کد خبر: ۱۳۵۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - 12 June 2018
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: افزایش محدودیت‌های واردات در هیچ دوره‌ای در بلندمدت جواب نمی‌دهد و راه فساد و رانت را نیز هموار می‌کند لذا دولت باید به‌جای نقش‌آفرینی سلبی تمام عیار، دست و پای تولید داخل را از بند قیدهای دیوان سالاری ناکارآمد که با وضع مقررات بازدارنده راه رقابت را مسدود کرده‌اند، باز کند.
بانکداری ایرانی ـ نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: افزایش محدودیت‌های واردات در هیچ دوره‌ای در بلندمدت جواب نمی‌دهد و راه فساد و رانت را نیز هموار می‌کند لذا دولت باید به‌جای نقش‌آفرینی سلبی تمام عیار، دست و پای تولید داخل را از بند قیدهای دیوان سالاری ناکارآمد که با وضع مقررات بازدارنده راه رقابت را مسدود کرده‌اند، باز کند.

به گزارش ایسنا، حسین سلاحورزی با بیان اینکه افزایش تقاضا برای کالاهای تولیدی صنعت و کشاورزی ایران با گسترش مصرف از سوی خریداران ایران به بزرگ‌تر شدن بازار کالاها منجر شده و راه را برای رشد تولید هموار می‌کند، اظهار کرد: این یک اصل بدیهی در اقتصاد است که با توسعه بازار هر کالای ایرانی از مسیر افزایش تقاضای داخلی شرایط ورود تولیدکنندگان دیگر را باز کرده و به توسعه رقابت دامن می‌زند و به افزایش رقابت منجر می‌شود.

وی ادامه داد: اصل حمایت از کالاهای ایرانی با این راهبرد که به توسعه تولید کالاهای باکیفیت منجر شود به لحاظ اقتصادی توجیه کارشناسی دارد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار کالاهای ایرانی از این موقعیت رشد یابنده برخوردار نیست، تصریح کرد: به دلیل حضور انواع کالاهای تولیدشده خارجی بازار کوچک و محدودی دارند و همین میزان سهم کالاهای ایرانی از ناحیه ورود کالاهای مشابه روندی کاهنده را تجربه می‌کند.

سلاح ورزی بیان کرد: برای اینکه روند را واژگون کرده و به توسعه بازار مصرف کالاهای ایرانی دست یابیم باید با طرح‌های از پیش اندیشیده که قابلیت اجرا داشته باشند، بازار فعلی را به‌ مرور از تعادل فعلی به نقطه تعادل دیگر رهنمون کنیم.

وی گفت: در راه رسیدن به هدف یادشده که یک کار دشوار و نفس‌گیر است باید نقش نهادها مشخص‌ و در یک فرایند کارشناسی راه تحقق این نقش‌ها فراهم شود.

نائب رئیس اتاق ایران یادآورشد: از آنجاکه مطابق قانون اساسی، دولت نهادی اجرایی است که در محدوده‌هایی می‌تواند قانون وضع کند یا قانونی را برای تصویب به مجلس ارائه کند و  قدرت دارد مقررات را تغییر و تعدیل کند بیشترین نقش را در تغییر ریل می‌تواند داشته باشد.

وی عنوان کرد: بدیهی است که شمار قابل اعتنایی از علاقه‌مندان به اقتصاد سیاسی از دولت انتظار دارند نقش خود را در بستر افزایش محدودیت‌های منتهی به واردات ایفا کند و با سهمیه‌بندی واردات و افزایش تعرفه واردات یا افزایش موانع غیر تعرفه‌ای راه را برای تولیدات داخلی باز کند که بتوانند در غیاب کالاهای خارجی و یا کالاهای خارجی که گران شده‌اند به توسعه بازار داخل منجر شود.

سلاحورزی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد این نقش‌آفرینی قدیمی در هیچ دوره‌ای در بلندمدت جواب نمی‌دهد و موجب برهم خوردن تعادل تولید و مصرف خواهد شد و راه فساد و رانت را نیز هموار خواهد کرد.

وی افزود: باید دولت به‌جای نقش‌آفرینی سلبی تمام عیار، به‌سوی نقش‌آفرینی ایجابی رفته و دست و پای تولید داخل را از بند قیدهای دیوان سالاری ناکارآمد که با وضع مقررات بازدارنده راه رقابت را مسدود کرده‌اند، باز کند.

نائب رئیس اتاق ایران با بیان اینکه بهبود روش‌های مالیات گیری، بهبود سازمان تامین اجتماعی، سیاست‌های با ثبات ارزی و پولی و بانکی و صنعتی از جمله این اقدام‌های ضروری است، تصریح کرد: از سوی دیگر نهاد بنگاه‌ها در ایران نیز نقش اساسی در توسعه بازار تولیدات ایرانی دارند، این نقش معطوف به اتخاذ راهبرد رقابتی کردن تولید با افزایش کیفیت و افزایش مطلوبیت و کاهش قیمت است.

وی با تاکید براینکه نقش‌آفرینی بنگاه‌ها در این مقطع از زمان بسیار با اهمیت است، اضافه کرد: تمایل به فروش بیشتر با کاستن از نرخ سود نقشی است که برای یک دوره تعریف شده می‌تواند اجرایی شود.

سلاحورزی با اشاره به اینکه بیشترین نقش در توسعه رقابت از کالای ایرانی بر دوش میلیون‌ها مصرف‌کننده ایرانی است که یک فرصت تاریخی به بنگاه‌ها ایرانی دهند و آن‌ها را در چارچوب رقابت حمایت کنند، افزود: کاهش خرید کالاهای خارجی و تثبیت اندازه خرید کالاهای ایرانی در یک دوره تعریف شده می‌تواند کمترین نقش‌آفرینی از سوی شهروندان باشد.

نائب رئیس اتاق ایران با تاکید براینکه بسته به نوع کالا می‌توان از شهروندان خواست برای یک دوره کوتاه‌دست کم از خرید کالای خارجی در هر بخش اجتناب کنند تا تمایل به ورود این کالاها کم و کمتر شود، بیان کرد: این نقش آفرینی‌های جداگانه را باید در یک دوره مشخص تعریف و راه اجرایی شدن آن‌ها را پید اکرد، باید از شهروندان ایرانی خواست یک فرصت تاریخی به بنگاه‌های ایرانی بدهند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: