کد خبر: ۱۳۷۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۱۶ تير ۱۳۹۷ - 07 July 2018
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به مشاهده مواردی جزئی از شیوع بیماری تب گنگو در گیلان گفت:‌ مصرف گوشت تازه خطر ابتلاء به این بیماری را افزایش می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت،‌ محمد عباسی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اخیراً نمونه‌هایی از شیوع بیماری‌ تب کنگو در کشور مشاهده شده است بنابراین از عموم مردم استان گیلان تقاضا داریم از مصرف گوشت تازه ذبح‌شده و غیراستاندارد خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد:‌ بیماری تب کنگو در سال‌های اخیر کم و بیش در برخی استان‌های کشور از جمله کرمانشاه و ایلام شیوع پیده کرده و در گیلان نیز به علت وجود دامداری‌های متعدد و کشتارگاه‌های زیاد مواردی از آن شناسایی شده است.

عباسی عامل بیماری تب کنگو را ویروسی اعلام کرد و ابراز داشت‌:‌ این بیماری بین انسان و مهره‌داران بزرگ نظیر گاو،‌ گوسفند،‌ اسب،‌ خرگوش و برخی پرنده‌گان مشترک است بنابراین مردم باید برای عدم انتقال و شیوع آن به توصیه‌های پزشکی توجه کافی داشته باشند.

وی به راه‌های انتقال بیماری مذکور از حیوان آلوده به انسان اشاره کرد و بیان داشت:‌ گزش از طریق کنه‌های روی پوست حیوان،‌ تماس با خون و اجساد آلوده و یا ترشحات آلوده از جمله راه‌هایی است که این بیماری در صورت عدم توجهات لازم به انسان منتقل می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد علائم اولیه بیماری تب کنگو عنوان کرد:‌ وجود سر درد شدید،‌ تب،‌ درد عضلانی در تمام بدن،‌ تهوع،‌ اسهال و بعد به وجود آمدن لکه‌های کبود رنگ روی بدن از جمله علائم اولیه شیوع و گسترش این بیماری در انسان است.

عباسی ضمن توصیه اکید به مردم در مورد خرید گوشت از مراکز مجاز خاطرنشان کرد:‌ در بسیاری از موارد به علت عدم رعایت مسائل بهداشتی و انجام بازرسی‌های لازم،‌ توسط مراکز کشتارگاهی غیرمجاز و غیربهداشتی گوشت آلوده به مصرف مردم رسیده است.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته 10 مورد ابتلاء به بیماری تب کنگو در گیلان شناسایی شد تصریح کرد:‌ با مراجعه به موقع افراد مبتلا به بیمارستان‌های استان گیلان و انجام مراحل درمان دارویی بر روی آن‌ها، بهبودی‌ کامل حاصل شد و هیچ مورد فوتی به‌وقوع نپیوست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: