کد خبر: ۱۴۱۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - 01 September 2018
بانکداری ایرانی ـ اتفاق کنونی بازار ارز حاصل ناترازی صورتهای مالی بانکها و نقدینگی است و تا زمانی که فشار نقدینگی وجود دارد فشار بر حفظ دارایی افراد وجود خواهد داشت این در حالی است اگر تصمیمات غیرکارشناسی را هم به آن اضافه کنیم مشکل دوچندان خواهد بود.
 بانکداری ایرانی ـ   اتفاق کنونی بازار ارز حاصل ناترازی صورتهای مالی بانکها و نقدینگی است و تا زمانی که فشار نقدینگی وجود دارد فشار بر حفظ دارایی افراد وجود خواهد داشت این در حالی است اگر ناهماهنگی و تصمیمات غیرکارشناسی را هم به آن اضافه کنیم مشکل دوچندان خواهد بود.

عبدالناصر همتی در همایش بانکداری اسلامی گفت: امیدوارم با اصلاح مقررات و ارتقای قانون بدون ربا بتوانیم سطح بالاتری از استانداردها را رعایت کنیم؛ عدم توجه به استانداردهای حاکمیت شرکتی از سوی سهامداران نیز رعایت شود؛ یعنی سهامداران در امور بانک دخالت کنند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: اتفاق کنونی بازار ارز حاصل ناترازی صورتهای مالی بانکها و نقدینگی است و تا زمانی که فشار نقدینگی وجود دارد فشار بر حفظ دارایی افراد وجود خواهد داشت این در حالی است اگر ناهماهنگی و تصمیمات غیرکارشناسی را هم به آن اضافه کنیم مشکل دوچندان خواهد بود.

وی گفت: دولت امریکا اجازه نقل و انتقال پول را به ایران نمی دهد و ما برای اینکه در تله دولت امریکا نیفتیم مجبور به تغییر سیاست ارزی کشور شدیم این در حالی است که در این شرایط  اجرای سیاست ارزی تک نرخی امکان پذیر نبود.

همتی با بیان اینکه جلوگیری از اتلاف منابع ارزی اولی ترین اولویت های بانک مرکزی است، گفت: ذخایر ارزی، ناموس بانک مرکزی است و اکنون امکانات ارزی بانک مرکزی را بیشتر خواهیم کرد پس سیاست ما این است که از منابع بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز استفاده نکنیم اما ٤٠میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم که اگر این منابع وارد بازار شود به طور قطع بازار ارز را تنظیم خواهد کرد و فعلا ضرورتی برای استفاده از منابع ارزی بانک مرکزی نیست.

رییس کل بانک مرکزی گفت: بازار ثانویه به سرعت در حال تعمیق و شفافیت است و در نرخ دخالت نمی کنیم؛ اما در بازار دخالت خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم بازار از جهتی که به نفع نظام است منحرف شود البته اکنون ٩٧درصد مبادلات از طریق حواله است و فقط سه درصد اسکناس معامله می شود و در بازار صرافی عدد قابل توجهی نیست و اکنون نرخ حواله کاملا نزدیک به سنا است.

همتی با اشاره به دستورات مهم مقام معظم رهبری در حوزه نظام بانکی گفت: در گذشته فکر می کردیم که کسری بودجه بر سیاست ارزی کشور اثرگذار بوده است ولی اکنون وجود شبه پول با سرعت بالایی در حال رشد است و بانکها نیز نرخ سود را رعایت نمی کنند و باید حتما به کمک خود بانکها کار را پیش ببریم و اصلاحات لازم را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: رشد سریع شبه پول به خاطر مسابقه بی انتها و سریع و بی ضابطه بانکها در نرخ سود شکل گرفته در حالیکه بانکها نباید بی کفایتی خود را با بانک مرکزی جبران کنند؛ شخصا اجازه نخواهم داد بانکهایی که در نظام بانکی کشور راه را کج می روند ادامه مسیر دهند.  بانکها باید با ضابطه رفتار کنند و باید جسارت جراحی داشته باشیم چراکه  این روند کل نظام اقتصادی را نابود می کند.

وی افزود: مقام معظم رهبری وظیفه شرعی بانک مرکزی را روشن کرده اند و البته ایشان به صورت خصوصی هم به بنده دستور فرمودند تا روند اضافه برداشت را اصلاح کنیم.

وی در ادامه در مورد برخی شائبه های مطرح شده در برخی رسانه ها مبنی بر اینکه بانک مرکزی در دوره جدید فعالیت خود، تحت تاثیر القائات و سیاست جریان های خاص فکری است،  ادامه داد: از هیچ گروه خاصی خط نمی گیرم و اصولا فردی نیستم که بخواهم از کسی القاء بگیرم؛ البته سیاست های پولی مشکل دارد و باید اصلاح شود؛ ازسوی دیگر بانک مرکزی دنبال سود و زیان نیست و باید با شورای فقهی و شورای نگهبان مشورت کنیم تا از برخی ابزارهای بانکهای متعارف در قالب بانکداری اسلامی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: روند چندساله گذشته نشان می دهد روش های جدید باید برای اجرا در سیستم بانکی استفاده کنیم؛ پس باید در حوزه بانکداری اسلامی نظر بدهند و بانک مرکزی متعلق به همه مردم و پایه سیاستمداری مهم اقتصاد کشور است و اگر بخواهیم یک بعدی پیش برویم کار جلو نمی رود.

همتی گفت: استقلال بانک مرکزی هم چیزی غیر از این نیست و البته اضافه برداشت نیز در تیرماه امسال نسبت به تیرماه پارسال ١٨.٢ درصد رشد داشته و اگر بدهی بانکها به بانک مرکزی در ضریب فزاینده ضرب شود صد هزار میلیارد تومان نقدینگی اضافه شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: