کد خبر: ۱۴۰۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۸ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - 19 August 2018
بانکداری ایرانی ـ در شرایط فعلی که برخی بانک ها به دلیل زیان انباشته در شمول ماده 141 قانون تجارت قرار گرفته اند، برخی دیگر با تقویت درآمدهای غیرمشاع توانسته اند از تهدیدهای پیرامونی عبور کنند.
در این میان بانک های بزرگ به واسطه حجم بالاي دارایی ها مي توانند با استفاده تجدید ارزیابی به صورت هاي مالی خود سروسامان بخشند . بانک های ملت، سینا، اقتصادنوین و انصار وضعیت بهتری نسبت به سایرین دارند.

در بانک خاورمیانه بهبود درآمد و مدیریت در هزینه تامین منابع مالی در روند این بانک مشهود است، به نحوی که 945 میلیارد ریال از محل تسهیلات اعطایی درآمد کسب کرد و در مقابل 700 میلیارد ریال هزینه به سپرده گذاران پرداخت شد. بر این اساس عملکرد 4 ماهه بانک نشان از کسب درآمد 3702 میلیارد ریالی از محل تسهیلات اعطایی و 2935 میلیارد ریال سهم سود پرداختی به سپرده گذاران دارد.

در حقیقت عملکرد بانک نسب به سال گذشته نشان از مدیریت بهینه در منابع و مصارف دارد و این رویه کاملا در تحقق 120 ریال سود خالص و رشد 85 درصدی سود نسبت به دوره سه ماهه سال گذشته مشهود بود و عملکرد تیر ماه نیز با ادامه رفتار سه ماهه گذشته نشان از عملکرد مثبت خاورمیانه دارد.

در بانک پارسیان تیر ماه عملکرد مطلوبی به واسطه رشد هزینه جذب سپرده ها نداشت، بانک در تیر ماه 4904 میلیارد ریال درآمد تسهیلات و در مقابل 8812 میلیاردریال سود به سپرده گذار پرداخت نمود بر این اساس عملکرد 4 ماهه بانک به تحقق 25698 میلیارد ریال درآمد از محل تسهیلات اعطایی و 31635میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده گذاران اشاره دارد.

در بانک دی همچنان شرایط نامطلوبی را در متعادل سازی درآمد و هزینه ها دارد. بر این اساس در تیر ماه 1104 میلیارد ریال درآمد از محل تسهیلات کسب نمود و در مقابل 6160 میلیارد ریال سود به سپرده گذاران پرداخت شد، بر این اساس بانک طی دوره 4 ماهه 5356 میلیارد ریال درآمد تسهیلات کسب کرد و در مقابل 17983 میلیارد ریال سود به سپرده گذار پرداخت گردید به عبارتی سهم بانک از این عملیات زیان 12627 میلیارد ریالی معادل 1972 ریال به ازای هر سهم است.

بانک ملت این روزها با عملکرد مثبت در گروه بانکداری، وضعیت بسیار خوبی را از لحاظ بنیادی پیدا کرده است.

بانک ملتی که با گزارش 3 ماهه خوب و دارا بودن دارایی های ارزی و روند رو به رشد سود سازی، توانسته توجه بازار سهام را به خود جلب کند.

به طوری که طی یک ماهه اخیر قیمت سهام شرکت، از سطوح 90 تومان به سطوح بالای 105 تومان رشد رسیده و حدود 17 درصد رشد و بازدهی را نصیب سهامداران خود نموده است.

در گزارش اخیر 3 ماهه بانک ملت، که یکی از دلایل رشد و رونق سهام بانک محسوب می شود، شاهدیم، این بانک رویه ای جدا از بسیاری از بانک ها در پیش گرفته است.

ابتدا در سرفصل هزینه ها، بانک توانسته با کنترل هزینه های اصلی یعنی هزینه سود پرداختی به سپرده های بانکی همراه شود.

این مهم به گونه ای بوده است، که در این سرفصل شاهد کاهش 4 درصدی سود و هزینه پرداختی به سپرده ها هستیم، که خود نکته مثبتی است. همچنین کاهش متوسط نرخ سود پرداختی، به سطوح زیر 20 درصدی حتی می تواند، این هزینه ها را بیش از پیش کاهش دهد.

در نکته مهم دوم مدیریت بسیار خوب درآمد های غیر مشاع به خصوص درآمد ناشی از تبادلات ارزی است.

منبع: بازار پول

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: