کد خبر: ۱۳۶۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۰۶ تير ۱۳۹۷ - 27 June 2018
بانکداری ایرانی ـبانک سینا ، از شهریور 95 به واسطه تفاهم نامه هایی ، تعاملات جدیدی با شرکای بین المللی خود آغاز کرد که نتیجه این تعاملات افتتاح شعباتی در قلب اروپا خواهد بود .
بانکداری ایرانی ـبانک سینا ، از شهریور 95 به واسطه تفاهم نامه هایی ، تعاملات جدیدی با شرکای بین المللی خود آغاز کرد که نتیجه این تعاملات افتتاح شعباتی در قلب اروپا خواهد بود . 

اثر این تعاملات ، بر صنعت بانکداری ایران بسیار مشهود است چرا تجربیات بانک سینا می تواند برای دیگر بانکها راه‌گشا بوده و و همچنین می تواند در یک مسیر قانونی و حقوق بین المللی ، موانع احتمالی در صورت تشدید تحریم ها را بردارد. 

به گزارشبانکداری ایرانی ، در آن سال ، بر اساس تفاهم نامه ای که بین این بانک و یک هیئت آلمانی به ریاست خانم آلیزه آیگنر معاونت نخست وزیر و وزیراقتصادی، رسانه ای، انرژی و فناوری ایالت باواریای آلمان با حمایت مهندس سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به امضا رسید، مقررشد که بانک سینا پس از هماهنگی و اخذ مجوز های لازم از بانک مرکزی جمهوری اسلامی شعبه ای به عنوان مرکز فعالیت های تجاری در آلمان و اروپا تاسیس  کند. 

استانارد سازی بانک سینا بر اساس مقررات جهانی 

برای تاسیس شعبه در این کشور باید مقدماتی فراهم می شد و استانداردهایی رعایت می شد . این استانداردها ، به گفته معاون برنامه‌ریزی، سرمایه گذاری و امور بین الملل بانک سینا  در قالب اسنادی شامل مدل و استراتژی کسب و کار، منشور حسابرسی داخلی، سند استراتژی ریسک، سند سیاست تطبیق مقررات و سند مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم می شود.

بانک سینا برای آماده سازی این شرایط، قراردادی با شرکت معتبر بین المللی حسابرسی KPMG به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های مشاوره‌ای خدمات مالی و مورد تایید بافین آلمان در مقام نهاد نظارتی بر بازار پولی این کشور نسبت به ارزیابی و انطباق شرایط بانک با استانداردهای بین المللی اقدام کرد.  

تعامل با این شرکت مشاوره ای خود پیش رفت و بنابه اظهارات محمد رضا ساروخانی، بانک،  پس از گزارش موسسه KPMG به عنوان نهاد مورد تایید اداره نظارت بافین، درخواست خود را برای ایجاد شعبه ارائه کرد و نزدیک به یک ماه و نیم قبل هم مجوزهای لازم از بانک مرکزی ایران اخذ شد و اکنون در فرایند صدور مجوز از سوی کشور آلمان هستیم که انتظار می رود شعبه این بانک در شهر مونیخ آلمان به زودی تاسیس شود.

رخدادی به سود همه 

استاندارد سازی، افتتاح شعبه و تعامل به بانکهای بزرگ ، عامل سه اتفاق مهم برای بانک سینا خواهد شد.

نخست اینکه ، بانک سینا به دلیل تعاملاتی که  در این بستر با موسسات و شرکتهای مشاوره ای و بانکی ایجاد کرده طبق آخرین قوانین جهانی ،  استاندارد سازی شده  و می‌تواند تنها بانک ایرانی باشد که تمام متدهای روز بازرسی و نظارت را پشت سر گذاشته و به دیگر بانکهای ایرانی کمک کند تا این مسیر را راحت تر طی کنند.  

دوم،  اینکه تعاملات با دنیای بیرون در بستری سالم و کارآ می تواند توفیقات مالی نیز داشته باشد. در واقع تعامل بین بنیاد مستضعفان ایران و هیئت آلمانی در زمنیه های مختلفی بوده که نقش بانک سینا  را یک نهاد مالی پررنگ‌ می کند. همکاری های متقابل در این بستر در زمینه  ICT، صنایع غذایی، عملیات بانکی و خدمات مالی، صنایع ساختمان سازی، کشاورزی و دامپروری، انرژی های تجدید پذیر، صنایع نساجی و صنایع گردشگری، سرمایه گذاری های مشترک و تبادل اطلاعات فنی است. 

گفتنی است که در ماه های اخیر ، مبادلات خارجی بانک سینا در سال 96 نسبت به سال 95 بیش از 444 درصد رشد داشته و از رقم 26 میلیارد ریال به 145 میلیارد ریال رسید و با افتتاح شعبه ای در قلب اروپا این صعود را چند برابر خواهد کرد. 
و در نهایت اینکه در صورت تشدید احتمالی تحریم ها در ماه های پیش رو بانک سینا به دلیل تعامل با شرکای اروپایی می تواند در بستر قانونی و حقوقی فعالیت کند و  تحریم ها مشکلی 

شرایط جهانی بانک سینا در بین دیگر بانکهای ایرانی

به لحاظ سرمایه ایی بانک سینا در بین دیگر بانکها وضعیت به مراتب بهتری دارد، چرا که بسیاری از بانکهای بزرگ در حال حاضر با کفایت سرمایه حدود5  و کمتر ازآن با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می کنند . این مساله برای تعاملات بین المللی بسیار  حائز اهیمت بوده و چنانچه بانکی دارای کفایت سرمایه پایین باشد با آن تعامل نمی کنند. در واقع ، بانک سینا با داشتن 10 هزار میلیارد سرمایه از جمله بانک های ایرانی است که از استانداردهای ایرانی جلوتر است این موسسه با داشتن کفایت سرمایه حدود 11  درصدی در شرایط مناسبی قراردارد.   

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: