کد خبر: ۱۴۰۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - 25 August 2018
بانکداری ایرانی ـمجامع سه بانک‌های بزرگ بورسی هفته گذشته برگزار شده و ماراتن صورت‌های مالی سال 96 برای این بانک‌ها به پایان رسید.
بانکداری ایرانی  ـ مجامع سه بانک‌های بزرگ بورسی هفته گذشته  برگزار شده و ماراتن صورت‌های مالی سال 96 برای این بانک‌ها به پایان رسید.

بانک‌های صادرات ، ملت و تجارت از بزرگترین بانک‌های کشور هستند. دولت مهمترین سهامدار آنهاست علاوه بر دولت، این بانک‌ها متعلق به80 میلیون ایرانی نیز است؛ چرا که بخش اصلی این سهام متعلق به سهم عدالت بوده و مردم سهامدار  آن هستند و در نهایت اینکه این بانک‌ها  در بازار سرمایه نیز فعال بوده و علاوه بر این سهام این بانک‌ها در بازار  سرمایه نیز دادوستد می‌شود . 

حماسه بزرگ بانک صادارت
مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده سال مالی ٩٦ بانک صادرات ایران با حضور دارندگان حداکثر سهام صبح امروز دوشنبه ٢٩ مردادماه برگزار شد و صورت‌های مالی بانک به اتفاق آرا مورد تصویب قرار گرفت.
در این مجمع که با حضور بیش از ٨٦ درصد از صاحبان سهام برگزار شد، صورت‌های مالی سال منتهی به ٢٩ اسفند سال ٩٦ پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی و تایید نماینده دولت مورد تصویب اکثریت سهامداران قرار گرفت و ارسلان فتحی‌پور که دارای مدرک دکتری مدیریت برنامه‌ریزی بوده و سوابقی همچون رئیس کمیسیون اقتصادی در دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، مشاور وزیر اقتصاد و امور دارایی را در کارنامه خود دارد، به عنوان عضو هیات مدیره بانک صادرات ایران انتخاب شد.

دراین مجمع سازمان حسابرسي به مدت يک سال به عنوان بازرس و حسابرس قانوني بانک و روزنامه‌هاي کثيرالانتشار اطلاعات و دنياي اقتصاد براي درج آگهي‌هاي مربوطه به مجامع عمومي برگزيده شدند.

همزمان با برگزاری این مجمع که با حضور نمایندگان دولت، سازمان بورس اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی، مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، معاونان، مدیران و سهامداران در محل هتل المپیک تهران برگزار شد، حجت‌اله صیدی به تشریح عملکرد بانک در سال گذشته و پنج ماه نخست سال جاری پرداخت و از پیگیری جدی موضوع افزایش سرمایه بانک در آینده نزدیک خبر داد.
 



بازدهی 76درصدی بازده سهام بانک صادارت 

مدیرعامل بانک صادرات ایران که برگزاری مجمع را با حماسه همکاران خود پیوند زده و از نتیجه کار راضی بود در این مجمع اعلام کرد:  برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت به کار گرفته شده طی ماه‌های اخیر و پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص افزایش منابع و وصول مطالبات بانک موجب کند شدن روند زیان‌دهی بانک شده به نحوی که در سه ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ٢ هزار و ٣٠٠ میلیارد ریال از زیان یعنی ٣٦ ریال از زیان هر سهم کاسته شده است.

صیدی با اشاره به موفقیت بانک در بازگشایی نماد در سال قبل و بازده بیش از ٧٦ درصدی افزایش قیمت سهام تا کنون، اظهار داشت و گفت: بهای سهم از ٥٣٥ ریال در زمان بازگشایی به ٩٠٢ ریال رسیده که نشان‌دهنده عملکرد خوب بانک و حمایت سهامداران عمده بانک است.

وی اظهار امیدواری کرد شرایط کلان اقتصادی امکان بالا رفتن نرخ موثر تسهیلات و بهبود منابع و مصارف بانک را فراهم کند، 

وی به فروش اموال مازاد بانک در راستای چابک‌سازی و اصلاح ساختار مالی بانک اشاره کرد و گفت: در سال ٩٦ بیش از ٨٦١ میلیارد ریال از بابت فروش املاک مازاد سود نصیب بانک شده که از رشد ٩١.٨ درصدی حکایت دارد.

صیدی با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور مشتری بانک صادرات ایران هستند، از وجود ٤٥ میلیون حساب و بیش از ٣١ میلیون کارت فعال سپهری در بانک صادرات ایران خبر داد و آن را نشانه ای برای اعتماد مردم به بانک صادرات ایران دانست.

عبور از مرز 200هزار میلیاردی دارایی بانک صادرات
مدیرعامل بانک صادرات ، دارایی‌ها هزار میلیاردی بانک صادرات ایران را ١٧٠ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و با اشاره به اینکه منابع سپرده‌ای بانک از ١٣٤ هزار میلیارد تومان در پایان سال 96 فراتر رفته و به 156 هزار میلیارد تومان رسیده، گفت: برنامه‌ریزی برای افزایش منابع به ٢٠٠ هزار میلیارد تومان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تدوین شده است. 
مدیرعامل بانک صادرات ایران اصلاح ساختار مالی، افزایش دارایی‌های با کیفیت، افزایش سهم از بازار، تغییرات ساختار سازمانی، کاهش مطالبات معوق و افزایش سرمایه، بهبود عملیات ارزی و ارائه محصولات جدید بانکی را از مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی بانک عنوان کرد و در خصوص مطالبات بانک از دولت نیز گفت: با اقدامات و همکاری‌های به عمل آمده، بخشی از مطالبات بانک از طریق تهاتر با بدهی به بانک مرکزی و بخش دیگر به صورت نقدی وصول خواهد شد.

حضور 86درصدی سهامداران بانک تجارت 
صورت‌های مالی بانک تجارت برای عملکرد سال مالی منتهی به 29 اسفند 1396 به تصویب سهامداران رسید.  در مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده این بانک که روز دوشنبه 29 مرداد به ریاست سمیع رییس هیات مدیره بانک و با حضور 86 درصد سهامداران و یا نمایندگان قانونی آنها ، نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار شد.
این بانک که برای سال 96 بیش از 1310 ریال زیان برای هر سهم شناسایی کرده قاعدتا توان پرداخت سود به سهامداران را نداشت. 

مطالبات بانک عامل اصلی مشکلات بانک تجارت
در ابتدای جلسه امیر مسعود رزازان معاون مالی مدیر عامل این بانک در سخنانی به شرایط فعلی نظام بانکی و مشکلات پیش روی آنها اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی رقابت برای جذب منابع ، افزایش شدید نرخ سود سپرده ها و انباشت بخش قابل توجهی از دارایی های بانکها در سرفصل های مطالباتی مهمترین چالش بانکها از جمله بانک تجارت به شمار می رود. 

وی افزود : مشتریان و سهامداران بانک به این موضوع واقف هستند که بخش عمده ای از مشکلات بانک تجارت ریشه در مشکلات کلان اقتصادی کشور دارد . به رغم این مشکلات ، هیات مدیره بانک با تکیه بر پتانسیل های درونی بانک و بهره گیری از فرصت‌ها و حمایت‌های بیرونی تمام تلاش خود را برای برون رفت از این شرایط به کار بسته است.

 رزازان با تشریح گزارش عملکرد بانک تجارت برای سال مالی منتهی به پایان سال 96 ، عدم تحقق اهداف بانک در زمینه سودآوری و به تبع آن عدم شناسایی سود برای تقسیم بین سهامداران طی دو سال گذشته را ناشی از عوامل مختلفی دانست و تاکید کرد: مهمترین دلیل این مساله حجم قابل توجه مطالبات بانک از دولت و اشخاص حقیقی و حقوقی است که انجماد دارایی های بانک را به دنبال داشته است و البته تحریم های بین المللی کشور طی سالهای گذشته هم در ایجاد این شرایط نقش داشته است. تعیین تکلیف مطالبات بانک از دولت موضوع مهمی است که برای آن تاکنون جلسات متعددی را در وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، مجلس و سازمان برنامه و بودجه داشته ایم. وی در عین حال به پیشگامی بانک تجارت در محاسبه زیان تحمیل شده به بانک بابت این دسته از مطالبات اشاره نمود و بر عزم مدیریت بانک برای طراحی و اجرای تحول ساختاری در سه محور جداگانه با هدف بازگشت بانک به مسیر سودآوری تاکید کرد. 

کسب رتبه نخست بانک تجارت در ضمانت نامه های ارزی
رزازان ادامه داد: بانک تجارت هم اکنون در تعهدات اعتبارات اسنادی داخلی و خارجی و همچنین ضمانتنامه های ارزی و ریالی رتبه نخست را در اختیار دارد و به همین منظور برای تحقق هدف سودآوری بیشترین نگاه بانک به افزایش تعهدات و کارمزدهای دریافتی از ارائه خدمات است. معاون مالی بانک تجارت شرایط اقتصادی موجود را عاملی بازدارنده در پیشبرد چشم انداز و اهداف 4 ساله طراحی شده برای بانک بر شمرد وگفت: در شرایط فعلی مدل کسب و کار همه بانکها با زیان همراه است. رکود بازار حتی ادامه حرکت مثبت بانک در زمینه فروش املاک مازاد را تحت الشعاع خود قرار داده است . در این شرایط هر حرکت بانک تبعات خاص خود را به دنبال دارد. به عنوان نمونه بستن 210 شعبه بانک طی سال جاری را در برنامه داریم که بستن هر کدام از این شعب با مقاومت ها مقامات استانی همراه است. معاون مالی بانک تجارت محورهای سه گانه مورد نظر برای ایجاد تحول در این بانک را برشمرد و گفت: افزایش تحرک و پویایی در ارکان بانک ، انجام اصلاحات اساسی در ساختارهای مالی و عملیاتی و طراحی روشهای نوین تامین مالی پروژه های بزرگ کشور از جمله محورهایی است که با اجرای آن تاثیرات مثبتی را در عملکرد بانک شاهد خواهیم بود. رزازان با اشاره به بازگشایی نماد بانک تجارت در بورس خاطر نشان کرد: در روزهای ابتدایی امسال نماد بانک تجارت پس از 8 ماه بازگشایی شد و مطابق پیش بینی ها مورد استقبال قرار گرفت که بیانگر این است که علیرغم شرایط دشوار بانک سهامداران و مشتریان همچنان به بانک تجارت اعتماد دارند. 

برگزاری مجمع بانک ملت با حضور حداکثرسهامداران
مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت سهامی عام بانک ملت با حضور اکثریت قاطع سهامداران برگزار شد و صورت های مالی این بانک در سال مالی 96  تصویب شد. 
در این مجمع که به ریاست حسن روستا رییس هیات مدیره بانک ملت و با حضور لگزایی و دکتر تاجیک اعضای هیات مدیره، دکتر صمدی معاون مالی، دکتر چاوشی مدیر امورمالی و نورمحمدحسینی مدیرکل حقوقی این بانک، مرادپور نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناظر اول، خالق وردی نماینده سازمان تامین اجتماعی به عنوان ناظر دوم، نمایندگان بانک مرکزی و سازمان حسابرسی و سازمان بورس اوراق بهادار و با حضور بیش از 79 درصد سهامداران برگزار شد، صورت های مالی بانک ملت منتهی به 29/12/96 مورد تایید و تصویب سهامداران قرار گرفت.

توسعه همه جانبه سرلوحه برنامه های  بانک ملت 
در ابتدای جلسه ، مدیرعامل بانک ملت عملکرد این بانک را در ده حوزه تجهیز منابع، بهینه سازی مصارف، مولد سازی دارایی ها، فعالیت های ارزی، افزایش درآمدهای کارمزدی، افزایش نقدشوندگی سهام، افزایش کارایی، توسعه بانکداری الکترونیک، حاکمیت شرکتی و ایفای مسوولیت های اجتماعی تشریح کرد و اظهار داشت: توجه به رشد و ارتقا همه جانبه شرکت از منظر درونی و بیرونی و توسعه برنامه محور، سرلوحه عملکرد هیات مدیره و مجموعه بانک ملت بوده است.وی ادامه داد: در بانکداری سنتی کسب منابع بیشتر به منزله عملکرد مطلوب محسوب می شد در حالی که در بانکداری مبتنی بر دانش، ارزش توجه به رشد سپرده ها و بهبود جایگاه رقابتی می بایست در سایه بهینه سازی ترکیب سپرده ها، کاهش قیمت بهره ای پول و همچنین افزایش پایداری سپرده ها محقق گردد.

بهبود کیفی سپرده گیری بانک ملت 
دکتر بیگدلی از رشد 17.8 درصدی سپرده های ریالی بانک ملت در سال 96، بهبود کیفی ترکیب سپرده ها و افزایش سه برابری این رشد در مقایسه با سال 95 خبرداد و افزود: بیشترین حجم و مانده سپرده های جاری در شبکه بانکی کشور در اختیار بانک ملت است و قیمت تمام شده پول در این بانک 8.7 درصد در سال 96 کاهش داشته است.

مدیرعامل بانک ملت در خصوص بهینه سازی مصارف در این بانک گفت: افزایش 20 درصدی مصارف در سال 96 منجر به کسب درآمد چهارهزار میلیارد ریالی برای بانک ملت شده است.

محمد بیگدلی رتبه های نخست نظام بانکی از لحاظ سرانه شعب در جذب منابع ریالی، منابع ارزی، صدور ضمانت نامه ها و سرانه کارکنان در جذب منابع و رتبه دوم شبکه بانکی در حجم سپرده های ریالی و مانده منابع ارزی و ریالی را از جمله موفقیت های عملکردی این بانک برشمرد.

وی با بیان این که مصارف بانک ملت در سال 96 رشد 37 درصدی را تجربه کرده است، افزود: ایجاد مصارف با کیفیت، منبع اصلی کسب درآمد بانک هاست و مصارف بانک ها عبارت از تسهیلات ریالی و ارزی، تسهیلات بین بانکی و سپرده گذاری نزد سایر بانک هاست. وی در عین حال تاکید کرد این رشد در سایر بانک های تجاری به طور متوسط 19 درصد بوده است.

مدیرعامل بانک ملت پیشگیری از ایجاد و وصول مطالبات را از اولویت های کاری هیات مدیره این بانک ذکر کرد و از کاهش 5.3 درصدی نسبت مطالبات به مصارف در سال 96 خبر داد.
دکتر بیگدلی در ادامه گزارش خود به مجمع عمومی سالیانه بانک ملت از فروش برج جام و تبدیل آن به دارایی مولد به عنوان یکی از موفقیت ها در عملکرد این بانک یاد و تصریح کرد: فروش دارایی ها و املاک مازاد و همچنین واگذاری سهام بانک در شرکت ها به طور مستمر ادامه دارد.

بهبود شرایط بانک از زبان اماری
بانک ملت، وصول 33 هزار میلیارد ریال مطالبات بانک ملت در سال 96 بابت اوراق مشارکت، رشد 13 درصدی حقوق صاحبان سهام، 22 درصدی دارایی ها، 16.6 درصدی درآمدها، 48.3 درصدی سودخالص و eps، 51 درصدی بازده حقوق صاحبان سهام، 50 درصدی بازده دارایی ها، 22 درصدی حاشیه سود و 5.5 درصدی سهم کارمزد و خدمات از کل درآمد از دیگر موارد قابل توجه در گزارش ارایه شده مدیرعامل بانک ملت به مجمع عمومی صاحبان سهام بود.

دکتر بیگدلی در بخش پایانی سخنرانی خود به افتخارات بانک در سال 96 از جمله رتبه نخست در میان 100 شرکت برتر ایران، توسعه خدمات الکترونیک و ایفای مسوولیت های اجتماعی نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد با حمایت سهامداران و تلاش کارکنان و مدیران، عملکرد سال 97 این بانک درخشان تر از پیش باشد.

تلاش دائمی بانک ملت برای خلق ارزش برای مشتریان
 در ادامه مجمع، رییس هیات مدیره بانک ملت نیز در ابتدای مجمع اظهار داشت: حرکت پایدار در راستای خلق ارزش برای مشتریان، کاهش بهای تمام شده پول، فروش بخش قابل توجهی از املاک مازاد، رعایت بهداشت اعتباری، افزایش سهم درصد درآمدهای غیر مشاع و عمل به مسوولیت های اجتماعی را ازجمله محورهای عملیاتی بانک ملت ذکر و تاکید کرد: ارزش سهام بانک ملت بیشتر از رقم فعلی است و در آینده نزدیک این ارزش نمایان خواهد شد.

حسن روستا رفتار حرفه ای بانک ملت را عامل موثر در بهبود نسبت کفایت سرمایه به عنوان شاخصی قابل تامل برای سهامداران دانست و این نسبت در بانک ملت را وجه تمایز مهم این بانک با سایر بانک های مشمول اصل 44 توصیف کرد.

رییس مجمع عمومی صاحبان سهام بانک ملت افزود:  بانک ملت در سال 96 سردمدار حضور مستمر در بازار بورس بوده است و علاوه بر ارایه منظم گزارش ها براساس الزامات سازمان بورس اوراق بهادار، از مجموع 240 روز کاری بازار سرمایه، روزهای معامله سهام بانک ملت 220 روز بوده است. به گفته وی این در حالیست که میانگین روزهای معامله سهام سایر بانک های بورسی 52 روز در سال 96 بوده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: