کد خبر: ۱۳۹۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - 04 August 2018
پرتقال کوهی، نامی است که برای همه آشناست و اگر از جاده های مازندران عبور کرده باشیم آن را بر روی پلاکاردها یا تابلوهای سیار دیده ایم، اما این میوه واقعا محصول درختان کوهستانی نیست.
 پرتقال کوهی، نامی است که برای همه آشناست و اگر از جاده های مازندران عبور کرده باشیم آن را بر روی پلاکاردها یا تابلوهای سیار دیده ایم، اما این میوه واقعا محصول درختان کوهستانی نیست.

پرتقال کوهی برای مسافران مازندران بیشتر از سایر استان های شمالی آشناست و طعم آن حداقل یک بار بر دهانشان نشسته است، اگر در تابستان و یا هر شرایط زمانی، بخصوص از محورهای مواصلاتی مازندران به سمت پایتخت عبور کنید وانت بارهایی را خواهی دید که پرتقال هایی با نام پرتقال کوهی می فروشند.

اما پرتقال کوهی نامی است که فروشندگان به دلیل باور به جذابیت و سلامت محصولاتی که از کوهستان می آید بر روی آن گذاشته اند در حالی که نام واقعی آن، پرتقال «والنسیا» است.
کوه و کوهی بودن، همیشه نماد برگرفته از طبیعت، طبیعی بودن و خلوص را به ذهن متبادر می کند و در مورد پرتقال های والنسیا نیز این موضوع در کنار بی خبری مسافران و برخی مردم بومی محلی نیز در تقویت برچسب کیمیا بودن پرتقال والنسیا می افزاید. 

پرتقال والنسیا یا تابستانه از خانواده مرکباتی است که اندازه آن متوسط با جثه ای سفت، گوشتی و پرآب می باشد، دارای پوستی نسبتا کلفت، معطر و خوش طعم است.

کاشت و پرورش پرتقال والنسیا به دلیل اینکه باید تمام طول زمستان روی درخت بماند، در نقاط سرد و کوهپایه ای معقول نیست، بنابراین در نقاطی که زمستان مساعدی دارند کشت می شود.
فصل کاشت و برداشت این نوع پرتقال به مانند سایر ارقام پرتقال بوده با اندک تفاوتی در زمان برداشت آن که از اواخر زمستان تا اواخر بهار است.

بر اساس آمار جهاد کشاورزی استان مازندران اکنون 115 هزار هکتار از اراضی باغی مازندران به مرکبات اختصاص دارد که از این میزان 85 هزار هکتار مربوط به انواع پرتقال است.

**کوهی نام تبلیغی برای پرتقال والنسیا

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: کوهی نامیدن پرتقال های والنسیا هیچ مبنای علمی ندارد و کاملا جنبه تبلیغاتی برای جذب مشتری و فروش دارد. 

محمدتقی شکوهی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها در 800 هکتار از اراضی باغی مازندران پرتقال والنسیا کشت می شود، گفت: پرتقال والنسیا از اقلام کم محصول پرتقال بوده و از هر هکتار حدود 25 تن برداشت می شود در حالی که تامسون به ازای هر هکتار حدود 40 تن محصول می دهد. 
وی از معایب پرتقال والنسیا یا به تعبیر فروشندگان پرتقال کوهی، به دیر رس بودن این نوع پرتقال و افزایش احتمال سرمازدگی در شرایط آب و هوایی متغییر مازندران اشاره کرد. 

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: زمان برداشت محصول پرتقال والنسیا از اواخر زمستان آغاز می شود که امکان سرمازدگی آن را افزایش خواهد داد. 

گفتنی است که در سال 95 حدود 30 درصد باغهای پرتقال استان مازندران بر اثر سرمای زودرس و غافلگیر کننده ، دچار یخ زدگی شدند که این حادثه طبیعی در سالهای ماقبل ان بخصوص در سال 86 نیز تجربه و منجر به خسارات بسیاری شد.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد که طبیعت متغییر وغیر قابل پیش بینی مازندران کشت محصولاتی مانند پرتقال والنسیا را توجیه ناپذیر می کند. 
شکوهی همچنین به مزایای این نوع محصول اشاره کرد و گفت: پرتقال های والنسیا به دلیل برداشت در فصول پر مشتری مانند نوروز و تابستان، مستقیما به بازار عرضه می شود و نیاز به انبار ندارد. 
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران دیررس بودن و دوام بیشتر این نوع پرتقال را مزیت آن دانست که منجر به حضور تمام فصل پرتقال در سفره مردم است که جای خالی پرتقال های محلی و اقلام دیگر پرتقال راپر می کند.

**باور غلط برداشت از ارتفاعات دلیل فروش پرتقال کوهی

ایوب علیزاده یکی از فروشندگان پرتقال به اصطلاح کوهی است که بساط خود را در کنار جاده هراز برای رهگذران و مسافران این جاده باز کرده است.

ایوب به خبرنگار ما گفت: اکنون سه سال است که کنار جاده مشغول به فروش انواع میوه هاست اما بیشتر کاسبی او از پرتقال کوهی یا همان پرتقال والنسیا می باشد.

وی که پرتقال هایش را کیلویی 10 هزار تومان به فروش گذاشته ، عمده خریداران و مشتری هایش مسافران به خصوص تهرانی ها هستند و به همین دلیل در حضور خبرنگار ما به شوخی تهرانی ها را دعا می کند. 

علیزاده که حدود 27 سال سن دارد می گوید که اکثر مشتریان وی این نوع پرتقال ها را به اسم کوهی می شناسند و کمتر کسی از آن به عنوان پرتقال والنسیا نام می برد. 

این جوان که در زیر نور آفتاب پوستش سوخته بود افزود: پرتقال های کوهی یا والنسیا در فصلی به بازار می آید که پرتقال دیگری وجود ندارد و این موضوع باعث افزایش مشتری آن می شود. 
وی همچنین ادامه داد: بسیاری از مشتری ها به دلیل آب دار و بدون هسته بودن پرتقال والنسیا آن را حتی از تامسون هم بیشتر می پسندند.

علیزاده اظهار داشت : پرتقال کوهی نامی است که برای جذب مشتری بر روی پرتقال والنسیا گذاشته اند و هنوز هم بسیاری از مشتری ها فکر می کنند این پرتقال از ارتفاعات برداشت می شود. 

**کوهی بودن وسوسه ای برای خرید
یکی از مسافران استان مازندران و خریدار پرتقال کوهی دلیل توقف خود در کنار جاده و خرید این محصول را نام کوهی و تصور درختان ارتفاعات عنوان کرد و گفت: محصولات باغی و کشاورزی کنونی اکثرا گلخانه ای و فاقد طعم و مزه طبیعی هستند.

محمدرضا خسروی افزود: از سوی دیگر استفاده از انواع کودهای شیمیایی و سمپاشی درختان میوه این تصور را ایجاد کرده که محصولات کشاورزی از سلامتی گذشته برخوردار نیستند و به همین دلیل مردم هرجا میوه ای متعلق به کوه و ارتفاعات و یا مناطق بدون دستکاری انسان دیدند گرایش به خرید دارند.

این مسافر اصفهانی گفت: اقوام و دوستانی که این نوع پرتقال را خریده اند همه تصور به کوهی بودن آن داشته اند و البته هیچوقت هم اقدام به سوال یا پرس و جو در مورد آن نداشته اند.
وی گفت: تبلیغ دروغ و غلط برای فروش این محصول امر پسندیده ای نیست و بهتر است باغداران و فروشندگان میوه های خود را به اسم واقعی خود به مسافران عرضه کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: