کد خبر: ۱۳۶۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۰۳ تير ۱۳۹۷ - 24 June 2018
چند هفته پس از اعلام تصمیم دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران بسیاری از کشورها و شرکت‌ها تلاش می‌کنند تصویری دقیق از آینده تعاملات اقتصادی‌شان با ایران را ارائه کنند.
بانکداری ایرانی ـ چند هفته پس از اعلام تصمیم دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران بسیاری از کشورها و شرکت‌ها تلاش می‌کنند تصویری دقیق از آینده تعاملات اقتصادی‌شان با ایران را ارائه کنند.

به گزارش ایسنا، پس از آنکه تعدادی از شرکت‌های اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام حضورشان در ایران را متوقف کرده یا نسبت به آینده این همکاری‌ها تردید داشته‌اند، به نظر می‌رسد کشورهای آسیایی توان همکاری بیشتری با ایران خواهند داشت و در این بین دو غول اقتصادی آسیا یعنی چین و هند بیشترین بخش را در این ایام ایفا می‌کنند.

در کنار چین که در بسیاری از قراردادها و توافق‌های ماه‌های اخیر با ایران حضوری فعال داشته و در بخش های مختلف حمل و نقل یا به عنوان سرمایه گذار مستقیم یا به عنوان ارائه دهنده فاینانس فعالیت می‌کند، هند نیز در حوزه‌هایی مشخص حضور خود در ایران را ادامه خواهد  داد.

بندر چابهار که در جنوب شرقی آب‌های خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته؛ در کنار نقش مهمی که در ترانشیپ ایفا می‌کند، می‌تواند به عنوان کوتاه‌ترین مسیر اتصال میان هند و کشورهای آسیای میانه و افغانستان به شمار آید. از این رو دولت دهلی نو در طول سال‌های گذشته همواره نگاهی ویژه به این بندر ایرانی داشته و پس از اجرایی شدن برجام نیز برای نهایی شدن قرارداد خود برای حضور در این بندر مهم ایرانی اعلام آمادگی کرد.

در شرایطی که بسیاری از شرکت‌های اروپایی نسبت به ادامه حضورشان در ایران تردید دارند، حالا دولت هند در بیانیه‌ای اعلام کرده که به حضورش در چابهار ادامه خواهد داد.

در این بیانیه که پایگاه نیوز در پاکستان آن را منتشر کرده، دولت دهلی نو اعلام کرده است که تلاش می‌کند بندر چابهار را در سال ۲۰۱۹ میلادی عملیاتی کند و این سیاست‌ها با وجود تهدیدهایی است که آمریکا درباره از سرگیری تحریم‌های جدید علیه تهران مطرح کرده‌اند.

هندوستان به بندر چابهار به عنوان راحت‌ترین شیوه دسترسی به کشورهای آسیای میانه نگاه می‌کند.

هند در چابهار دو قرارداد متفاوت برای سرمایه‌گذاری مستقیم و ارائه یک خط اعتباری در نظر گرفته است و در کنار آن چند ماه قبل فاینانس ۹۰۰ میلیون دلاری برای خط آهن این بندر ایرانی را نیز تا مرحله توافق به پیش برده است.

پس از اجرایی شدن برجام بار د یگر بنادر ایران توانستند میزبان لاینرهای بین المللی باشند و کشتی‌های ایرانی نیز در این مدت با پرچم ملی در دریاهای بین المللی حرکت کرده‌اند.

پس از بندر شهید رجایی ایران حسابی ویژه روی توسعه بندر چابهار باز کرده و پس از نهایی شدن فاز نخست توسعه این بندر که ظرفیت تخلیه و بارگیری را به ۸.۵ میلیون تن در سال افزایش داد، برنامه‌ریزی برای نهایی شدن دیگر فازهای توسعه این بندر نیز ادامه دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: