کد خبر: ۱۳۹۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - 05 August 2018
بانکداری ایرانی ـ مدیرعامل شرکت بیمه «ما» اعلام کرد که پنج فروند هواپیمای جدید خریداری شده از شرکت ای تی آر (ATR) که روز یکشنبه 14 مرداد 97 وارد کشور شدند، تحت پوشش این شرکت قرار داده‌است. پوشش های بیمه ای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) ازابتدای مرداد97 نزد بیمه «ما» است.
بانکداری ایرانی  ـ شرکت بیمه ما؛  با قبول بیمه پنج  هواپیمای (ATR)  گام در راه بزرگی نهاده است. 

مدیرعامل شرکت بیمه «ما» اعلام کرد که پنج فروند هواپیمای جدید خریداری شده از شرکت ای تی آر (ATR) که  روز یکشنبه 14 مرداد 97  وارد کشور شدند، تحت پوشش این شرکت قرار داده‌است. پوشش های بیمه ای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) ازابتدای مرداد97 نزد بیمه «ما» است. مدیرعامل بیمه ما خاطرنشان کرد که سه فروند هواپیمای دیگر از این نوع نیز تحت پوشش این شرکت خواهند بود.

اهمیت این خبر در آن است که بیمه هواپیما بعضا یکی از پر ریسک  ترین بیمه موجود است  و در صورت خسارت می تواند هزینه سنگینی را به شرکت ها وارد کند. به همین روی شرکت هایی که سراغ بیمه هواپیما می روند دارای شرایط ویژه ای هستند و توان پراخت خسارت احتمالی را دارند.
در واقع ، ارزش هر هواپیمای ۷۰ صندلی ای تی آر ۶۰۰-۷۲ بر اساس فهرست قیمت ها ۲۶.۸ میلیون دلار است (قیمت هر یوروی دولتی 51047 ریال و ومجموع ارزش 5 هواپیما 134 میلیون دلار معادل 6800 میلیارد ریال است .) 

سوال مهمی ک مطرح می شود این است که شرکت یک هزار میلیادر ریالی بیمه ما توانایی پرداخت خسارت  هواپیماهای 26.8 میلیون دلاری  (ATR)  را دارد؟ 

چرا که در صورت‌ بروز حادثه‌ بیمه‌ هواپیما نیز مانند بیمه‌ اتومبیل‌، هم‌ خسارت‌‌های مالی به‌ وسیله‌ نقلیه‌ و هم‌ خسارت‌‌های مالی و جانی وارد به‌ افراد ثالث‌ را شامل‌ می‌شود. هواپیما و خطرات‌ پرواز دارای مسائل‌ و مشکلات‌ خاص‌ خویش‌ است‌. ریسک‌های فاجعه ‌آمیز هواپیما معمولا همراه با صدمات بدنی و فوت‌ انسان‌ها و خسارت‌های مالی وارد به‌ اشخاص‌ ثالث‌ ‌است‌. پیچیدگی تکنولوژی، ساخت‌ و پیدایش‌ هواپیماهای جدید با ظرفیت‌های بیشتر برای حمل‌ مسافر، بار و سوخت‌، باعث افزایش مشکلات در این نوع از بیمه شده است.

در پاسخ به این سوال باید به سراغ تراز نامه شرکت رفت . 

سرمایه شرکت یک هزار میلیارد ریال است اما ذخیره‌ای که شرکت نگهداری می کند حدود 10  هزار میلیارد ریال بوده و این میزان از ذخیره می تواند هر نوع خسارتی در اندازه های بزرگ را پوشش دهد و شرکت را از خطر نجات دهد. بنابراین بیمه ما گام درستی برداشته مضاف بر این که این هواپیماها جدید بوده و ریسک انها نزدیک به صفر است و مضافا اینکه زمان بیمه هواپیمایی نیز یکساله است. 

گفتنی است که انواع بیمه هوایی به شرح زیر است : 

بیمه فقط خسارت کلی
بیمه ریسک های روی زمین
بیمه قطعات یدکی
بیمه از دست دادن منافع
بیمه عدم النفع
بیمه مسئولیت هواپیما
بیمه مسئولیت هواپیما 

در خصوص بیمه مسئولیت هواپیما باید گفت: مسئولیت بیمه گـذار در برابر مسافران ، اشخاص ثالث ، موسسات حمل و نقل و صاحبان کالا که خسارت و زیان وارد در تاخیر و تحویل را نیز شامل می‌شود ، بر عهده دارد. مسئولیت مالکان و بهره برداران فرودگاه‌ها ، باند فرودگاه، نقل و انتقال چمدان و بار مسافران ، سر خوردن مسافر در محوطه لغزنده فرودگاه ، انفجار هواپیما هنگام سوخت گیری، تهیه و تأمین غذا ، تأخیر، مسمومیت غذایی، مسئولیت ناشی از استفاده از وسایل نقلیه موتوری (سواری ، اتوبوس وکامیون که در محوطه فرودگاه تردد می‌كنند) را تحت پوشش قرار می دهد. مسئولیت هواپیما در آشیانه و تعمیرگاه ، پارک هواپیما در آشیانه ، ریزش و خرابی آشیانه، سرویس و نگهداری هواپیما و مسئولیت در مقابل اشخاص ثالث را بر عهده دارد..

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: