کد خبر: ۱۳۵۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۷ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - 09 June 2018
بانکداری ایرانی ـ صنعت خودروسازی وابستگی های زیادی به صنعت بیمه دارد اما مهمترین عاملی که این دو صنعت را مشترکا با دیگر بخش های جامعه مرتبط می کند، بیمه شخص ثالث خودروهای صفر است اما همین عامل، سبب انحصاردر صنعت بیمه شده که فعالان بیمه گری ایران را شدیدا شاکی کرده است .
بانکداری ایرانی ـ صنعت خودروسازی وابستگی های زیادی به صنعت بیمه دارد اما مهمترین عاملی که این دو صنعت را مشترکا با دیگر بخش های جامعه مرتبط می کند، بیمه شخص ثالث خودروهای صفر است اما همین عامل،  سبب انحصاردر صنعت بیمه شده که فعالان بیمه گری ایران را شدیدا شاکی کرده است . 

به گزارش بانکداری ایرانی ، بازار خودرو در ایران یکی از بزرگترین بازارهاست.  تنها در سال 95  بالغ بر یک میلیون و 350 هزار خودروی صفر توسط خودروسازان ایرانی تولید شد که نسبت به سال 94 رشدی نزدیک به 40 درصد را تجربه کرده است.

این بازار بزرگ سبب شده است تا شرکتهای بیمه گری برای بدست آوردن این بازار ،  به این فکر بیاندازد که در این صنعت انحصار ایجاد کنند. به گفته رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران گفت:« بر اساس اطلاعات موجود از سال ۹۱ تا ۹۵ گروه بیمه کشور در وضعیت غیررقابتی به سر برده و حدود ۷۰ درصد سهم بازار بیمه خوردوهای صفر،  در اختیار ۴ شرکت بزرگ دولتی و شبه‌دولتی قرار داشته است.»

این مساله هموراه سبب اعتراض دیگر شرکتهای بیمه گری بوده و آنها به بیمه مرکزی ، سندیکای بیمه گران و حتی شرکتهای خودروسازی فشار وارد کردند تا این انحصار شکسته شود.

برای شکستن بخشی از این انحصار در سال 95 ، نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور مصوب کردند که انحصار بیمه دستگاه‌های اجرایی با شرکت سهامی بیمه ایران لغو ‌شود. براساس این مصوبه انجام بیمه‌های دستگاه‌های اجرایی به‌صورت انحصاری با شرکت سهامی بیمه ایران، موضوع ماده (30) قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری مصوب 30/ 3/ 1350 لغو می‌شود. همچنین در ماده الحاقی دیگری مصوب شد که به ‌منظور حفظ، صیانت، مدیریت بهینه دارایی‌های دولت در خارج از کشور و انجام سرمایه‌گذاری‌های راهبردی، قانون تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران مصوب 3/ 10/ 1371 تنفیذ و کلیه قوانین و مقررات مغایر با آن در ارتباط با این شرکت ملغی‌الاثر می‌شود.

اما با این رخداد نیز انحصار شرکت های بزرگ  در این صنعت شکسته نشد.  بر همین اساس فعالان عرصه بیمه تصمیم گرفتند سامانه ای را  راه اندازی کنند تا بتوانند این انحصار را بشکنند. 
چندی پیش؛ معاون فنی بیمه ایران به گفت  که گزینه انتخاب مشتری در سامانه کاویس بزودی راه اندازی خواهد شد و با اضافه شدهن این گزینه، رقابت ناسالم و کاذب از بین خواهد رفت.

سامانه کاویس که توسط مدیریت فناوری اطلاعات بیمه ایران طراحی شده، می تواند اطلاعات خودروهای صفر کیلومتر شرکت های مختلف خودروساز را تجمیع کند و طی دستورالعمل مصوب سندیکای بیمه گران به شرکت های بیمه گر تخصیص دهد تا فرآیند صدور بیمه نامه شخص ثالث آنها انجام شود.

اما دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران اعلام کرد که این سامانه بحث ادامه داری است و هنوز به انسجام نرسیده است وی از  برگزاری جلسه شرکت های بیمه با ۲ شرکت بزرگ خودروساز در دو هفته آینده درباره تعیین تکلیف بیمه خودروهای صفر کیلومتر خبر داد.

ادامه این وضعیت یعنی وجود انحصار برای چهار شرکت بیمه قطعا از انصاف و عدالت در صنعت بیمه به دور بوده و  برای شرکت های کوچک بار سنگینی را در پی داشته است، لذا شکستن این انحصار خواست شرکتهای کوچک تر است هرچند آنها با ناامیدی این روند را دنبال می کنند و معتقدند که شرکتهای خودرو سازی خود نیز به این انحصار دامن می زنند و به همین دلیل سندیکای بیمه گری  در هفته های آینده با شرکتهای خودرو سازی ایران جلسه برگزار می کند تا در این خصوص هم اندیشی کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: