کد خبر: ۱۴۱۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - 28 August 2018
بانکداری ایرانی ـ یکی از نمایندگان مجلس، در استیضاح وزیر اقتصاد در 4 شهریور 97 ، به مساله واگذاری بیمه البرز اشاره کرده و اعلام کرده است که این شرکت به افراد گمنامی واگذار شده و اسمی از خریدار در هیچ جایی ذکر نشده است.
بانکداری ایرانی - یکی از نمایندگان مجلس، در استیضاح وزیر اقتصاد در 4 شهریور 97 ، به مساله واگذاری بیمه البرز اشاره کرده و اعلام کرده است که این شرکت به افراد گمنامی واگذار شده و اسمی از خریدار در هیچ جایی ذکر نشده است. 

در سال 96 اعلام شد که دول سهم خود در برخی از شرکت های بیمه را واگذار می کند اما این واگذاری ها به راحتی یک خبر نبود و با دست اندازهایی روبرو شد. تا جایی که سوالات زیادی را علیه دولت مطرح کرده است. 

شروع ماجرا

بر اساس این گزارش، در روز شنبه 12 اسفندماه 96  اعلام شد که تعداد 693 میلیون و 666 هزار و 777 سهم معادل 17،34  درصد از سهام شرکت بیمه البرز توسط سازمان خصوصی سازی به وکالت از دولت جمهوری اسلامی ایران به صورت یکجا و نقد و یا 30 درصد نقد و مابقی اقساط  شش ماهه طی 4 سال به قیمت پایانی 1047 ریال واگذار شد. قیمت پایه هر سهم بیمه البرز برای این بلوک مدیریتی غیر کنترلی مبلغ 1275 ریال تعیین شده بود که با کاهش 228 ریالی از سوی کنسرسیومی متشکل از صندوق بازنشستگی کشوری، موسسه صندوق بازنشستگی عشایر و روستائیان و صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی خریداری شد.این کنسرسیوم بطور مستقیم و غیر مستقیم هم اکنون مالک 33.93 درصد از سهام بیمه البرز هستند که با تملک سهم 17.34 درصدی دولت در این سهم به 51،27  درصد سهام کنترلی این شرکت و در نهایت همه کرسی‌های هیات مدیره دست می‌یابند.

مخالفت سفت و سخت بیمه مرکزی 

 اما در 22 اسفند سال 96  یک مقام مسئول در بیمه مرکزی،  از مخالفت بیمه مرکزی با خرید سهام شرکت بیمه البرز از سوی سازمان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: این مخالفت با ادله مستدل، از سوی بیمه مرکزی صورت گرفته و ما مخالف خرید سهام بیمه البرز از سوی مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم.  وی افزود: واگذاری سهام بیمه البرز به سازمان تامین اجتماعی خلاف آیین‌نامه ۴۰ شورای عالی بیمه است و باید از آن جلوگیری شود. در واقع، ماده ۴ آیین نامه ۴۰ می‌گوید که وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکتهای موضوع ماده ۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نمی‌توانند جزو موسسات موسسه بیمه باشند؛ ضمن اینکه وزارتخانه‌ها، موسسات و نهادها و شرکت‌های موضوع این ماده در مجموع نمی‌توانند بیش از ده درصد در موسسه بیمه سهم داشته باشند. همچنین در ماده ۵ این آیین نامه نیز آمده است که اشخاص حقوقی که وزارتخانه‌ها، شرکتهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در آنها بیش از ۲۰ درصد سهم دارند، نمی‌توانند در مجموع بیش از ۲۰ درصد در موسسه بیمه سهم داشته باشند.

واگذاری مجدد  

بنابراین وگذاری بیمه البرز لغو شد و مجدد در 12 خرداد ماه 97 اعلام شد که یک بار دیگر این واگذاری انجام می شود. 


 

این مزایده بلوک ۱۷.۳۴درصدی سهام بیمه البرز شامل ۶۹۳ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۷۷۷ سهم فردا (دوشنبه، ۲۸ خردادماه)، توسط سازمان خصوصی‌سازی در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود.

هنوز سهم دولت در لیست سهامدار عمده البرز موجود است
اما بعد از این تاریخ دیگر ردی از این وگذاری نیست و مشخص نیست که این واگذاری آیا صورت گرفته است یا خیر؟ و به چه کسی واگذار شده است؟ خریدار با چه شرایطی این سهم را خریده است؟ دولتی است یا خصوصی ؟  اما چیزی که مشخص است این است که  هنوز سهم دولت به عنوان سهامدار بیم البرز از لیست سهامداران عمده بیمه البرز در بورس حذف نشده است و در حال حاضر به این شرح است:
 



بیمه البرز در استیضاح وزیر اقتصاد

بر همین اساس ، علی ساری نماینده مردم اهواز  در مجلس شورای اسلامی در جلسه استیضاح وزیر :

آقای وزیر در آن متن گفته‌اند که من واگذاری‌های متعدد را انجام داده که همه آنها به بخش خصوصی واگذار شده است، البته خودشان به خوبی می‌دانند که بزرگترین واگذاری دوران تصدی ایشان فروختن "بیمه البرز "بود، اما آیا واقعا واگذاری به بخش خصوصی بود. چرا بعد از آن واگذاری که موج مخالفت‌ها را دیدید، اسم خریدار را معرفی نکردید و آخر سر هم معلوم نشد که چگونه سر و ته ماجرا را به هم آوردید.

نماینده ایذه در مجلس نیز همین مساله را تکرار کرده و از ابهام در واگذاری بیمه البرز از وزیر اقتصاد انتقاد کرده و درخواست شفاف سازی شد.

بنابراین با توجه به اینکه در مجلس این مساله مطرح شده  و وزیر نیز برای این مساله مورد مواخذه قرار گرفته است الزامی است که بازار سرمایه، بیمه مرکزی و  شرکت بیمه البرز  در این زمینه شفاف سازی کرده و رفع ابهام کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: