کد خبر: ۱۴۰۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۷ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - 21 August 2018
بانکداری ایرانی - برخی حذف قیمت دلار از سامانه سنا را به فال نیک گرفتند، حال آنکه تعداد زیادی از کارشناسان باور دارند در شرایط فعلی، بازار بیش از هر زمانی نیاز به شفافیت اطلاعاتی دارد.
 بانکداری ایرانی  ـ قیمت دلار روز گذشته در سامانه سنا اعلام نشد و یوآن چین جای آن را گرفت. حذف قیمت دلار از انتهای روز یکشنبه کلید خورد؛ تا ساعت ۵ بعدازظهر همان روز قیمت این ارز در سامانه یاد شده وجود داشت. اما در ساعات پایانی یکشنبه تعدادی از خبرگزاری‌ها و کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران خبر دادند که این نرخ از سامانه یاد شده حذف شد.

به گزارش  بانکداری ایرانی  ، روز دوشنبه هیچ نرخی از دلار در این سامانه وجود نداشت؛ حال آنکه روز یکشنبه میانگین قیمت دلار در این سامانه-ساعت ۵ بعدازظهر - ۹ هزار و ۱۸ تومان درج شده بود؛ قیمتی که بازار آزاد نزدیک به هزار و ۵۰۰ تومان از آن فاصله داشت. 

برخی حذف قیمت دلار از سامانه سنا را به فال نیک گرفتند، حال آنکه تعداد زیادی از کارشناسان باور دارند در شرایط فعلی، بازار بیش از هر زمانی نیاز به شفافیت اطلاعاتی دارد. 

دسته‌ای که حذف قیمت دلار را اقدام مناسبی می‌دانستند بیشتر اذعان داشتند ایران درگیر یک جنگ اقتصادی است و دلار ابزاری است که در این جنگ به‌طور مستقیم از سوی دشمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو، به باور آنها نباید قیمت دلار به‌طور رسمی برجسته شود؛ خصوصا آنکه حجم بیشتر عرضه و تقاضای بازار دوم با ارزهای دیگر مانند یورو و درهم امارات است.

دسته مقابل اما عنوان می‌کنند، قیمت دلار از آن جهت که فاصله معناداری با نرخ بازار داشت، نمی‌توانست مورد اعتماد فعالان و معامله‌گران قرار گیرد؛ بنابراین به جای حذف آن، بهتر بود قیمت‌گذاری دقیق‌تری در این سامانه صورت می‌گرفت تا کم‌کم بازارساز خود بتواند مرجع قیمت‌گذاری دقیقی برای ارجاع شود. آنها باور دارند حذف نرخ، تنها پاک کردن صورت مساله است و گشایشی در بازار ایجاد نمی‌کند.

این دسته کارشناسان باور دارند، اینکه بازارساز بتواند با اعلام نرخ دقیق مرجع قیمت‌گذاری شود، از آن جهت اهمیت دارد که هم‌اکنون به جای توجه به نرخ‌های بازارساز، معامله‌گران خرید و فروش‌های شبانه در بازار را بیشتر به رسمیت می‌شناسند. این در حالی است که بازارساز پس از راه‌اندازی بازار دوم می‌توانست با اطلاع‌رسانی برخط از معاملات این بازار و اعلام آن در کنار سامانه‌ای برای اعلام نرخ‌های بازار آزاد، اعتبار قیمت‌گذاری را به خود بازگرداند. البته در صورتی که نرخ‌های هر دو بازار در یک سامانه منتشر می‌شد و فاصله آنها نیز چندان زیاد نبود، می‌توانست اثر مثبت‌تری بر انتظارات معامله‌گران و فعالان اقتصادی بگذارد.

در واقع کارشناسان باور دارند، اعلام دقیق قیمت‌ها پس از برداشتن ممنوعیت معاملات ارزی می‌توانست گامی رو به جلو برای شفافیت‌بخشی و ایجاد ثبات در بازار باشد؛ با این حال، از نظر معامله‌گران، بازارساز با حذف کلی قیمت دلار یک گام پا پس کشید و ترجیح داد قیمت این ارز را حداقل به‌طور موقت نادیده بگیرد. البته دسته دیگری باور دارند، بازارساز ممکن است برنامه جدیدتری برای دلار داشته باشد. با این حال، وقتی به‌طور رسمی از سوی بازارساز اطلاعیه‌ای صادر نشده است، مسلما بازار نیز از آن اطلاعی نداشت و بر مبنای وضعیت که آشکارا می‌دید، رفتار می‌کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: