کد خبر: ۱۳۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - 29 July 2018
برای مقابله با دلار و نوسان‌های اقتصادی و ارزی، کشورهادر سطح گسترده طلا خریداری می‌کنند و طلایشان را از دیگر کشورها بر می‌گردانند دراین میان روسیه با تجربه موفقی که از گذشته تا حال داشته به بزرگترین خریدار طلای جهان تبدیل شده است.
برای مقابله با دلار و نوسان‌های اقتصادی و ارزی، کشورهادر سطح گسترده طلا خریداری می‌کنند و طلایشان را از دیگر کشورها بر می‌گردانند دراین میان روسیه با تجربه موفقی که از گذشته تا حال داشته به بزرگترین خریدار طلای جهان تبدیل شده است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری روسیه راشاتودی با گزارشی از گذشته تحریم‌های روسیه و همچنین تاریخ پرنوسان این کشور نقش ذخایر طلا را در این مسیر بسیار حساس و ضروری می‌داند.

راشاتودی نوشته است که ذخایر طلا از گذشته تا حال بسیار به کار دولت و ملت روسیه آمده و در لحظات حساس و بحرانی نقش‌آفرینی کرده است و درحال حاضر هم که تحریم‌ها علیه این کشور وجود دارد نقش فلز زرد بسیار پررنگ شده است. 

بر اساس این گزارش، روسیه طی سال‌های گذشته اقبال بسیار زیادی برای جمع‌آوری و خرید طلا و افزایش ذخایرش کرده است البته این سیاست را دیگر کشورها هم پی می‌گیرند، آنها  طلاهای ذخیره شده در کشورهای دیگر را دوباره به وطن برگردانده و اگر تا دیروز به عنوان فروشنده طلا بودند امروز جزو خریداران طلا شده‌اند.

کارشناسان اعلام کردند طی سال‌های آینده فلز زرد درخشان‌تر خواهد شد چرا که کشورها اقبال زیادی برای خرید طلا دارند.

*افزودن به ذخایر طلا برای مقابله با دلار و تحریم‌ها 

تلاش کشورها برای افزایش ذخایر طلا از دو جهت است؛ نخست اینکه می‌خواهند سلطه دلار بر بازارهای جهانی را کاهش دهند؛ دوم اینکه کشورشان را از نوسان‌های اقتصادی، ارزی و تحریم‌ها نجات دهند. 

راشاتودی می‌نویسد: در بین افزایش ناامنی‌ها در بازارهای مالی جهای که بیشتر متأثر از تنش‌های جغرافیایی و جنگ‌های تجاری است کشورها و سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری روی طلا را بسیار امن می‌دانند. برخی کشورها یا طلاهایشان را از دیگر کشورها برمی‌گردانند یا بسیار جدی در پی خرید فلز طلا هستند و این مسأله در سال‌های گذشته شدت بیشتری پیدا کرده است.

سال گذشته بانک مرکزی آلمان (بوندس‌بانک) 674 تن طلای ذخیره در پاریس و نیویورک را که از زمان جنگ سرد در این شهرها نگهداری می‌شد را به کشورش برگرداند.

بر اساس اعلام رسانه‌ها اوایل امسال ترکیه 220 تن طلایش را از کشورهای دیگر برگرداند که 28.7 تن از این میزان از آمریکا بود. 

همچنین نشنال‌بانک مجارستان اعلام کرد: در نظر دارد سه تن ذخایر طلایش را از لندن برگرداند.

بر اساس اعلام شورای جهانی طلا، طی دهه گذشته بانک‌های مرکزی در سراسر جهان معمولاً از فروشندگان طلا به خریداران طلا تبدیل شده‌اند.

میزان خرید بخش‌های دولتی با 36 درصد افزایش در سال 2017 به 366 تن رسید. میزان تقاضا در سه ماهه نخست سال جاری 42 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت و در مجموع 116.5 تن طلا خریداری شد که بیشترین رقم سه ماهه از سال 2014 تاکنون محسوب می‌شود.

*روسیه بزرگترین خریدار طلا در جهان 

روسیه که در حال حاضر پنجمین ذخایر طلای جهان را در حدود 2 هزار تن دارد و بزرگترین خریدار فلز زرد طی 6 سال گذشته هم محسوب می‌شود. در سال 2017 بانک مرکزی این کشور 224 تن شمش و 106 تن طلا در 6 ماهه نخست امسال خریداری کرد.

بانک مرکزی روسیه توضیح می‌دهد که این استراتژیک بخشی از برنامه متنوع کردن  ذخایر این کشور و کاهش وابستگی به دلار است.

تقریباً دو سوم طلای این کشور در بانک مرکزی در مسکو و بقیه در سن‌پترزبورگ و اورال‌سیتی نگه‌داری می‌شود.  طلای روسیه معمولاً در قالب شمش 14 کیلوگرمی نگه‌داری می‌شود.

بر اساس این گزارش، اقبال این کشور برای طلا به دوره تزار روس برمی‌گردد در آن زمان فلزات گران‌بها برای تقویت ارز کشور استفاده می‌شد. در سال 1894 ذخایر طلای امپراتوری روسیه 1400 تن بود که تا سال 1914 به عنوان بزرگترین ذخایر جهان محسوب می‌شد. 

اما در جنگ جهانی اول ذخایر طلای این کشور به شدت افت کرد زیرا پس از انقلاب روسیه این کشور مجبور بود که بدهی‌های خود به بانک‌های خارجی را با طلا پرداخت کند.

در دوره استالین ذخایر شمش طلای این کشور دوباره رشد کرد چرا که استالین بر این باور بود فلزات گران‌بها می‌تواند به عنوان حامی بزرگی برای اقتصاد کشور باشد و صنعتی‌سازی را تسریع بخشد. در این زمان ذخایر طلا به 2500 تن رسید اما به تدریج تا سال 1991به 290 تن کاهش یافت.

اکثر معادن طلای روسیه در بخش مناطق شرق این کشور قرار دارد،‌بزرگترین شرکت‌هایی که در این کشور اقدام به استخراج طلا می‌کنند «شامل پلیوسگلد که جزء 10 شرکت برتر جهان محسوب می‌شود». شرکت کانادایی کین‌رس و شرکت روسی پلی‌متال‌اینترنشنال هستند. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: