کد خبر: ۱۳۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۰۱ تير ۱۳۹۷ - 22 June 2018
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه واگن‌های مسافری دارای سن 30 سال باید حتما ایمن‌ شوند، گفت:‌ حال اگر شرکتی پول ایمن‌سازی ندارد، باید واگن خود را زمین‌گیر کند، زیرا راه‌آهن مسئولیت سیر واگن ناایمن را نمی‌پذیرد.
بانکداری ایرانی ـ مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه واگن‌های مسافری دارای سن 30 سال باید حتما ایمن‌ شوند، گفت:‌ حال اگر شرکتی پول ایمن‌سازی ندارد، باید واگن خود را زمین‌گیر کند، زیرا راه‌آهن مسئولیت سیر واگن ناایمن را نمی‌پذیرد.

به گزارش  فارس، سعید محمدزاده در ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران درباره مشوق‌های دولت بابت جذب سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی، گفت: دولت کاری که می‌تواند در تسهیل سرمایه‌گذاری ریلی انجام دهد، بسترسازی و فراهم‌سازی شرایط است.

وی ادامه داد:‌ در برنامه ششم توسعه اعلام شده است که سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی نظیر سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته باشد، یعنی مجموعه‌ای از مشوق‌ها برای سرمایه‌گذاری داریم.

محمدزاده افزود:‌ در برنامه ششم اعلام شده است که مالیات بر ارزش افزوده برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدماتی با نرخ صفر لحاظ شود که این خود نوعی مشوق و بسترسازی است.

وی اضافه کرد: یا مثلا اعلام شده است که راه‌آهن مشمول قانون توسعه گردشگری است و این نوعی مشوق سرمایه‌گذاری در راه‌آهن است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود:‌ ما قانون دائمی از مجلس گرفته‌ایم، مبنی بر اینکه راه‌آهن می‌تواند سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی را ضمانت کند، این مجموع قوانین و بسته‌ها باید سبب تسهیل سرمایه‌گذاری شود.

محمدزاده بیان کرد:‌ یا محل همین بسته جذب سرمایه‌گذار اخیر که مطرح شد، در همین نمایشگاه ریلی بحث انتشار اوراق صکوک مطرح بود که برای ضمانت این اوراق منتشر شده راه‌آهن اقدام کرد. یعنی ما ضمانت اوراق منتشر شده را بر عهده گرفتیم که این نوعی بسترسازی برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن است.

وی اضافه کرد:‌ تلاش می‌کنیم سرمایه‌گذاران در حوزه حمل و نقل ریلی توسط راه‌آهن حمایت شود. مقام معظم رهبری تکلیف را در این حوزه و توسعه صنعت مشخص فرمودند که همان ایجاد مزیت رقابتی است و منظور هم توسعه حمل و نقل ریلی خصوصا در بخش بار است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: از سوی دیگر بسته اتصال مراکز مهم اقتصادی، تجاری و صنعتی به شبکه ریلی مطرح است که اگر بخش خصوصی بخواهد خود هزینه کند، پرهزینه خواهد بود که ما در چارچوب قوانین جدید مساعدت داریم.

محمدزاده ادامه داد:‌ اگر شرکتی بخواهد تامین لکوموتیو انجام دهد، ما برای آنها خرید خدمت انجام می‌دهیم تا تضمین سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. یا کسانی که واگن نو در راه‌آهن آورده باشند، برای مدتی حق دسترسی یک ریالی پرداخت می‌کنند.

وی افزود: بسته حمایتی دیگر که در قانون بهینه سازی مصرف سوخت بند «ق» معروف که بعدها به ماده 12 تبدیل شد، نیز قابل ذکر است. اگر کسی سرمایه‌"ذاری در حوزه ریلی انجام دهد و به صرفه‌جویی سوخت منجر شود در حوزه بار 35 سی‌سی و در حوزه مسافر 20 سی‌سی به ازای هر تُن یا تَن کیلومتر به آنها پرداخت می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ این بسته‌ها سبب شده سرمایه‌گذاران در حوزه تامین ناوگان به سمت ریل اقبال داشته باشند.

محمدزاده بیان کرد:‌ باید بدانیم بسته سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی نیازمند واسطه‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی که در نمایشگاه ریلی امسال قدمی در این حوزه برداشته شد و شرکت‌های تامین مالی هم حضور یافتند و ما امیدواریم بتوانیم حضور تامین کنندگان مالی و بازار سرمایه و بورس را برای سرمایه‌گذاران در حوزه ریلی تسهیل کنیم.

وی همچنین درباره ایمن سازی واگن‌های بالای 30 سال اظهار داشت: به شرکت‌های ریلی الزام شد، واگن‌های بالای 30 سال باید ایمن سازی کامل شود. دستورالعاملی در این باره وجود دارد که از سال 94 ابلاغ شده است و حال اگر شرکتی اعلام کرد که پول ایمن سازی ندارد، پس باید واگن‌های با عمر بالای 30 سال خود را از ناوگان خارج کند.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه راه‌آهن نمی‌تواند مسئولیت سیر واگن ناایمن را بپذیرد، گفت: هر واگنی ایمن باشد، اجازه سیر در شبکه را دارد.

محمدزاده همچنین درباره نرخ بلیت قطار بیان کرد: شرکت‌های ریلی با توجه به آنکه چندین سال نرخ بلیت‌ها افزایش نیافته بود، درخواست افزایش متوسط 30 درصدی نرخ بلیت قطار را دادند که ما در حال طی کردن مراحل قانونی هستیم و ستادهای تضمین بازار و سازمان حمایت از مصرف کننده باید در این حوزه نیز اعلام نظر کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: