کد خبر: ۱۳۷۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۹ - ۱۱ تير ۱۳۹۷ - 02 July 2018
مدیرکل راه‌آهن شمال از آغاز عملیات اجرایی برقی‌ کردن راه‌اهن شمال با حضور مسئولان ارشد استان خبر داد.
به گزارش ایسنا مازندران، یوسف گران‌پاشا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مراسم کلنگ زنی آغاز به کار این طرح بعدازظهر امروز از ساعت 15 در تهران انجام و به صورت ویدئوکنفرانس در ایستگاه‌های ساری و گرگان نیز برگزار شد.

وی افزود: طرح برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون، با هدف افزایش ظرفیت حمل بارهای ترانزیتی و فعال‌سازی کریدور بین‌المللی ریلی شمال-جنوب به عنوان یکی از طرح‌های با اهمیت در توسعه روابط کشورهای شمال و جنوب و با تصویب هیأت وزیران در دستور کار راه‌آهن جمهوری اسلامی قرار گرفت.

این مسئول خاطرنشان کرد: شرکت راه‌آهن بین‌المللی روسیه ( RZDI ) از سوی دولت روسیه به عنوان پیمانکار اصلی قرارداد به راه‌آهن ایران معرفی شد که قرار است این پروژه را در بر اساس توافق صورت گرفته از زمان بازشدن LC به مدت 4 سال اجرایی کند.

مدیرکل راه‌آهن شمال با اشاره به مشخصات فنی این پروژه مهم حمل‌ونقل گفت: این مسیر 495 کیلومتر طول دارد که حدود 355 کیلومتر آن در محدوده اداره‌کل راه آهن شمال و 140 کیلومتر هم در استان گلستان و در محدوده اداره کل راه‌آهن شمال شرق2 قرار دارد. 32 ایستگاه و بیش از 26 کیلومتر تونل در این طرح در نظر گرفته شده است.

گران‌پاشا اظهار کرد: برقی‌سازی مسیر، تأمین لکوموتیوهای برقی، ساخت و تجهیز دپوهای تعمیراتی لکوموتیو، اصلاح مسیر و سازه‌های فنی و تونل‌ها، توسعه خطوط ایستگاه‌ها، ارتقای سیستم علائم و ارتباطات و تأمین ماشین‌آلات نگهداری و شبکه برق بالاسری از تعهدات شرکت پیمانکار برای اجرای این طرح هستند.

وی با بیان اینکه قرارداد این پروژه به روش EPCF   و به مبلغ 1.176 میلیارد یورو، بین مدیران عامل راه‌آهن‌های ایران و روسیه امضا شده است، گفت: با توجه به دریافت مصوبه از مجلس شورای اسلامی برای تامین وام مقرر شد، 85 درصد اعتبار اجرای این پروژه از محل وام دولتی روسیه تأمین شود. 15 درصد دیگر هزینه طرح هم از محل منابع داخلی کشور تأمین می‌شود که در دست پیگیری است.

به گزارش ایسنا، این طرح از ایستگاه گرمسار واقع در کیلومتر 114، منشعب شده و پس از عبور از شهرهای مهمی همچون فیروزکوه، پل‌سفید، ساری، بندرترکمن و گرگان به ایستگاه  اینچه‌برون می‌رسد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: