کد خبر: ۱۳۴۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - 29 May 2018
یک زعفرانکار تربت حیدریه گفت: در حال حاضر با دیگر کشاورزان، معاملات قراردادهای آتی زعفران را رصد می‌کنیم و به زودی به معامله در این بازار خواهیم پرداخت.
یک زعفرانکار تربت حیدریه گفت: در حال حاضر با دیگر کشاورزان، معاملات قراردادهای آتی زعفران را رصد می‌کنیم و به زودی به معامله در این بازار خواهیم پرداخت.

به گزارش ایسنا، اولین قرارداد آتی زعفران از دوم خرداد امسال برای تحویل در شهریور ماه راه اندازی شده که طبق شواهد، حجم و ارزش این معاملات رو به افزایش است.

درباره این اقدام و تاثیر آن در تولید و بازار کشاورزان، غلامرضا جهانشیری - زعفران‌کار شهرستان تربت حیدریه - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه برداشت زعفران در سال زراعی جدید در مهر و آبان هر سال است، راه اندازی معاملات آتی زعفران برای سررسید مهر، آبان و به ویژه یک ماه بعد از زمان برداشت محصول جذاب خواهد بود.

وی ادامه داد: با راه اندازی قرارداد آتی زعفران در بورس کالا، چشم اندازی از قیمت طلای سرخ در شهریور امسال به وجود آمده است که این یک اتفاق مثبت برای زعفرانکاران است.

این کشاورز گفت: طی جلسات آموزشی که از طرف بورس کالا جهت آشنایی کشاورزان با معاملات آتی زعفران برگزار شد، اطلاعاتی از نحوه انجام این قراردادها به دست آوردیم تا به کمک آنها بتوانیم از اکنون برای ماه های آتی محصول خود را جهت فروش عرضه کنیم.

وی درباره راه اندازی این معاملات و کشف قیمت ۶۹۰۰ تومان برای هر گرم زعفران نگین در معاملات آتی برای سررسید شهریور ماه جاری گفت: قیمتی که در روز نخست معاملات این قراردادها برای تحویل محصول در شهریورماه امسال کشف شد، قیمت مناسبی بود و انتظار می رود طی سه ماه آینده قیمت زعفران از جمله زعفران نگین در بازار افزایشی باشد.

جهانشیری در خصوص روند قیمت ها همزمان با برداشت محصول جدید اظهار کرد: در زمان برداشت محصول، قیمت ها چندان نوسانی ندارد. اما یک ماه بعد یعنی آذرماه به دلیل اینکه کشاورزان به منابع نقدینگی جهت پوشش هزینه ها و وصول چک های خود نیاز دارند، مجبور می شوند محصول خود را ارزان به دلالان بفروشند که این عامل موجب کاهش قیمت ها در بازار می شود. اما هر چه به سمت سال جدید و عید نوروز پیش می رویم قیمت ها در بازار افزایش می یابد.

وی به مشوق مالیاتی معاملات در بورس کالا اشاره کرد و گفت: مسئله مالیاتی یکی از دردسرهای تجار زعفران در بازار سنتی است؛ حال آنکه معافیت مالیاتی در بورس می تواند آنها را به سمت معامله در این بازار شفاف سوق دهد. البته موضوع معافیت های مالیاتی برای خرده مالکان چندان جذابیتی ایجاد نمی کند و بیشتر برای تجار بزرگ اهمیت دارد.

این کشاورز فعال در حوزه زعفران در خصوص ارزیابی خود از میزان تولید زعفران سال زراعی جدید گفت: پیش از این زعفران در استان های خراسان رضوی و جنوبی بیشتر کشت می شد؛ اما تولید آن به استان های دیگر کشور از جمله خراسان شمالی، اصفهان، کرمان، خوزستان و برخی شهرهای دیگر گسترش پیدا کرده و انحصار آن از بین رفته است. با توجه به بارش های اخیر و افزایش سطح زیر کشت در کشور به نظر می رسد امسال ۱۰ تا ۲۰ درصد به میزان برداشت محصول افزوده شود.

وی به قاچاق پیاز زعفران ایرانی به کشورهای همسایه از جمله افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: با اقدام جدی و البته مثبت دولت مقرر شده از صادرات پیاز زعفران به مقصد افغانستان ممانعت شده و جلوی قاچاق آن گرفته شود. این کشور سهم ۱۰ درصدی از کل معاملات زعفران در بازارهای جهانی را در اختیار دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: