کد خبر: ۱۳۵۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - 12 June 2018
با وجود بارش های بهاری در برخی از استان های کشور، میزان بارندگی در حوضه آبریز فلات مرکزی نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته، 35.5 درصد کاهش داشته است.
 بانکداری ایرانی ـ با وجود بارش های بهاری در برخی از استان های کشور، میزان بارندگی در حوضه آبریز فلات مرکزی نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته، 35.5 درصد کاهش داشته است.

به گزارش  ایرنا، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون (از اول مهرماه 96 تا 20 خردادماه 97) میزان بارش ها در حوضه فلات مرکزی به 101.2 میلیمتر رسیده که در مقایسه با میزان بارندگی ها در مدت مشابه سال آبی گذشته که 156.8 میلیمتر بود، 55.6 میلیمتر افت داشته است.
براساس آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران، کاهش بارندگی ها در فلات مرکزی از میانگین کشور کمتر است؛ میانگین ارتفاع کل ریزش های جوی سال آبی جاری بیش از 164.8 میلیمتر و این مقدار نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (235.3 میلیمتر) 30 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (225.7 میلیمتر) 27 درصد کاهش نشان می‌دهد.
به طور کلی، ایران دارای 6 حوضه آبریز اصلی شامل «دریای خزر»، «خلیج فارس و دریای عمان»، «دریاچه ارومیه»، «فلات مرکزی»، «مرزی شرق» و «قره قوم» است.
در حدود 9 ماهی که از ابتدای سال آبی جاری می گذرد، بارش ها فقط در 2 حوضه دریای خزر و دریاچه ارومیه مثبت بوده و به ترتیب 14 و 46 درصد افزایش یافته است.
بارندگی ها اما در سایر حوضه ها با افت روبرو بوده به طوری که بیشترین کاهش مربوط به حوضه خلیج فارس و دریای عمان با 41.4 درصد نسبت به پارسال است.
بعد از حوضه خلیج فارس و دریای عمان، بیشترین کاهش بارندگی به ترتیب مربوط به فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم است.
افت بارش ها در فلات مرکزی، منجر به مشکلاتی در تامین آب برخی از استان های مرکزی شده است. به عنوان مثال، سد زاینده رود در شرایط فوق العاده ویژه و در بدترین شرایط در 50 سال اخیر قرار گرفته است.
براساس گزارش شرکت آب و فاضلاب کشور، تابستان امسال، 334 شهر با جمعیت 34.5 میلیون نفر تحت تنش آبی قرار دارند که از این جمعیت، 17 میلیون نفر در وضعیت قرمز قرار دارند؛ به این معنی که تولید آب در این شهرها نسبت به میزان تقاضا، 20 درصد کمتر است.
استان های حوضه های فلات مرکزی و خلیج فارس و دریای عمان از جمله استان های اصفهان، فارس، کرمان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در این وضعیت قرار دارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: