کد خبر: ۱۳۸۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۲۶ تير ۱۳۹۷ - 17 July 2018
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی این پارک را از نخستین پارک‌های تأسیس شده در ایران دانست و با اعلام اینکه این پارک فعالیت خود را از سال 81 آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: پارک‌ها از پتانسیل بالایی برای تولید کالای فناورانه ایرانی برخوردارند و در این مورد لازم است که عزم والای ملی شکل گرفته و همگان از خرید کالای ایرانی حمایت کنند.

بانکداری ایرانی ـ رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی این پارک را از نخستین پارک‌های تأسیس شده در ایران دانست و با اعلام اینکه این پارک فعالیت خود را از سال 81 آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: پارک‌ها از پتانسیل بالایی برای تولید کالای فناورانه ایرانی برخوردارند و در این مورد لازم است که عزم والای ملی شکل گرفته و همگان از خرید کالای ایرانی حمایت کنند.

محمدعلی حسین‌پور فیضی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه الف تا ی کالاها و محصولات تولید شده در این پارک اجزاء و تجهیزات ایرانی است، توضیح داد: برخی محصولات 100 درصد ایرانی و برخی دیگر نیز دارای اجزای ایرانی است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون نزدیک به 400 شرکت را مورد حمایت قرار داده‌ایم که برخی از پارک فارغ‌التحصیل شده و در حال حاضر جزء شرکت‌های بزرگ، مستقل و غیرپارکی به حساب می‌آیند. این در حالی است که تعداد 23 الی 25 شرکت نیز در مرحله اخذ قرارداد هستند و طی روزها یا ماه آینده در پارک مستقر می‌شوند.

خروج موفق 65 شرکت از پارک

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در همین زمینه تعداد شرکت‌های موفق خارج شده از این پارک را نزدیک به 65 شرکت اعلام کرد و گفت: در حال حاضر تعداد 125 شرکت در پارک مستقر هستند.

حسین‌پور فیضی سپس به اقبال عمومی مردم به خرید کالاهای خارجی اشاره و تشریح کرد: فرآیند واردات کالاهای فراوان و متعدد، طی سال‌های متوالی انجام شده و به مرور آسان‌تر شده است. این در حالی است که بازار آن‌چنانی نیز برای تجارت این کالاها وجود ندارد، اما کالاهای خارجی همچنان از سوی مردم با اقبال بیشتری رو به روهستند.

وی تأکید کرد: در زمان کنونی تحولاتی ایجاد شده و طوری شده که مردم و مسئولین همگی تلاش می‌کنند از کالای ایرانی حمایت ‌کنند. با این حال این موضوع نیازمند عزمی والاتر است، به نحوی که یک مسئله ملی به حساب می‌آید و همه از کودک تا خانم خانه‌دار و غیره باید به این درک برسند که چنان چه کشور بخواهد روی پای خودش بایستد، باید به تولیدات داخلی تکیه کند.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی ادامه داد: رسانه‌ها نیز باید این موضوع را به عمق فهم مردم برسانند. در این مورد همه باید همت کنیم و با در نظر گرفتن مواردی که می‌توانیم در آن‌ها خوب پیش برویم و اولویت‌بندی‌هایمان، در چند جهت معین پیش رفته و تمام موانعی  را که بر سر راه تجاری‌سازی و صادرات هست، برداریم.

حسین‌پور فیضی فلسفه تأسیس پارک‌ها را ایجاد حلقه ارتباطی میان دولت، دانشگاه و مردم دانست و در خصوص صدور ابلاغیه همکاری با پارک‌ها در زمینه بازارسازی به دستگاه‌های دولتی، توضیح داد: این موضوع مایه افتخار و تأمین‌کننده استقلال پارک‌ها است. این را نیز باید یادآور شد که صرفِ ایجاد بخشنامه و قانون کفایت نمی‌کند.

وی افزود: بهتر است دست شبکه‌های مافیایی در داخل و خارج که مانع اجرای این‌ بخش‌نامه‌ها می‌شوند، کوتاه شود. چنین ابلاغیه‌هایی را باید با مرام و همه با هم اجرایی کنیم و این‌طور نباشد که آن‌ها را صرفاً به خاطر ارائه گزارش‌ کار در نظر آوریم. امور بااهمیتی از این قبیل را با فکر و منطق و دلسوزی جا بیندازیم و در صورتی که کسی از اجرای آن سرپیچی کرد، با متخلف برخورد  کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی همچنین از ایجاد اشتغال مستقیم و مولد برای حدود 3 هزار و 550 نفر در این پارک خبر داد و گفت: این رقم برای پارکی که نزدیک به 10 سال‌ درگیر انواع و اقسام مقدمات از جمله ساخت ساختمان و تجهیز آن بوده، افتخارآمیز است.

صادرات 10.5 میلیون دلاری شرکتهای دانش‌بنیان در سال گذشته

حسین‌پور فیضی با اشاره به صادرات 10 و نیم میلیون دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان به خارج از کشور در سال گذشته و نیز به فروش رفتن میلیاردها تومان از محصولات آن‌ها در داخل، اظهار کرد: این رقم را می‌توان هر سال بالا برد.

وی اظهار کرد: به مرور زمان موانع برطرف می‌شود؛ مگر آن که خطرات سیاسی کشور را تهدید کند یا اموری پیش آید که کنترل آن‌ها خارج از عهده پارک است. با این حال این مهم است که بدانیم روی پای خود ایستادن، یک رؤیا نیست.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با بیان اینکه درهای پارک به روی همه افراد صاحب ایده باز است، تأکید کرد: این پذیرش اولیه نیازمند هیچ پیش‌شرطی از جمله مدرک تحصیلی، سن و جنس و ... نیست. بنابراین فرد صاحب ایده باید بتواند از ایده خود در شورای پژوهشی پارک دفاع کند.

حسین‌پور فیضی تشریح کرد: مثلاً فردی ادعا می‌کند که با 20 میلیون تومان می‌تواند ایده‌اش را نمونه‌سازی کند. این مبلغ در اختیار فرد قرار می‌گیرد و پس از آماده شدن نمونه اولیه و تأیید ناظر طرح، سایر مبالغ مورد نیاز نیز به صورت فاز به فاز تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: پس از آماده شدن نمونه اولیه، فرد مبلغ ابتدایی را فراهم کرده و ما نیز امکانات لازم همچون امکانات آزمایشگاهی، اینترنت، کتابخانه و ... را در اختیار وی قرار می‌دهیم. این در حالی است که چنان چه پیش‌تر مطرح شد، مبالغ مورد نیاز به صورت فاز به فاز تأمین می‌شود و زمان بازگرداندن آن سه سال بعد از فارغ‌التحصیلی فرد و به صورت قسطی است.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی هدف از ارائه امکانات به افراد صاحب ایده را "رشد" آن‌ها عنوان و اضافه کرد: این افرد چنان چه آموزش ببینند، می‌توانند آینده کشور را به خودکفایی برسانند.

لزوم بازنگری در مأموریت پارک‌های فناوری بر حسب شرایط و اولویت‌بندی منطقه‌ای

حسین‌پور فیضی ضمن تأکید بر لزوم بازنگری در مأموریت پارک‌های علم و فناوری بر حسب شرایط و اولویت‌بندی منطقه‌ای استان‌ها، توضیح داد: همه وزارت‌خانه‌ها شناخت مؤثری از جغرافیا و تاریخ مناطق صنعتی دارند. در یک استان، کشاورزی حرف اول را می‌زند و در استان دیگر می‌توان محصولات بسیار متعددی از خرما تولید کرد. بنابراین بهتر است که  در اولویت‌بندی‌های منطقه‌ای، توزیع روشنگرانه صورت گیرد و عرصه‌هایی مانند پلیمر، صنایع دفاعی، فناوری اطلاعات، دامپروری، گردشگری و ... بین استان‌های مختلف توزیع شود.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی تصریح کرد: بودجه "وزارت علوم، تحقیقات و فناوری" با توجه به آن که صرف مغز و قلب کشور می‌شود، کم است. بخشی از این بودجه، چنان که از اسم این نهاد برمی‌آید، باید صرف تحقیق و پژوهش شود. این در حالی است که از محل بودجه دانشگاهی باید به چمن دانشگاه، آب و فاضلاب آن یا مسائلی همچون ورزش دانشجو و ... هم رسیدگی کرد؛ بنابراین میزان 2 الی 3 درصدی که به پژوهش اختصاص می‌یابد، بودجه بسیار ناچیزی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: