کد خبر: ۱۴۲۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۱ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - 12 September 2018
بانکداری ایرانی ـ اطلاعات بانکی مودیان در دسترس نظام مالیاتی کشور قرار گرفت. بر اساس اعلام رئیس سازمان امور مالیاتی، اطلاعات تسهیلاتی مشتریان بانک‌ها به طور کامل در دسترس این نهاد قرار گرفته است.
بانکداری ایرانی  ـ اطلاعات بانکی مودیان در دسترس نظام مالیاتی کشور قرار گرفت. بر اساس اعلام رئیس سازمان امور مالیاتی، اطلاعات تسهیلاتی مشتریان بانک‌ها به طور کامل در دسترس این نهاد قرار گرفته است. 

همچنین به گفته سیدکامل تقوی‌نژاد، اطلاعات سپرده‌ها نیز در حال تجمیع در بانک مرکزی و ارسال به سازمان مالیاتی است تا سلاح بانکی سازمان مالیاتی تکمیل شود. با استفاده از این ابزار، چتر مالیاتی بر سر مودیان پهن‌تر خواهد شد و شانس فرار یا کم‌اظهاری مالیاتی رو به نزول خواهد رفت.

رئیس سازمان مالیاتی از دسترسی کامل این سازمان به اطلاعات بانکی مودیان خبر داد. سیدکامل تقوی‌نژاد روز گذشته در یک نشست خبری، اعلام کرد که تمامی اطلاعات تسهیلاتی مشتریان بانکی در اختیار سازمان مالیاتی قرار گرفته و بیش از ۹۰ درصد اطلاعات سپرده‌گذاران نیز در بانک مرکزی تجمیع شده و در حال ارسال به این سازمان است. اطلاعات مربوط به سپرده‌ها برای مالیات سال ۹۶ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 با این حساب، مالیات‌‌ستانی مجهز به چشم جدیدی شده و امکان فرار مالیاتی می‌تواند با این راهکار کاهش یابد. علاوه بر خبر جریان اطلاعات بانکی به سوی سازمان مالیاتی، تقوی‌نژاد خبر داد که مالیات تولید از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. 

همچنین بسته مالیاتی جدیدی برای خریداران ارز، سکه و خودرو تدارک دیده شده است. بسته‌ای که نیاز به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا دارد. آنچه به‌طور اولیه از سوی رئیس سازمان مالیاتی اعلام شده، خریداران زیر ۲۵ سکه از پرداخت مالیات معاف هستند و خریداران بالای هزار سکه نیز باید ۳۵ درصد مالیات بپردازند.

به گفته رئیس سازمان مالیاتی، مالیات‌ستانی در کشور کاملا مجهز به اطلاعات بانکی مودیان شده است. بر اساس آنچه تقوی‌نژاد اعلام کرده در حال حاضر سازمان مالیاتی به اطلاعات تسهیلاتی مشتریان بانکی به‌طور کامل دسترسی دارد و در زمینه سپرده‌ها، اطلاعات بانک‌ها در حال تجمیع در بانک مرکزی است. 

به گفته رئیس سازمان مالیاتی، در این زمینه یک بانک و یک موسسه اعتباری که در حال ادغام هستند، همکاری‌های لازم را انجام نداده‌اند.  همچنین در مورد مالیات‌ستانی از سپرده‌های بانکی، نظر رئیس سازمان مالیاتی مساعد است. تقوی‌نژاد با استناد به مطالعات انجام شده از سوی این سازمان، تاکید کرد که غالب کشورهای بررسی شده، از سپرده‌های بانکی مالیات می‌گیرند. 

به گفته او، گزارش این مطالعات به وزیر اقتصاد داده شده و در صورت تایید دولت، سازمان مالیاتی به این موضوع ورود می‌کند. 

تقوی‌نژاد مالیات گرفتن از سپرده‌ها را همچون مالیات‌ستانی از تولید عنوان و تشریح کرد: «پذیرفته نیست کسی که سرمایه خود را در تولید هزینه می‌کند مالیات بدهد اما سپرده بانکی معاف باشد.» رئیس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد که منظور از سپرده‌های مشمول مالیات، سپرده‌های اندک اقشاری چون بازنشستگان، زنان سرپرست خانوار، کارمندان و کارگران نیست، بلکه سپرده‌های کلان مورد نظر است.

 هر چند در این مورد، رقم دقیقی از سوی رئیس سازمان مالیاتی عنوان نشد. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد که اطلاعات مربوط به مودیان مالیاتی به‌خصوص تراکنش‌ها و حساب‌های بانکی آنها مورد سوء استفاده قرار نگیرد، گفت: «سامانه جامع مالیاتی به شکلی تنظیم شده که سطح دسترسی افراد و اینکه چه استعلام‌هایی از آن می‌شود، مشخص است.» به گفته رئیس سازمان مالیاتی استفاده از اطلاعات بانکی موجب شده تا در سال گذشته، در زمینه تراکنش‌های بانکی، بیش از ۶ هزار تراکنش مشکوک بالای پنج میلیارد تومان شناسایی شود و بابت ۱۲ هزار میلیارد تومان، مالیات صادر شد. رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: «۷۰ میلیون رکورد و تراکنش افراد مشکوک در دستور رسیدگی است که از این میزان، چهار هزار مورد فرار مالیاتی شناسایی شده و یک هزار مورد فرار مالیاتی در دستور کار رسیدگی است.»

تقوی‌نژاد همچنین خبر داد: «با توافق با بانک مرکزی قرار است صورت‌های مالی شرکت‌هایی که خواهان دریافت تسهیلات هستند در اختیار سازمان مالیاتی قرار گیرد؛ زیرا شرکت‌ها در زمان اخذ تسهیلات سعی می‌کنند خود را سودده نشان دهند اما نوبت به مالیات که می‌رسد، سود خود را پایین نشان می‌دهند تا مالیات کمتری بدهند.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: