کد خبر: ۱۳۷۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۰ تير ۱۳۹۷ - 01 July 2018
بانکداری ایرانی ـ بانک ایران زمین بعد از تعیین شروط بانک مرکزی در مجوز برگزاری مجمع ، توانست مجمع عمومی فوق العاده سال مالی 95 را با حضور حداکثری سهامداران و نماینده بورس، بازرس قانونی، حسابرس، ناظرین مجمع، مدیرعامل و منشی جلسه برگزار کند.
بانکداری ایرانی ـ بانک ایران زمین بعد از تعیین شروط  بانک مرکزی در مجوز برگزاری مجمع ،  توانست مجمع عمومی  فوق العاده سال مالی 95  را با حضور حداکثری سهامداران و نماینده بورس، بازرس قانونی،  حسابرس، ناظرین مجمع، مدیرعامل و منشی جلسه برگزار کند. 

به گزارش بانکداری ایرانی ،علت توانایی برگزاری مجمع با توجه به شروط بانک مرکزی این بود که درخواست‌های بانک مرکزی در مجوز صادره ، بر اساس یادداشت‌های موسسه حسابرسی تهیه شده‌ بود و بانک ایران زمین اقدامات زیادی در آن مورد انجام داده بود.

در واقع، در گزارش موسسه حسابرسی نیامده است که هیچ اقدامی در خصوص درخواست‌های بانک مرکزی انجام نشده،  بلکه به صراحت در گزارش حسابرس قید شده است که بخش‌هایی از مواردی که در شروط بانک مرکزی آمده تا کنون عملیاتی نشده است بنابراین اقدامات انجام شده با مغایرت‌هایی روبرو است که در حال رفع شدن بوده  به همین روی بانک مرکزی تاریخ برای رفع آن تعیین کرده است . 

همچنین قابل ذکر است  که این نکات اشاره شده  مربوط به سال 95 بوده و بانک زمان کافی برای رفع مشکلات  را داشته تا در تاریخ تعیین شده مشکلات مرتفع شود.
بر همین اساس در تاریخ 7 تیر ماه، 75 درصد صاحبان سهام این بانک گرد هم آمدند تا در خصوص مهمترین موضوعات مرتبط با سهام بانک دست به تصمیم گیری بزنند.

شروط بانک مرکزی و شرح اقدامات پیرامون آن 

از مهمترین موضوعات نامه بانک مرکزی؛ ذخیره مطالبات مشکوک لوصول، انتقال قطعی دارایی و بدهی تعاونی مولی الموحدین و فروش وثایق تملیکی سه پروژه بانک است.  

-در خصوص ذخیره 579 میلیارد ریالی باید گفت که این ذخیره در خصوص تسهیلات امهالی و بدهکاران موقت و داخلی بوده که برای بانک قابلیت برگشت صددرصدی داشته و بانک برای وصول آن با مشکلی ربرو نخواهد شد . 

نکته مهم‌تر اینکه با اعمال ذخیر  579 میلیاردی به دلیل مانده تسهیلات اعطایی ، سایر حسابهای دریافتنی و سایر دارایی ها ،  زیان خالص بانک به حدود 640 میلیارد ریال می رسد که در نهایت به هر سهم  حدود 160 ریال زیان تعلق خواهد گرفت با این وجود نسبت به  سال 94 که برای هر سهم 443 ریال زیان در نظر گرفته بود نیز کمتر زیان شناسایی کرده است . 

-در بندی از این مجوز ذکر شده ست که مدیر عامل و اعضای هیِئت مدیره بانک در خصوص انتقال قطعی دارای تعاونی مولی الموحدین که بنیانگذار بانک نیز بوده به بانک ایران زمین صورت گیرد. 

در یادداشتهای موسسه حسابرسی آمده است که روند انتقال دارایی و بدهی تعاونی مولی الموحدین در جریان بوده و بخش اعظمی از این نقل و انتقال صورت گرفته است اما بخش هایی از این انتقالات به اتمام نرسیده است لذا با توجه به اینکه این گزارش مربوط به   بانک مرکزی در خصوص انتقال دارایی و بدهی تعاونی مولی الموحدین و املاک مشهد، البرز و میرداماد اعلام کرده است که که چنانچه بانک ایران زمین این انتقال را تا تاریخ تعیین شده انجام ندهد ، بانک مرکزی 22 هزار  و 474 میلیارد ریال ذخیره  به حساب بانک ایران زمین خواهد گذاشت اما نکته جالب توجه در این زمینه عدم توجه به یادداشت های موسسه حسابرسی  است چرا که موسسه حسابرسی  بخش 5-1 اعلام کرده است که بخشی از دارایی مولی الموحدین به حساب بانک و شرکتهای زیر مجموعه منتقل نشده است. 

توضیحات مدیر عامل بانک در خصوص عملکرد بانک

پورسعید ؛ مدیر عامل بانک ایران زمین در مجمع عمومی  فوق العاده بانک با اشاره به از دستاوردهای بانک در سال 95 اظهار کرد: توسعه بانکداری دیجیتال و سوپر مارکت های مالی، ارائه خدمات و محصولات مشتری محور، توانمند سازی نیروی انسانی، توسعه همکاری با فین تک ها و استارت آپ ها و توسعه نام تجاری که در نهایت منجر به ایجادارزش افزوده برای گروه های ذینفع خواهد شد، صورت گرفته است.

او افزود: در سال 95 اقدامات ویژه ای در حوزه فن آوری اطلاعات در بانک ایران زمین از جمله راه اندازی سامانه های هوش تجاری یا BI، کشف تقلب، مدیریت ریسک، بازرسی، تمکن مالی، صیاد و پیوند انجام شد.

مدیر عامل بانک ایران زمین در ادامه گفت: بهره برداری از همراه بانک جدید بانک ایران زمین با امکانات ویژه و پروژه کارت چند منظوره شامل دانشجویی، کارت اعتباری و نخبه کارت از اقدامات دیگر بانک است. در حوزه سرمایه انسانی و آموزش اقداماتی از قبیل: اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، طراحی و تدوین آزمون های استخدامی و ارتقاء مشاغل، تهیه و تدوین برنامه جامع استعداد یابی و پرورش استعدادها و برنامه ریزی به منظور تعیین نیروی انسانی و تخصص های مورد نیاز تا افق 1400 از اهم برنامه های بانک در حوزه آموزش و سرمایه انسانی بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: