کد خبر: ۱۳۸۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۲۶ تير ۱۳۹۷ - 17 July 2018
بانکداری ایرانی ـ نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران از اتخاذ تصمیمات جدید برای نرخ سود بین‌بانکی خبر داد که بر سود سپرده بانکی هم اثر گذار خواهد بود.
بانکداری ایرانی ـ نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران از اتخاذ تصمیمات جدید برای نرخ سود بین‌بانکی خبر داد که بر سود سپرده بانکی هم اثر گذار خواهد بود.

حسین سلیمی با بیان اینکه هدف بانک مرکزی جمع کردن نقدینگی است و باید این نقدینگی به سمت بانک‌ها بازگردد به ایبنا گفت: تصمیماتی برای تغییر نرخ سود بین بانکی گرفته شده که بر نرخ سود بانکی نیز اثرگذار خواهد بود. اگر نرخ سود بانکی پایین نگه داشته شود نقدینگی از بانک‌ها خارج شده و به سمت بازارهای دیگر مانند سکه و ارز می‌رود و تورمی که در اثر این نقدینگی ایجاد می‌شود مشکل‌ زا خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بالا بردن نرخ سود بانکی مشکلاتی را برای بانک‌ها ایجاد نخواهد کرد؟ گفت: این تصمیم در حال حاضر گریزناپذیر است، باید نقدینگی به سمت بانک‌ها بازگردد و دولت از روش‌های دیگری مشکلات بانک‌ها را حل کند.

براساس تصمیم شورای پول و اعتبار بانک مرکزی شهریور سال گذشته بخشنامه 8 بندی الزامات سود بانکی را ابلاغ کرد که تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف شدند نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت عادی(روزشمار) را ۱۰ درصد و سپرده‌های مدت دار یکساله را حداکثر ۱۵ درصد در نظر بگیرند.بر اساس اعلام بانک مرکزی میانگین نرخ سود بین بانکی در سال ۹۶ معادل ۱۸.۶۹ درصد بوده است.

بازار بین بانکی در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ از رشد قابل توجهی برخوردار و تعداد معاملات با ۳۳.۲ درصد افزایش و حجم معاملات با رشد بیش از ۱۰۶ درصدی همراه شد.بررسی عملکرد کلی بازار بین بانکی ریالی در سال ۹۶ نشان می‌دهد در مجموع ۳۸ هزار و ۱۰۱ فقره معامله به ارزش 6 هزار و 405 هزار میلیارد تومان با محدوده نرخ ۱۶ تا ۲۵ درصد و با میانگین نرخ ۱۸.۶ درصد انجام شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: