کد خبر: ۱۴۰۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - 15 August 2018
تمامی شعب بانک مسکن باهدف تسریع و تسهیل در فرآیند صدور و تأیید ضمانت‌نامه‌های گمرکی، به سامانه سراسری و نوین سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران متصل شدند.
تمامی شعب بانک مسکن باهدف تسریع و تسهیل در فرآیند صدور و تأیید ضمانت‌نامه‌های گمرکی، به سامانه سراسری و نوین سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران متصل شدند.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، آذرماه سال گذشته سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران برای دست‌یابی به چهار هدف سامانه نوین سراسری را ایجاد و راه‌اندازی کرد تا تمامی بانک‌ها بااتصال به این سامانه امکان اخذ و ارسال تأییدیه‌های گمرکی را به‌صورت سیستمی پیدا کنند. این سامانه باهدف پشتیبانی امور مربوط به صدور انواع ضمانت‌نامه‌های گمرکی، کاهش تخلفات در ارائه ضمانت‌نامه به گمرک، ایجاد شفافیت بیشتر و همچنین تسریع و تسهیل همکاری با بانک‌ها ایجادشده است.

به دنبال ایجاد این مسیر جدید، بانک مسکن برای ارائه خدمات مربوط به اخذ و ارسال ضمانت‌نامه‌های گمرکی به‌صورت نوین امکان دسترسی تمامی شعب خود در سراسر کشور را به این سامانه فراهم کرده است. به‌این‌ترتیب شعب بانک مسکن نیز ازاین‌پس می‌توانند ضمانت‌نامه‌های گمرکی را در سیستم نوین، ضمن اخذ و ارسال تأییدیه‌های مربوطه به‌صورت سیستمی صادر کنند.

برای این منظور برنامه مربوط به تغییرات موردنیاز جهت صدور انواع ضمانت‌نامه‌های گمرکی در سیستم نوین شعب بانک مسکن نصب‌شده است. شعب بانک مسکن برای دسترسی و استفاده از این سیستم باید چندین مرحله را اجرایی کنند.

بر این اساس، ازآنجاکه صدور ضمانت‌نامه گمرکی نیازمند یک مرحله استعلام از سامانه وب‌سرویس گمرک است، هنگام شروع عملیات صدور ضمانت‌نامه در سیستم نوین، با واردکردن اطلاعات موردنیاز (در فرم سیستمی تعبیه‌شده) استعلام مربوط اخذشده و پس از تأیید آنلاین اطلاعات ارسالی و تخصیص کد شناسه یکتا (منحصربه‌فرد) توسط سامانه گمرک، سایر مراحل صدور ضمانت‌نامه طبق روال جاری انجام می‌شود.

پس‌ازاین مرحله و پس از صدور ضمانت‌نامه نیز، اطلاعات ضمانت‌نامه به‌صورت سیستمی به سامانه گمرک ارسال خواهد شد. این فرآیند می‌تواند به کاهش تخلفات و ایجاد شفافیت بیشتر در صدور و ارسال ضمانت‌نامه‌های گمرکی کمک کند.

شعب بانک جهت تمدید، ابطال و ضبط ضمانت‌نامه‌ها در سیستم نوین نیز با ورود به منوی مربوطه در سیستم و درج اطلاعات درخواستی، اخذ استعلام و تأییدیه از سامانه گمرک به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود و در صورت تأیید سامانه گمرک انجام سایر مراحل عملیات امکان‌پذیر می‌شود. به‌این‌ترتیب، پروسه صدور و تأیید ضمانت‌نامه گمرکی می‌تواند سریع‌تر و آسان‌تر انجام شود.

در مرحله پایانی نیز، در صورت ضبط ضمانت‌نامه، لازم است شعب طبق ضوابط جاری و انجام عملیات، وجوه مربوطه را با استفاده از سیستم mcds، به‌حساب معرفی‌شده توسط ذینفع (گمرک) با انجام عملیات ساتنا منتقل کنند. در این مرحله جهت حصول اطمینان از واریز وجه به‌حساب گمرک، کنترل‌های لازم باید به عمل آید.

فعالان حوزه بازرگانی و تاجرانی که در حوزه واردات و صادرات کالا فعالیت می‌کنند برای انتقال محموله به فرآیند گمرکی به یک ضمانت‌نامه جداگانه نیاز دارند. ضمانت‌نامه گمرکی یکی از این مدارک موردنیاز است. درواقع ضمانت‌نامه گمرکی یک توافق‌نامه برای پرداخت بدهی‌های گمرکی است که در مراحل ترخیص کالا بر مالیات‌های کالا اضافه می‌شود.

هنگامی‌که تاجران در مرحله ترخیص کالا قرار دارند؛ باید ضمانت‌نامه گمرکی را اخذ تا محموله به مراحل ترخیص در گمرک وارد شود. ضمانت‌نامه‌های گمرکی به‌منظور تضمین تعویق یا تقسیط سود و عوارض گمرکی، ترخیص موقت کالا و ترانزیت کالا صادر می‌شود.

به تعبیر دیگر صاحبان کالاهای وارداتی برای ترخیص کالای خود درصورتی‌که نتوانند حقوق گمرکی و سود بازرگانی مربوطه را نقداً پرداخت کنند باید معادل آن را به‌صورت ضمانت‌نامه بانکی به گمرک بسپارند. این ضمانت‌نامه ممکن است به سررسید معین مثلاً ۶ ماه، ۹ ماه و یا به‌صورت اقساطی صادر شوند.

با صدور این ضمانت‌نامه که ضمانت‌نامه گمرکی نامیده می‌شود یک نوع تعهد پرداخت برای بانک به وجود می‌آید و بانک در سررسید معین یا در تاریخ اقساط تعیین‌شده باید وجه آن را به اداره گمرک پرداخت کند. خدمت نوین در حوزه صدور ضمانت‌نامه گمرکی از سوی بانک مسکن به مشتریان، مسیر قدیمی زمان‌بر را به مسیر سریع، الکترونیکی و شفاف تبدیل می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: