کد خبر: ۱۴۱۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۵ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - 08 September 2018
بانکداری ایرانی - بانک مرکزی از هم اکنون به فکر اقدامی موثرتر برای حفظ سپرده های بلندمدت یک ساله ای که از مورخه 28 بهمن 1396 تا 10 اسفند 1396 باز شدند، باشد.
بانکداری ایرانی - در چند روز اخیر بازار ارز دچار نوسانات شدیدی شد و دوباره قیمت ارزهای خارجی رکودهای جدیدی را به نام خود ثبت کردند. قیمت دلار به بیش از 14 هزار تومان رسید و قیمت یورو به کانال 15 تومان وارد شد. علت عمده این برهم ریختگی بازار ارز، پایان مهلت سپرده های بلندمدت یک ساله و خروج این سپرده ها از بانک ها بود. 

در 5 شهریور ماه سال گذشته بود که بانک مرکزی طی بخشنامه ای به کلیه بانک ها و موسسات اعتباری اعلام کرد که از روز شنبه مورخه 11 شهریور 1396، نرخ های سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری یک ساله حداکثر ۱۵ درصد و نرخ سود کوتاه مدت عادی روزشمار حداکثر ۱۰ درصد خواهد بود. فاصله چند روزه از ابلاغ بخشنامه تا اجرای آن و همچنین بیشتر بودن نرخ سود سپرده های بلندمدت نسبت به کوتاه مدت باعث شد تا روند سپرده گذاری تغییر کند و سپرده ها از حساب های کوتاه مدت به بلندمدت انتقال یابند.

حالا و با پایان مهلت یک ساله سپرده های بلندمدت، این سپرده ها از بانک ها خارج شده و به سمت بازارهای مختلف روانه شده اند. البته باید گفت که بانک مرکزی طی اطلاعیه ای در مورخه 7 شهریور 1397، اعلام کرد که سپرده گذاران که از مورخه 2 شهریور الی 11 شهریور 96 در سپرده های مدت دار یک ساله سرمایه گذاری کرده اند می توانند این سپرده ها را تا حداکثر یک ماه دیگر با نرخ سود حداکثر 15 درصد تمدید کنند. این واکنش بانک مرکزی برای نگه داشتن سپرده های بلندمدت در بانک ها بود و بسیار دیر هم اعلام شد و قطعا تا تاریخ 7 شهریور بخشی از سپرده های بلندمدت از بانک ها خارج شده بود.  

به هر حال، همان گونه که از برهم ریختگی بازار ارز مشخص است بانک مرکزی نتوانست آن گونه که باید اقدام موثری را در کنترل سپرده های بلندمدت یک ساله انجام دهد.

 حالا باید این بانک از هم اکنون به فکر اقدامی موثرتر برای حفظ سپرده های بلندمدت یک ساله ای که از مورخه 28 بهمن 1396 تا 10 اسفند 1396 باز شدند، باشد. 

در زمان مذکور بانک مرکزی جهت جلوگیری از نوسانات بازار ارز اقدام به ارائه بسته ای سه گزینه ای نمود که یکی از گزینه های این بسته، انتشار گواهی سپرده ریالی یک ساله با نرخ سود 20 درصد بود. اگر اقدام موثری برای حفظ این سپرده ها و کنترل آن ها نشود، در اسفندماه 1397 باز هم بازارهای مختلف با هجوم این سپرده ها با آثارهای غیرقابل جبرانی رو به رو خواهند شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: