کد خبر: ۱۳۵۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۷ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - 09 June 2018
بانکداری ایرانی ـ بانک ملت از جمله بانک های بزرگ بورسی است که تمام سرمایه گذاران خود؛ اعم از سپرده گذاران و سهامداران را با دو اقدام غافل گیر کرد.
 بانکداری ایرانی ـ بانک ملت از جمله بانک های بزرگ بورسی است که تمام سرمایه گذاران خود؛ اعم از سپرده گذاران و سهامداران را با دو اقدام غافل گیر کرد.

این بانک که در سال 95 بیش از10 درصد از  سرمایه ،  زیان انباشته داشت در پایان سال 96 نه تنها از زیان خارج شد بلکه بالغ بر سه هزار میلیارد سود انباشته کرد. 

در اقدامی دیگر ، با شناسایی سود  194 ریالی برای هر سهم ،  نسبت به پیش بینی ها که 138 ریال بوده بالغ بر  41 درصد تعدیل انجام داد. این اتفاقات سبب شد تا بانک ملت دوباره به سرخط خبرهای رسانه قرار بگیرد و چنان سهامداران را به وجد آورده که به انتشار شایعات اقدام کردند . 

به گزارش  بانکداری ایرانی ، در سالهای اخیر همواره شایعات در مورد بانکها همه جا شنیده می شد . از مطالبات معوق تا ورشکستگی حرف هایی در گوشی بود که در مورد بانک ها مطرح بود . 

یکی از بانکهایی که همواره در مورد آن سخنان نگران کننده ای شنیده می شد بانک ملت بود . هرچند داشتن زیان 5 هزار و 195 میلیارد ریالی سال 95  ذهن هر مشاهده گری را منحرف می کند اما این بانک  در رزوهای اخیر صورتهای خود را منتشر و نشان داد که همه شایعات پیرامون بانک بی اساس بود چرا که بانک بیش از 3 هزار و 585 میلیارد ریال سود برای سال 96 ذخیره کرد و همه را متعجب کرد؛  چرا که در واقع قریب به 9هزار میلیارد سود انباشته کرده که 5 هزار و 195 میلیارد آن صرف پوشش زیان شده و براین اساس  در سال جاری جهش خواهد کرد. 

یکی از کارگزاری ها در تحلیل صورتهای مالی بانک ملت این گونه شرح داده است  : «این بانک در پایان سال ۹۵ حدود ۵٫۲ هزار میلیارد ریال زیان انباشته داشت ( ۱۰۴ ریال زیان انباشته به ازای هر سهم) که در پایان سال گذشته به ۳٫۶ هزار میلیارد ریال سود انباشته ( ۷۲ ریال سود انباشته به ازای هر سهم ) تبدیل شد. کل درآمدهای مشاع بانک ملت در سال گذشته حدود ۱۶۳٫۷ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال۹۵ حدود ۵ درصد کاهش داشته است.بانک ملت در سال گذشته حدود ۹۱٫۸ هزار میلیارد ریال درآمد غیرمشاع داشته که نسبت به سال۹۵، حدود ۸۶ درصد افزایش یافته که عمدتا ناشی از نتیجه مبادلات ارزی و سود تسعیر ارز است. همچنین طی سال گذشته، مجموعا ۱۰۳٫۳ هزار میلیارد ریال درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال۹۵ حدود ۴۱ درصد افزایش داشته است. بانک ملت در مجموع حدود ۹۳ هزار میلیارد ریال هزینه در سال۹۶ محقق کرده که ۳۵ درصد فراتر از سال۹۵ است. تمام هزینه ها به جز هزینه های مالی که ۲۴ درصد کاهش داشته اند، در طول سال ۹۶ افزایشی بوده اند. بیشترین درصد افزایش در هزینه ها مربوط به هزینه مطالبات مشکوک الوصول است که با ۱۷۷درصد افزایش نسبت به سال۹۵ به ۱۱٫۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.»

علت شایعات افزایش سرمایه  چیست؟

این  دو رخداد یعنی تعدیل 41 درصدی و سود انباشته سه هزار و 500 میلیاردی بانک سبب شد تا در بازار سرمایه شایعه افزایش سرمایه قوت بگیرد . این بانک که در یکی دوسال گذشته سرمایه خود را از 40هزار میلیارد ریال به 50 هزارتا رساند برای ارتقاء کفایت سرمایه خود باید سرمایه خود را افزایش دهد. 

حقوق صاحبان سهام با رشد 16 درصد در پایان سال 96 به مبلغ 75 هزار میلیارد ریال رسیده است  همچنین اندوخته قانونی بانک به رقم 18 هزار و 498 میلیارد ریال رسیده است بنابراین بانک می تواند افزایش سرمایه را عملیاتی کند، تا هم کفایت سرمایه ایی خوب داشته باشد و هم سهامداران را راضی کند چرا که طبق مفاد مواد۱۴۰ و۲۳۸ اصلاحیه قانون تجارت بخشی از سود قابل تخصیص باید به اندوخته قانونی منتقل شود  تا زمانی که اندوخته قانونی به 10 درصد سرمایه شرکت برسد و از آن زمان اندوخته قانونی قابل انتقال به سرمایه است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: