کد خبر: ۱۳۷۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۱۹ تير ۱۳۹۷ - 10 July 2018
کبد چرب حالتی برگشت پذیر از تجمع واکوئول های چربی در سلول های کبدی است که با التهاب کبد مشخص می شود.
به گزارش بهداشت نیوز : علت اصلی بروز کبد چرب ناشناخته است، ولی تعدادی از اختلالات بالینی معین به عنوان علل زمینه ای شناخته شده اند. هفتاد درصد بیماران مبتلا به کبد چرب چاق هستند. دیابت و بالا بودن چربی های خون نیز از علل زمینه ای آن می باشند. عوامل مختلفی که باعث تغییر متابولیسم در بدن می شوند، شامل کاهش ناگهانی وزن، سوء تغذیه، تغذیه وریدی و گرسنگی طولانی مدت مانند گرفتن روزه نیز ممکن است باعث کبد چرب شوند.

انجام بعضی از جراحی های شکم شامل برداشتن کیسه صفرا، برداشتن قسمتی از روده یا معده، جراحی روی لوزالمعده و مصرف بعضی از داروهای خاص شامل هورمون استروژن، کورتون (استروئیدها، آمیودارون،تاموکسی فن، والپروات سدیم) نیز از علل زمینه ساز کبد چرب هستند . در کودکان اختلالات مادر زادی شامل سوء جذب چربی ها، سیستیک فیبروزیس وبیماری ویلسون با کبد چرب همراه هستند.

یک فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد گفت:میان سایز شکم و میزان چربی کبد رابطه مستقیم وجود دارد.

کبدچرب یکی از زیر شاخه های سندرم متابولیک است، علاوه بر کبد چرب، چاقی، چربی، فشار خون، قند بالا و گرفتگی عروق نیز سایر شاخه های سندرم متابولیک هستند.

اگر افراد رژیم غذایی خود را رعایت نکنند و فعالیت فیزیکی مناسبی نداشته باشند، به کبدچرب مبتلا می شوند، در صورتی که کالری زیادی دریافت کنیم، به همان اندازه به کبدچرب مبتلا می شویم. همچنین با مصرف وعده های غذایی چرب و نداشتن فعالیت فیزیکی زمینه ابتلا به کبد چرب بیشتر در فرد فراهم می شود.

کالری دریافتی اضافه به صورت چربی در بدن ذخیره می شود، روزانه حداقل نیم ساعت فعالیت فیزیکی لازم است تا کالری های اضافی بدن سوزانده شود. این فعالیت باید طوری باشد که ضربان قلب افزایش پیدا کند.

کبد چرب در بیمارانی که استعداد ژنتیکی چاقی یا قند بالایی دارند، بیشتر مشاهده شده است، بیماران با چربی خون بالا، پرفشاری خون و چاقی شکمی مستعد کبد چرب هستند. رابطه مستقیمی میان سایز و قطر شکم و چربی کبد وجود دارد و پرخوری و کم تحرکی چاقی شکمی ایجاد می کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: