتباری واحدهای تولیدی را متناسب با افزایش نرخ ارز برای تامین مالی واردات مواد اولیه و فعالیت‌های تولیدی در دستور کار قرار دادند. ​

وی افزود: ​دولت در هفته اخیر تصمیمات خوبی برای ترخیص کالاهای موجود در گمرک گرفت و همه کالاهایی که بر اساس ضوابط سابق ثبت سفارش شده بود اجازه گرفت از طریق غیر بانکی و بدون انتقال ارز ترخیص شود که این تصمیم بخش عمده‌ای از مشکلات ترخیص کالا به ویژه مواد مورد نیاز تولید را حل و فصل کرد.

شریعتمداری درخصوص پرداخت تفاوت کالاهای وارد شده با ارز دولتی افزود: بر اساس مصوبه هیئت وزیران در خصوص ماشین آلات تجهیزات و مواد اولیه خطوط تولید این مواد از پرداخت این مبلغ معاف شدند که صاحبان کالا ها توانستند کالاها را وارد کنند. 

وی با اشاره به بهره‌ برداری برخی طرح‌ها در گذشته در مناطق نامناسب گفت: به هیچ وجه طرح های جدید در مناطقی که زیر ساخت های مناسب از جمله آب کافی نداشته باشد در هیچ جای کشور مجوز تأسیس داده نخواهد شد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صنایع فولاد گفت: هم اکنون حدود ۱۱۰ میلیون تن طرح فولادی در حال اجرا در کشور داریم که حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به بهره برداری خواهد رسید که با استفاده از پساب ها و بازچرخانی آب به کار خود ادامه خواهند داد. 

وی افزود: اما برای تاسیس طرح‌های فولادی جدید بیشتر در مناطق ساحلی اقدام خواهد شد از جمله در سواحل مکران که پیش بینی شده ۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید در این سواحل اجرا شود. 
آقای شریعتمداری با اشاره به موضوع واردات شیرخشک گفت: در این باره پیشنهادی به دولت داده شده و تصمیم گرفته نشده است.

وزیر صنعت افزود: قیمت شیر قابل خرید به وسیله صنایع لبنی از طرف سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ۱۵۷۰ تومان تعیین شده است البته سال گذشته با قیمت ۱۲۵۰ تومان دامداران متضرر شدند و امسال شرایط بهتری دارند و ما نمی‌خواهیم این شرایط را از آنها بگیریم. 
وی گفت: جلوگیری از صدور شیر خشک صنعتی به دلیل تغییر نرخ ارز لازم بود و نباید محصول یارانه دار ایران به کشورهای همجوار صادر شود.

وی افزود: امیدواریم تحویل شیر خام در آینده نزدیک به واحدهای لبنی و صنعتی بهتر شود و نیاز به تصمیم جدیدی نباشد. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره کالاهای احتکار شده گفت: ستادی در این زمینه ایجاد شده اما از طرفی این موضوع نباید به ناامنی در اقتصاد ایران بدل شود.

وی افزود: از نظر تخصصی فعالیت‌های مربوط به تامین کالا از طریق سامانه انبارها تحت نظارت است و کسانی هستند که به صورت قانونی کالاها را در انبارها نگهداری می کنند. 

وی گفت: اگر کسانی اقدام به اعلام موجودی نکرده و کالاها را در انبارهای خارج از سامانه وزارت صنعت انبار کرده باشند با تشخیص مراجع ذی صلاح مشمول قوانین احتکار می شوند و کالاهای انها در شبکه توزیع با قیمت تثبیتی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: