کد خبر: ۱۳۵۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - 03 June 2018
یک تحلیلگر آمریکایی درخصوص اعمال تعرفه گمرکی واردات فولاد و آلومینیوم از سوی آمریکا بر شرکای تجاری نزدیک واشنگتن، معتقد است این در واقع آغاز یک جنگ تجاری است ضمن اینکه می تواند عواقب سیاسی منفی برای جمهوری خواهان داشته باشد.
بانکداری ایرانی ـ یک تحلیلگر آمریکایی درخصوص اعمال تعرفه گمرکی واردات فولاد و آلومینیوم از سوی آمریکا بر شرکای تجاری نزدیک واشنگتن، معتقد است این در واقع آغاز یک جنگ تجاری است ضمن اینکه می تواند عواقب سیاسی منفی برای جمهوری خواهان داشته باشد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، شبکه خبری سی ان ان از 'پیتر متیوس' (Peter Mathews) پرسید: آیا تصمیم ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اجرای تعرفه گمرکی جدید بر متحدان نزدیک خود منجر به دامن زدن به جنگ تجاری نخواهد شد؟
متیوس در تحلیل خود از این اقدام ترامپ گفت: این اقدام دونالد ترامپ بر ابعاد جنگ تجاری دامن خواهد زد و این موضوع به صادرات و اشتغال در آمریکا آسیب خواهد رساند ضمن اینکه می تواند تبعات سیاسی برای ترامپ داشته باشد.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه 'سیپرس' (Cypress College) کالیفرنیا اظهار داشت که رئیس جمهوری آمریکا بزرگترین شرکای تجاری را هدف قرار داده و در واقع جنگ تجاری آغاز شده است.
وی گفت : فاصله میان صادارات و واردات آمریکا چیزی نیست که بتوان آن را با وضع تعرفه های گمرکی جدید پر کرد. این وضعیت، مثل وضعیت رکود اقتصادی آمریکا در دهه1930 است. به دنبال این اقدام دولت ترامپ، اقدامات تلافی جویانه گمرکی یکی پس از دیگری روی خواهد داد و بر دامنه این جنگ تجاری خواهد افزود. این موضوع می تواند باعث تکرار رکود اقتصادی دهه 30 شود که این بار خطرناک تر است.
سی ان ان پرسید : آمریکا تعرفه گمرکی خود را وضع کرد و چین تا چند ماه دیگر و اتحادیه اروپا نیز تلاش دارد تا هفته های آتی تعرفه های گمرکی جدید بر کالاهای آمریکایی را به مرحله اجرا گذارند. آیا ا ین موضوع عواقب سیاسی برای دونالد ترامپ به همراه نخواهد داشت؟
این استاد علوم سیاسی دانشگاه سیپرس کالیفرنیا گفت: کالاهای صادراتی آمریکا به شرکای تجاری این کشور که قرار است از سوی این کشورها مشمول افزایش تعرفه گمرکی قرار گیرد، در واقع بیشتر این کالاها محصولات کشاورزی ایالت های جمهوریخواه در بخش 'غرب میانه' (Midwest) آمریکا است و این مسئله می تواند به صنعت کشاورزی در این بخش از آمریکا صدمه بزند ضمن اینکه به دلیل خارج شدن ترامپ از توافقنامه هسته ای با ایران، احتمال افزایش بهای سوخت در آمریکا به دنبال افزایش قیمت جهانی نفت، وجود دارد.
وی در ادامه گفت: عواقب اقتصاد سیاسی این مساله می تواند باعث شود نمایندگان جمهوریخواه شانس پیروزی در انتخابات میانه دوره ای برای ورود به کنگره را از دست بدهند که این خود ضربه ای سیاسی به ترامپ و حزب جمهوری خواه خواهد بود.
به گزارش ا یرنا، دولت آمریکا درحالی از اوایل بامداد روز جمعه اول ژوئن (11 خرداد) تعرفه گمرکی 25 و 10 درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم از سوی اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک وضع کرد که دولت ترامپ آن را باعث تامین امنیت ملی و تحقق اهداف ملی گرایانه تحت شعار 'اول آمریکا' دانسته است.
در واکنش به این اقدام تازه دولت ترامپ، 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه از منافع خود حفاظت کرده و اقدامات متناسب را علیه واشنگتن به کار خواهد بست.
درهمین حال 'ژان کلود یونکر' رئیس کمیسیون اروپا دراین رابطه اعلام کرد که اتحادیه اروپا شکایتی را علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی تنظیم می کند و همزمان با بکارگیری اقدامات تلافی‌جویانه، در تلاش‌ برای حراست از کسب و کارهای اروپایی خواهد بود.
اتحادیه اروپا که شکایت خود دراین زمینه همان روز جمعه به سازمان تجات جهانی (WTO) تسلیم کرد، قصد دارد تا در گام بعدی ، طی اقدامی تلافی جویانه تعرفه گمرکی 25 درصدی بر 200 قلم از کالاهای آمریکایی که سالانه ارزشی برابر با سه میلیارد و 300 میلیون دلار دارند، وضع کند.
وزرای اقتصاد و دارایی عضو گروه7 نیز در پایان نشست روز گذشته در کانادا دراین ارتباط همگی به انتقاد از آمریکا پرداخته و از وزیر خزانه داری آمریکا حاضر دراین نشست خواستند تا پیام نگرانی، تاسف و نومیدی دیگر اعضا را به واشنگتن برساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: