کد خبر: ۱۴۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - 05 September 2018
بانکداری ایرانی - بانک ها دارای اموال منقول و غیرمنقول زیادی هستند که بعضا آنهارا با چالش هایی روبرو کرده است یکی از این چالش ها فروش اموال مازاد بانک‌هاست که در سال 96 و 97 با توجه به تحولات در بازار مسکن این، این چالش را به فرصت برای بانکها تبدیل کرده است.
بانکداری ایرانی  -بانک ها  دارای اموال  منقول و غیرمنقول زیادی هستند که بعضا آنهارا با چالش هایی روبرو کرده است  یکی از این چالش ها فروش اموال مازاد بانک‌هاست که در سال 96 و 97 با توجه به تحولات در بازار مسکن این، این چالش را به فرصت برای بانکها تبدیل کرده است. 

در سال‌های اخیر، بانک ملت در راستای تاکیدات وزیر امور اقتصادی و دارایی و همچنین مدیرعامل این بانک، مولدسازی دارایی‌های خود را از طریق فروش املاک و اموال مازاد با بهره‌گیری از شرکت تخصصی بازاریابی و فروش ماد و با برنامه‌ریزی منسجم و ویژه‌ای دنبال می‌کند.

بر اساس این گزارش، بانک ملت، در سال ۹۳ تعداد ۶۸ ملک به مبلغ بیش از ۸۲۴ میلیارد ریال، سال ۹۴ هفتاد و یک ملک به مبلغی بالغ بر ۵۹۹ میلیارد ریال، سال ۹۵، ۲۴۶ ملک به ارزش تقریبی ۸۲۱/ ۱ میلیارد ریال و در سال ۹۶ تعداد ۵۲۸ ملک به ارزش بیش از سه هزار و ۹۰۷ میلیارد ریال از سوی بانک ملت به فروش رسیده است.

بر اساس این گزارش و بر اساس افزایش قیمت مسکن؛ بانک ملت، در سال 96 از محل فروش املاک مازاد 750 میلیارد ریال سود کسب کرده است. از آنجائیکه سود ناشی از فروش دارایی های مازاد به دلیل پرداخت مالیات نقل و انتقال ، معاف از مالیات بر عملکرد می باشد ، رقم مذکور به صورت مستقیم موجب افزایش EPS  بانک می‌شود از مهمترین پروژه ها می توان به فروش پروژه جام اشاره کرد. 

از طرفی فروش 2.470 میلیارد ریال دارایی مازاد بانک، موجب بهبود نسبت دارایی ثابت بانک شده که این امر با عنایت به بندهای 16 و 17 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر ؛ به نظر می رسد باعث عدم افزایش سه درصدی سالانه در مالیات پرداختی بانک  شود.

لذا افزایش قیمت مسکن در ابتدای سالجاری ، علاوه  براینکه موجب تسریع در فروش املاک تملیکی بانک می شود منجر به تسهیل در فروش و شناسایی سود بانک از محل فروش املاک مازاد نیز می‏گردد که این امر عملکرد بانک ملت را در سال جاری بهبود می بخشد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: