کد خبر: ۱۳۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - 10 June 2018
بانکداری ایرانی ـ ذخایر در صنعت بیمه یکی از عوامل اصلی تضمین تعهدات بیمه‌گرهاست تا در موضع لزوم آنها را از خطرات احتمالی حفظ کند اما همین ذخایر، به محلی برای سودسازی دروغین شرکت‌ها شده است.
بانکداری ایرانی ـ ذخایر در صنعت بیمه یکی از عوامل اصلی  تضمین تعهدات بیمه‌گرهاست تا در موضع لزوم آنها را  از خطرات احتمالی حفظ کند اما همین ذخایر،  به محلی برای سودسازی دروغین شرکت‌ها شده است؛ چرا که با آزاد سازی آن برای برخی از شرکت‌های مشکل‌دار  امتیاز ویژه می گیرند .

به گزارش بانکداری ایرانی ، طبق  آیین نامه شماره 58  و در راستای اجرای ماده 61 قانون بیمه ،  ذخایری که برای بیمه‌های زندگی و غیر زندگی گرفته می شود ذخیره فنی تکمیلی و خطرات طبیعی است که بابت تضمین تعهدات موسسات بیمه در مقابل خسارات ناشی از حوادث فاجعه آمیز  طراحی شده است؛ منظور می شود و شامل 3 درصد حق بیمه صادره بیمه های زندگی و 3 درصد حق بیمه های غیر زندگی پس از کسر حق بیمه اتکایی  است.

بر همین اساس قانون گذار این اجازه را به بیمه مرکزی داده است  تا در موقع لزوم این ذخیره ها را آزاد کند.  اما این ازاد سازی برای شرکت های بیمه‌گری تبعاتی نیز دارد به گفته دیانت پی ، کارشناس مالی در صنعت بیمه ، آزاد سازی ذخیره بیمه سه  اثر بر شرک ها دارد : 

-اول اینکه توانگری مالی شرکت‌های بیمه در قبال این آزاد سازی افزایش چشمگیری بدنبال دارد، اما از طرفی این آزاد سازی موجب تقسیم سود بین سهامداران و نهایتاً کاهش جدی در انعطاف پذیری مالی شرکت بیمه‌ای در قبال تعهداتی مثل خسارات در پی خواهد داشت.

-دوم اینکه این آزاد سازی موجب انتقال منافع سهامداران گذشته به سهامداران جدیدتر خواهد شد.

-شرکت با شناسایی سود، متهم به پرداخت سهم شریک محترم خود یعنی سازمان امور مالیاتی به میزان 25% از کل سود خواهد بود.

حال با توجه به این تبعات،  چرا برخی از شرکتهای بیمه اقدام به نامه نگاری برای  آزاد سازی ذخایر بیمه می کنند؟ 

پاسخ این سوال در صورت های مالی شرکت‌های درخواست کننده این ازاد سازی‌ها نهفته است. اغلب این شرکت‌های بیمه با مشکل زیان انباشته یا سود خالص پایین مواجه هستند  که بر اساس این مشکلات سطح توانگری آنها پایین آمده است . 

در واقع ، ذخایر ماهیت بدهی داشته و کاهش یا حذف آن سبب افزایش حقوق صاحبان سهام  می شود که در نهایت عامل جبران زیان انباشته از محل ذخائر می شود که نفع مدیران است تا نشان دهند که سود ساخته اند حال انکه در بلند مدت این زخم کهنه سرباز می کند و دامن شرکتهای بیمه را می گیرد ، بنابراین بیمه مرکزی باید به این نتیجه برسد که  امکان سود سازی را از شرکت های بیمه از بین ببرد و به سهامداران سود واقعی را نشان دهد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: