کد خبر: ۱۳۶۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۴ تير ۱۳۹۷ - 25 June 2018
بانکداری ایرانی ـ در دنیای امروز که سرعت تغییرات شتاب روزافزونی گرفته‌است، نیاز به انتشار اطلاعات و شفاف سازی، بیش از گذشته احساس شده و همه صنایع از جمله صنعت بیمه باید در این مسیر گام بردارند.
بانکداری ایرانی ـ در دنیای امروز که سرعت تغییرات شتاب روزافزونی گرفته‌است، نیاز به انتشار اطلاعات و شفاف سازی،  بیش از گذشته احساس شده و همه صنایع از جمله صنعت بیمه باید در این مسیر گام بردارند.

به گزارش بانکداری ایرانی ، صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه‌گری، گزارش فعالیت  دوره ای، گزارش عملکرد هیات مدیره، عملکرد دفاتر، وضعیت نمایندگی‌ها، پاداش هیأت‌مدیره، سیاست‌‌های تقسیم سود،  ورود و خروج از بورس ،  تغییر وضعیت سهام و دیگر اطلاعات ریز و درشت از جمله مواردی هستند که صنعت بیمه باید به اطلاع ذی‌نفعان برساند .

در این بین ، مهمترین اطلاعات صنعت بیمه برای ذی‌نفعان و رسانه‌ها، وضعیت عملکرد رشته‌ای و شرکتی بیمه‌گرهاست. به همین منظور، از سال 91 سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (سنهاب)، برای بهبود وضعیت آمار و اطلاعات شرکت‌های بیمه و سهولت دسترسی اطلاعات عملکردی صنعت برای ارائه به دستگاه‌های نظارتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعریف شد که هدف اصلی آن  تجمیع اطلاعات و فراهم آوردن امکان نظارت و هدایت شرکت‌های بیمه و صنعت بیمه بود. 

هر چند به گفته مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی این سامانه هنوز به طور کامل و صد درصد تکمیل نشده اما کارایی لازم را دارد. 

بر همین اساس،  آیین‌نامه 71 حقوق بیمه‌گذاران که در 23 خرداد 91 مصوب شد، شورای عالی بیمه با استناد به ماده ۱ و بند ۵ ماده ۱۷ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری و به‌منظور تقویت اعتماد عمومی به صنعت بیمه و افزایش آگاهی عمومی از خدمات بیمه‌ای و شیوه عرضه، بیمه گران را ملزم به  ارائه اطلاعات کامل، درست و به‌موقع قبل و بعد از صدور بیمه‌نامه به بیمه‌گذاران و همچنین تسهیل فرایند بررسی و پرداخت خسارت و رسیدگی به شکایات بیمه‌ای کرده‌است .

برخلاف این رخدادها در ماه های اخیر شاهد اطلاع‌رسانی به موقع در خصوص عملکرد رشته‌ای و شرکتی بیمه‌گرها نبودیم و سبب اعتراضاتی در رسانه ها شده است . 
چراکه در گذشته بصورت فصلی و سالانه این اطلاعات بطور مرتب منتشر می شد و ذی‌نفعان و رسانه ها از آن بهره می بردند، ولی در حال حاضر آخرین اطلاعات منتشره در پورتال بیمه مرکزی، متعلق به تیر96 است . 

علت اصلی آن را باید در سیاست‌های بیمه مرکزی دنبال کرد. بعد از روی کارآمدن رییس کل بیمه مرکزی فعلی از اردیبهشت 95 ، رویه انتشار اطلاعات شرکت‌های بیمه‌گری تغییر کرده و دیگر اساس کار  انتشار صرف اطلاعات نیست بلکه صحت و سقم آن نیز دارای اهمیت مضاعف شده‌است. 

شرکت‌های بیمه‌گری در گذشته اطلاعات را به بیمه مرکزی داده و بدون راستی‌آزمایی و  بر اساس گفته شرکت‌ها ، آن اطلاعات برای عموم منتشر می‌شد اما سوال اصلی در خصوص درستی یا نادرستی آن بود چرا که قابلیت راستی آزمایی آن پایین بود به همین دلیل ممکن بود که این اطلاعات دقت لازم را نداشته باشد.

در همین  رابطه  رییس کل بیمه مرکزی در همین رابطه طی گفت‌و گوی با بانکداری ایرانی در خصوص عدم انتشار به موقع اطلاعات اظهار کرد: 

«در گذشته ارسال اطلاعات از طریق شرکت‌ها مبنای انتشار اطلاعات از سوی بیمه مرکزی بود .» 
عبدالناصر همتی در ادامه تاکید کرد: 

«در حاضر انتقال ارسال اطلاعات از سیستم رایج قبلی به سیستم Web از طریق سنهاب است و اطلاعات ثبت شده در سیستم سنهاب که مبنای صدور صورتحساب اتکایی اجباری است از نظر بیمه مرکزی مبناست و تا مغایرت وجود داشته باشد قابل انعکاس نیست و صحت و سقم اطلاعات قربانی انتشارعجولانه نمی شود .»

این اتفاقات نشان دهنده ان است که صحت و سلامت اطلاعات قربانی رسانه گرایی برخی از مدیران نشده و اصل بر شفاف سازی دقیق است اما دو نکته حائز اهمیت وجود دارد نخست طولان شدن رفع مغایرت با شرکتهاست چرا که اخرین اطلاعات منتشر به تیر 96 باز می گردد و ممطلب بعدی نیز ارتقا سامانه سنهاب است. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: