کد خبر: ۱۴۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - 04 September 2018
بانکداری ایرانی ـ مدیرعامل بانک سپه از واگذاری 40 درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید متعلق به بانک سپه خبر داد .
بانکداری ایرانی  ـ  مدیرعامل بانک سپه از واگذاری 40 درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید متعلق به بانک سپه خبر داد .

کاظم چقازردی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: با تصویب هیات‌ مدیره بانک سپه، پس از تعیین قیمت کارشناسی در مرحله نخست 40 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید به‌عنوان یکی از 10 شرکت بزرگ بورس اوراق بهادار متعلق به بانک سپه طبق ضوابط و مقررات ناظر واگذار می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: بانک سپه برای کمک به اجرای ماده 16 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام بانکی، مقدمات واگذاری سهام شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم از طریق فرابورس ایران را فراهم کرده است.

چقازردی همچنین از ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری ری، عمران و مسکن استان‌های خراسان شمالی و آذربایجان غربی خبر داد.

وی یادآور شد: در دهه 80، بانک سپه سرمایه گذاری هایی را در صنایع معدنی و به طور عمده فولاد و سیمان انجام داد که نتیجه آن ایجاد شرکت سرمایه گذاری امید بود؛ امروز نیز برای واگذاری سهام این شرکت ملاحظات لازم را داریم تا در این بخش انحصار ایجاد نشود.

چغازردی خاطرنشان کرد: ارزش حدود 40 درصد از سهام شرکت امید به 170 هزار میلیارد ریال می رسد که اگر به فروش رود، اثر مثبتی بر ترازنامه بانک و قدرت تسهیلات دهی آن دارد.

وی درباره واگذاری املاک تحت تملک این بانک نیز توضیح داد: بسیاری از این املاک به دلیل تهاتر با بدهی تسهیلات گیرنده به تملک بانک درآمده و واگذاری آنها امری زمان بر است.

«با این حال بانک سپه حدود 2 هزار میلیارد ریال از املاک مازاد خود را از ابتدای شهریورماه سال 1396 تا پایان مردادماه امسال واگذار کرد.»

این مقام بانکی، افزود: پارسال 130 رقبه* املاک مازاد این بانک به ارزش بیش از یک هزار و 605 میلیارد ریال به فروش رفت.

رقبه ملکی است که به کسی سپرده می شود که تا پایان عمر از آن بهره ببرد.


کاظم چقازردی گفت: لازمه ایجاد شفافیت در نظام بانکی آن است که رتبه بندی بانکها از لحاظ درآمد، دارایی، خدمات و ترازنامه اعلام شده و راهبردی منطقی میان نرخ سود سپرده و تسهیلات برقرار شود.

 وی افزود : نقش نظام بانکی کشور در توسعه، رونق و شکوفایی اجتناب ناپذیر است و نظام اقتصادی ایران، بانک محور است و ٨٠درصد تامین منابع از بانک است و از آنجا که بازار سرمایه نیز به نوعی مرتبط با نظام بانکی است ، بنابراین می توان گفت که حدود ٩٠درصد تامین مالی اقتصاد کشور از طریق نظام بانکی صورت می گیرد.

وی با اشاره به موانع رتبه بندی بانکها افزود: یک چارچوب مبنایی که از سوی سیاستگذاران تدوین شده باشد و اجازه بدهد که مردم خودشان درباره نظام بانکی قضاوت کنند، وجود ندارد.

وی ادامه داد: البته یکی از پیش نیازهای تشکیل اتاق شیشه ای  نظام بانکی آن است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی رتبه بندی  بانکها را به لحاظ کارامدی،  دارایی، خدمات روز، حرفه ای بودن پرسنل و ترازنامه اعلام کنند و راهبردی منطقی میان نرخ سود سپرده و تسهیلات را در دستور کار قرار دهند.

چقازردی گفت: نرخ در بازار بین بانکی  باید بین ١٨ تا ٢١ درصد باشد.

مدیرعامل بانک سپه درباره پرداخت وام ازدواج نیز گفت: از ابتدای سال 92 تا پایان مرداد ماه امسال 20 هزار و 130 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به 220 هزار زوج جوان پرداخت شده است.
رئیس هیات مدیره بانک سپه در مورد میزان سرمایه این بانک گفت: سرمایه پایه این بانک با افزایش 10.7 برابری از 11 هزار و 181 میلیارد ریال در آذرماه سال 1394 به 119 هزار و 532 میلیارد ریال در سال جاری رسیده است.

چغازردی اظهار داشت: در سه سال اخیر منابع بانک سپه 100 درصد رشد کرد که در نتیجه آن همه 600 هزار میلیارد ریالی که در سال 1392 از خط اعتباری بانک مرکزی استفاده کرده بود، تسویه شد.

وی یادآور شد: اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی به معنی افزایش پایه پولی و به دنبال آن رشد نقدینگی است که در نتیجه نبود تعادل بین منابع و مصارف بانک ایجاد می شود؛ «بانک ها باید منابع خود را طوری مدیریت کنند که اینگونه بر رشد نقدینگی اثر نگذارند.»

این مدیر بانکی تاکید کرد: در سه سال اخیر نه تنها منابع خود را افزایش دادیم بلکه در بازار بین بانکی نیز فعال بودیم و نیازهای آنی بانک ها برای تامین نقدینگی را پاسخ دادیم که در نتیجه آن نرخ ها در بازار بین بانکی بین 18 تا 20 درصد تعدیل شد.

چغازردی اظهار داشت: بانک سپه قرارداد تامین مالی بیش از 12 میلیارد دلاری با صندوق توسعه ملی منعقد کرده که حدود هفت میلیارد دلار آن منتج به قرارداد با مشتریان شده است.

مدیرعامل بانک سپه گفت: اکنون 1720 شعبه در سراسر کشور داریم که قرار است در مدت سه سال به 1500 شعبه کاهش یابد.

وی افزود: در 2 سال گذشته 90 شعبه بانک سپه تعطیل و ادغام شد و این رقم تا پایان امسال به 157 شعبه می رسد.

چغازردی تاکید کرد که برنامه توسعه ارایه خدمات بانکی از طریق بانکداری الکترونیک در دستور کار است تا از حجم ارایه خدمات به مردم کاسته نشود.

وی حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط را از رویکردهای این بانک در پرداخت تسهیلات در دو سال گذشته عنوان کرد که سبب شد با سهم 14 درصدی رتبه دوم را در رونق تولید بین بانک های کشور داشته باشد.

وی، حجم تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تا پایان اسفند پارسال را 90 هزار و 152 میلیارد ریال برآورد کرد که به 43 هزار 610 واحد پرداخت شده است.

چقازردی خاطرنشان کرد: بانک سپه با پرداخت 31 هزار و 649 میلیارد ریال به 2 هزار و 592 بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط در قالب ثبت در سامانه هماهنگ، به‌ عنوان دومین بانک کشور در حمایت از این واحدهای تولیدی شناخته شد.


رئیس هیئت مدیره در مورد میزان سرمایه بانک سپه گفت: سرمایه پایه این بانک با افزایش 7/10 برابری از 11 هزار و 181 میلیارد ریال در آذرماه سال 1394 به 119 هزار و 532 میلیارد ریال در سال جاری رسید.

چقازردی بانک سپه را یکی از بانک‌های باانضباط و رعایت کننده مقررات و بخشنامه‌های بانک مرکزی دانست و خاطرنشان کرد: سپرده‌های کل این بانک با رعایت بخشنامه‌های بانک مرکزی از 445 هزار و 750 میلیارد ریال در آذرماه سال 1394 به 872 هزار و 102 میلیارد ریال در خردادماه امسال رسید که حدود 96 درصد رشد نشان می‌دهد. وی افزود: سپرده‌های مؤثر بانک سپه در همین مدت 99 درصد رشد داشت.

مدیرعامل بانک سپه اظهار داشت: این بانک برای کمک به رونق تولید و رفع نیازهای ضروری هم‌وطنان در مدت‌زمان آذرماه سال 94 تا پایان خردادماه امسال 489 هزار و 508 میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرده است.
وی افزود: بانک سپه از آذرماه سال 94 تا پایان خردادماه سال جاری یک‌میلیون و 124 هزار فقره تسهیلات به مبلغ 443 هزار و 611 میلیارد ریال به فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت کرد.

رئیس هیئت مدیره بانک سپه از اختصاص 6 هزار میلیارد ریال منابع این بانک برای پرداخت مطالبات گندم کاران در سال جاری خبر داد و افزود: این مبلغ در قالب تسهیلات به شرکت مادر تخصصی بازرگانی ایران پرداخت می‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: