کد خبر: ۱۳۵۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - 10 June 2018
شرکت های مهم آمریکایی با از دست دادن میلیون ها دلار سود حاصل از فعالیت در ایران تاوان سیاست «دونالد ترامپ» را در قبال این کشور می پردازند.
بانکداری ایرانی ـ یک تارنمای خبری آمریکایی نوشت: شرکت های مهم آمریکایی با از دست دادن میلیون ها دلار سود حاصل از فعالیت در ایران تاوان سیاست «دونالد ترامپ» را در قبال این کشور می پردازند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از تارنمای اقتصادی شبکه خبری سی ان ان، (سی ان ان پولی)، تصمیم ماه گذشته ترامپ درباره اعمال دوباره تحریم ها بر صنعت نفت ایران، شرکت های آمریکایی را مردد کرده است بطوری که اگر به فعالیت خود ادامه دهند، خشم واشنگتن را برخواهند انگیخت و اگر فعالیت خود در ایران را متوقف کنند، متضرر می شوند.
توافق تاریخی بین دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا و ایران، در سال 2016 راه را برای شرکت های آمریکایی همچون «جنرال الکتریک» (GE)، «هانی وِل» (Honeywell) (شرکت تولیدکننده کالاهای تجاری و مصرفی، خدمات فنی و مهندسی و نظام‌های هوافضا)، داوِر (DOV) (سازنده تجهیزات صنعتی و تجهیزات الکتریکی، ابزارهای مهندسی و کارخانه های جانبی صنعتی) و دیگر شرکتها برای فروش تجهیزاتی به ارزش دهها میلیون دلار به صنعت انرژی ایران هموار کرد.
بر اساس این توافق شرکتهای آمریکایی مجوز گرفتند تا از طریق شرکت های تابعه خارجی در ایران فعالیت تجاری داشته باشند.
برای مثال، جنرال الکترونیک از سال 2016 توانسته از طریق شرکت مادر و تابعه خود «بیکر هاگس» (Baker Hughes) درآمدی حدود 25 میلیون دلار از فعالیت تجاری در ایران کسب کند که شامل قرارداهای سودآوری برای فروش ماشین آلات و تجهیزات به نیروگاه های گازی و پالایشگاه های نفت ایران بوده است. 
اما بعد از 4م نوامبر (13م آبان) که انتظار می رود دولت ترامپ بار دیگر تحریم ها را وضع کند، چنین معاملاتی امکان پذیر نخواهد بود. 
وزارت خزانه داری آمریکا ماه گذشته به افراد دخیل در فعالیت های تجاری ایران دستور داد «گام های لازم را برای توقف» چنین فعالیت هایی به منظور جلوگیری از قرار گرفتن در معرض تحریم های آمریکا بردارند. 
یک فرد آگاه از تصمیم گیری های شرکت جنرال الکترونیک به سی ان ان پولی گفت این شرکت قصد دارد تا 4م نوامبر فعالیتش در ایران را متوقف کند. این شرکت بتازگی دفتر کوچک خود در تهران را با دو تا سه کارمند تعطیل کرد. 
فعالیت جنرال الکترونیک در ایران دو سطح است: نخست شرکت برق جنرال الکترونیک که سازنده قطعات نیروگاه های برق است و دیگر بیکر هاگس شرکت بزرگ خدمات نفتی که جنرال الکترنیک پارسال بخش های نفت و گاز خود را با آن ادغام کرد. 
جنرال الکترونیک بتازگی در گزارش مالی خود اعلام کرد که بخش نفت و گاز این کشور بتازگی سفارش خرید دریچه ها و قطعات ماشین آلات صنعتی و تجهیزات مورد استفاده در تاسیسات گازی ایران را دریافت کرده است که طبق گزارش سه ماه نخست این شرکت، سفارش این محصولات 6.7 میلیون دلار سودآوری داشته است. 
جنرال الکترونیک به علاوه 10 سفارش دیگر در سه ماه نخست سال جاری میلادی درباره قطعات یدکی لازم برای تاسیسات گازی ایران دریافت کرد. 
بر اساس گزارش صورت مالی هانی ول دیگر شرکت آمریکایی، این شرکت نیز پارسال حدود 58 میلیون دلار از فروش خدمات و تولیدات خود به صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ایران درآمد داشته است. 
شرکت بویینگ نیز احتمالا میلیاردها دلار از لغو قراردادش برای فروش 110 هواپیما به شرکت های ایران ایر و آسمان متضرر خواهد شد. 
شرکت داوِر بتازگی اعلام کرد که انتظار دارد حدود 14 میلیون دلار از فروش قطعات به بخش نفت، گاز و پتروشیمی کسب کند. این شرکت اعلام کرده که شرکت های تابعه آن اکنون از طریق معافیت هایی که دولت ترامپ اعمال کرده و قصد دارد آنها را لغو کند، محصولات خود را به ایران می فروشد.
ترامپ 18م اردیبهشت در اقدامی غیرقانونی از برجام خارج شد و اعلام کرد: تحریم هایی که در چارچوب برجام برداشته شده بود، بازگردانده می شود. این تصمیم علاوه بر مردد کردن شرکت های آمریکایی فعال در ایران مخالفت اروپایی ها را برانگیخت و آنها قویا اعلام کردند که در برجام می مانند و وعده دادند برنامه هایی را برای محافظت از شرکت های خود در مقابل تحریم آمریکا اجرا خواهند کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: